דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פתרון קונפליקטים ומשברים בעסקים באמצעות גישור 

מאת    [ 25/08/2016 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 3199 פעמים ]

פתרון קונפליקטים בעסק

בשנים האחרונות חלה תפנית במעמדו של המגשר בסקטור העסקי. תפקיד ומעמדו של המגשר ברוב מדינות אירופה
נמצאת במעמד של משפטנים וחלק מהסמכה בדומה לעריכת דין, המגשר בישראל בשנים האחרונות נמצא בתנופה והכרה מתגברת וזאת בעקבות החכמת בתי המשפט והרשויות שישנם תיקים, מצבים וקונפליקטים שניתן לפתור באמצעות גישור ולצמצם את כמות התיקים והדיונים בבתי המשפט וכמעט בכל תביעה וקונפליקט. ההכרות של רוב האנשים שמציינים מגשר באה ישירות עם קונוטציות של גירושים בין בני זוג, אומנם נכון הדבר אך גישור עסקי שונה כמובן בנסיבות וההבנה של אותו מגשר חייבת לחפוף את המצבים הנתונים בכל עסק ועסק והכרת התהליכים וההירכיה בעסק. בעולמות אחרים כפי שנחשפו לרוב האוכלוסיה בסדרות טלוויזיה ישנו שם נוסף שהינו מקביל למהות התפקיד וזה ה?בורר? כפי שרובנו ראינו ושמענו וגם צורך זה נבע מקבלת פתרונות והחלטות ללא צורך בעירוב בתי משפט ורשויות. אך אין אני בא לדבר על מגזרים מתחומים אלו אלא על העולם העסקי בו אנו חיים ומבלים את רוב שעות ימינו.
בכל עסק ועסק בין אם התנהלותו מסודרת עם ספרי נהלים והגדרות ולעסק פרטי בתחילת דרכו ובטח ובטח לקונספט המיועד להיות עסק עתידי. תמיד ישנם חילוקי דעות, אי הבנות והגדרות לא ברורות שמובילות לתביעות מיותרות, קצרים בעבודה שגורמים לנזקים כספיים מההווה ולעתיד ואי סדרים בין שותפים. המסר שאני מנסה להעביר תמיד לבעלי עסקים ומנהלים בכירים במשק הוא שלכל דבר בין אדם לחברו ניתן למצוא פתרון win win בדרכים ובשיטות המקובלות בכל בתי המשפט בעולם ובלי להגיע לשם ולמנוע בזבוז כספים לעורכי דין ובתי משפט וגם אם הצדק בידכם עלויות ולחצים תמיד יהיו.
תפקידו של המגשר העסקי נצפה כיום באלפי מקרים ובמאות בתי עסק כחלק אינטגרלי ואובייקטיבי.
תפקידו של המגשר העסקי הוא להציף את המקרה בעיניים ניטרליות ולמצוא פתרון משותף הוגן ומהיר ואינו בא למצוא את האשמים יותר או פחות במקרה אלא לסכם להבהיר בצורה הוגנת ומקצועית את כל אחת מהעמדות ואת החלק של כל אחד מהמגושרים במקרה הספציפי.
מקרים שכיחים שהוכחו יעילים ביותר בגישור העסקי באו לידי ביטוי באי הבנות במצבים רבים בין עובד למעביד ואנו צופים כמות של תביעות בתדירות ענקית וברוב המקרים התביעות מגיעות מכעס של אותו עובד כלפי המערכת בין אם הוא עובד פעיל ובטח לעובד שפוטר או התפטר מכל סיבה שהיא, ובעת פניה לעורך דין כפי שמקובל על פי החוק עורך הדין באופן מקצועי יחפש וימצא את הסיבה והפירצה להגשת תביעה אשר בימים הראשונים של התהליך אותו גורם מרגיש שיש ביכולתו להנות מאותה תביעה שבאופן שכיח המקרה מסתיים עם עלות פיצוי קטנה מעלויות המשפט ולעיתים במקרים שלא הוכח הצדק הנדרש הוא נתון במצב שגם את שכרם של עורכי דין הנתבע הוא ישלם. במקרים מסוג זה ישנם פתרונות של גישור או ניסיון גישור בטרם הגשת תביעה והתוצאות הוכחו כהוגנים ומנעו תביעות מיותרות.
בנושאים יותר מהותיים אלו גישורים בין ספק ללקוח מניעת תביעות אשר יכולות לגרום מעבר לנזק כספי לנזק תדמיתי שיכול לגרור אחריו גל שמועות כפי שהישראלים אוהבים ומומחים ושיימינג מיותר ונזקי.
אך בגישור יש צדדים לעזרה או טיפול בטרם התחילו הבעיות לדוגמא שני חברים טובים אשר החליטו להקים עסק משותף ולמרות ההגדרות מראש וחלוקת התפקידים תמיד יצוצו אותם אי אלו אי הבנות שגורמות לשותפים להיכנס לקונפליקט שצפיתי בעשרות עסקים בריאים שקרסו רק מקשר שותפי כושל והכל מאי הבנה שיכלה להיפתר בטרם עת, המגשר העסקי מתפקידו לבחון את ההגדרות וחלוקת התפקידים ותחומי האחריות בינהם להגדיר מה מותר ומקובל ומה לא וליצור סביבת עבודה מוצלחת ונעימה ואפשרות לצמיחה ומימוש פוטיציאל.
לאחרונה אני שם לב שפונים לגישור עסקי גם שכירים בעלי תפקידים בכירים המשק אשר נמצאים בקונפליקט מסויים עם קולגה לעבודה ונמצאו פתרונות ללא עירוב הארגון דבר שגרם ליתרון ממשי לעסק ביכולת ההבנה בעבודה קבוצתית ולהגיע לתוצאות חיוביות ללא להשקיע אנרגיות בחיכוכים וכעסים מיותרים שגוזלים להם שעות עבודה ללא עבודה ועוגמת נפש ללא צורך.
איתן פבריקנט מגשר עסקי מספר שברוב המקרים בתחום העסקי שפנו לגישור התוצאות העסקיות שנוצרו לאחר ההבנה היו גדולים וטובים יותר מהתוצאות עוד לפני הקונפליקט, כמו כן מספר איתן פבריקנט שכיום לקוחות רבים נעזרים בו גם במהלך היום היום לאחר שהבינו את מהות התפקיד בדיוק כמו שאנו צופים באוכלוסיה במגזר החרדי שפונים לרב על מנת לקבל פתרון מהיר וליישב הדורים.
אומנם איתן אינו מתיימר להיות רב,כומר או שיח אך כחלק מהחדשנות עיסקית שאנו מפתחים,חוקרים ולומדים מדי יום גם במישור הבינאישית כדאי להחכים ולחסוך עלויות, הוצאות ולחצים מיותרים

לסיכום- בעסקים אנו מנהלים, עובדים, ומעסיקים בני אנוש ובכל מה שקשור להבנה בין אדם לחברו הינה מקבילה לבין שותף לשותפו ובין מנהל לעובדיו הכל ניתן לגישור ופתיר בצורה הוגנת ומהירה. אז לפני שאנו כועסים ולא מבינים את הצד השני מומלץ לעצור ללמוד מה הצד שלנו באירוע ולנסות למצוא פתרון ואם לא ניתן לפני תהליכים של תביעות והוצאות מיותרות תנסו למצוא גישור נכון שמבין בתחומכם לפתור ולצמוח קדימה.

 

חזי גור מזרחי יועץ עסקי מוסמך וחוקר התנהגות צרכנים


 


המרכז הישראלי לעיצוב עסקים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב