בישראל ובמדינות מתקדמות בעולם נכנס לתחום הלימודים בשנים האחרונות אפשרות של למידה דרך סרטוני הסבר והדמייה. באמצעות סרטונים אלה ניתן להדריך סטודנטים ותלמידים מכל מקום בעולם באמצעות מחשב וכיום ניתן לעשות זאת אפילו דרך הטלפון הסלולארי או הטאבלט. מצב זה יכול ליצור אפשרות למידה לתלמידים מכל מקום בעולם ובכל זמן, מתי שנוח לכם.
האם אמצעי זה הוא אמצעי טוב?
מצד אחד, ניתן לומר שאמצעי זה מפתח מאוד את היכולות ומאפשר לתלמידים ללמוד באמת מתי שהם רוצים ובכל מקום שהם רוצים, כמו כן, באמצעות סרטונים אלה יכול התלמיד ללמוד את הנושא שוב ושוב עד שהוא מבין את הכל כמו שצריך, בנוסף, אמצעי זה יכול להקל גם על המורים - מספיק שהם יקליטו את הסרטון פעם אחת וסרטון זה יכול לשמש וללמד מאות ואלפי תלמידים, זה יכול לעבוד גם תוך כדי מחשבה קדימה - התלמידים מתחלפים אך התוכן בדרך כלל נשאר אותו הדבר, לכן המורים לא צריכים להסביר מחדש בכל פעם אלא יש להם סרטוני הדרכה מוכנים במחשב או בשרת כלשהו של מוסד מסוים וכך הם יכולים להשתמש בסרטונים האלה לעוד ועוד כיתות.
מצד שני, אמצעי זה מקטין למעשה את המורה ואת היכולות שלו, הוא לא יכול באמת לדעת שהתלמידים מקשיבים לו בסרטון ובמידה ולתלמיד תהיה שאלה כלשהי הוא לא יכול לענות לו ישר לשאלה.
ניתן כבר לראות ברחבי העולם את האמצעי הזה של לימוד באמצעות סרטונים כתופס פלח גדול מאוד באמצעי הלימוד של מוסדות אקדמאיים ובתי ספר שונים ומתקדמים, אין ספק שתחום זה יכול להועיל מאוד לתלמידים וגם למורים ושיטת לימודים זו היא טובה מאוד אך היא לא מתאימה לכל תלמיד ותלמיד, ישנם תלמידים אשר לא יכולים ללמוד דרך המחשב וזה יכול לפגוע להם בציון בצורה ניכרת.
כמו כן, ישנם תלמידים מן הצד השני אשר מעדיפים שימוש במחשב בתור למידה מאשר מחברות ועטים, אך באמצעות הסרטונים האלה הם עלולים לשכוח גם מהי מחברת ומהו עט. לכן חשוב מאוד לשלב בין השניים לצורת לימוד מגובשת אחת ועניינית עבור כולם, גם מבחינת המורים וגם מבחינת התלמידים.
אני בעד לימוד דרך סרטונים - סרטוני הדרכה הם אמצעי חיוני וחשוב אך לדעתי אין להחליף אותם במורים, המורים והמרצים צריכים להשתמש באמצעי זה כתוספת לשיעורים בכיתה וכך למעשה השיעור יכול להפוך לדבר הטוב ביותר עבור הלימודים של התלמידים.