דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מבינה הרפואה הסינית את הפרעת הקשב וריכוז באמצעות חמשת האלמנטים 

מאת    [ 26/01/2015 ]

מילים במאמר: 1354   [ נצפה 2528 פעמים ]

על איך יטופלו הפרעות קשב וריכוז באמצעות הרפואה הסינית

 

אחת התאוריות של הרפואה הסינית היא תאוריית חמשת האלמנטים. אלמנטים אלה הם: עץ, אש, מתכת , אדמה ומים. אלמנטים אלה מתארים לנו את כל המצבים הקיימים בעולם (ביקום) בכלל ובהתנגות האדם ואישיותו בפרט.  כל האלמנטים חיים באיזון במצבם הנורמלי. מצבים פאתולוגיים הם מצבים בהם מוצר איאיזון ביניהם, מה שיכול להופיע אם אחד משתלט על רעהו או שחוסר באחד מהם, ישפיעו על שכנו. אצל כל בני האדם ישנה התקיימות של כל חמשתם, אך עם זאת, אחד מהם יהיה בולט יותר מהאחרים. אותו אלמנו בולט הוא האלמנט הקובע כיצד אנו תופסים ונתפסים בעולם, מה שמניע אותנו לפעולה ושלט ביכולת הגילוי שלנו כלפי חוץ, הם בפן הנפשי והן בפן הפיזי.

על הפרעות קשב וריכוז ו-5 האלמנטים 

חלוקה לפי אותם חמישה אלמנטים עשוייה לסייע הוריהם של ילדים שאובחנו בהפרעות אלה להבין אותם טוב יותר ואת הדרך המיוחדת שלהם, את החוויה והתגובה שלהם לסביבה. ידע זה עוד יסייע להורה לתמוך בצרכים של ילדו לפי אותו אלמנט, מה שיסייע להשבת האיזון ולטיפול בבעיה.

עם זאת, אין לצפות לשינויים דראסטיים בקרב ילדים אלה אם לא שולב טיפול זה והושלם באמצעות טיפולים בדיקור סיני, פורמולה צמחית ושינויים אורח חיים הכוללים המלצות לשינוי תזונתי בתוכם

 

אלמנט העץ

במצב נורמלי ומאוזן: ילדים בעלי יכולת לוגית ושיטתיות, אוהבים להגיע ראשונים ולנצח בתחרויות, חוקרים דברים בהתעניינות, אוהבים להתנועע וספורט, בעלי יכולת מנהיגות מלידה, אוהבים למשש דברים ולחוש אותם, מציבים יעדים ומונעים על פיהם, בודקים כל הזמן גבולות, הרפתקניים, דומיננטיים, יוצאי דופן ואסרטיביים.

במצב פאתולוגי של חוסר איזון: אגרסיביים ונוטים לצעוק, לא מסתדרים טוב בשקט,ניתן להסיח דעתם בקלות, עשויים להיות עויינים, מתועעים בעצבנות, חסרי מנוחה ואי יכולת לשבת בשקט. אם לא מגיעים ראשונים, נוטים לחוסר סובלנות. היפראקטיביות. בעלי סף תסכול נמוך. עשויים לסבול מתסמינים פיזיים כגון: התכווצויות בשרירים ונטייה לכאבי ראש.

איך אפשר לאזן? לנסות שלא להרים עליהם את הקול לאור אי היכולת שלהם להתמודד עם צעקות. יש לתת להם דוגמא אישית על איך להתמודד עם רגשות כמו כעס ותסכול, זאת באמצעות חיזוקים חיוביים. ממולץ להם בחום לקיים כל סוג של פעילות ספורטיבית בכל יום. להקנות ולתמוך ביכולת שלהם ללמידה עצמאית. להסביר איך להציב מטרות ולכובשם בצורה בריאה ונאותה. להשקיע במשחקי בנייה וזאת בכדי שיוכלו לפתח את יכולת התפיסה במרחב שלהם. במידה וניתן, לטייל בטבע. במסגרת בית הספר יש לעודד האחריות שלהם. לתת להם להתנסות בעשייה דברים לאחר שהוסברו. להניע אותם (לשלוח אותם לבצע מטלות במטרה שינועו. להושיבם בסמוך למורה  בכדי שתוכל לשים יותר לב ולתמוך ביכולת הריכוז שלהם). יש להקפיד על צריכת חלבונים בתזונה.

איזון על ידי אלמנטים, אלמנט המים: לתמוך ביכולת שירה שלהם, לעודד קריאה. לבדוק שישנו כראוי. שישתו מפסיק ולתמוך בפעילות גופנית כמו שחייה ובמשחקים כמו משחקי זיכרון.

אלמנט האש

במצב נורמלי ומאוזן: לומדים מאינטואיציה, מלאים ברגשות ומתלהבים. ילדים כריזמטיים האוהבים לשחק ולהציג (דרמה). אוהבים להתעסק בדברים חדשים ובמיוחד כאלה בעלי גוון מבריק ו/או נוצץ. אוהבים גירוי ריגשי. אוהבים מישוש ולהיות קרובים לאחרים (לחבק ולנשק אחרים). ילדים כריזמטיים.

במצב פאתולוגי של חוסר איזון: סוג של "ליצני הכיתה" אם בנים ו"מלכות דרמה", אם בנות. משתעממים בקלות ונוטים לאימפולסיביות. הם נוטים לשכוח דברים ומוסחים בקלות מדעתם. עשויים להיות בעלי חוסר ביטחון עצמי. מתפרצים, חסרי סבלנות, עצבניים. בעלי סף תסכול נמוך. נוטים לפטפט ללא ערף.מתפרצים לדברי האחר. התנהגות בלתי הולמת. גירויים חושניים חזקים כמו לדגומא: רעש או ריח, עשויים אותם ממיקוד.

איך אפשר לאזן? צריכים לאכול בצורה מסודרת ולשתות הרבה מים. עיסוי לפני השינה עשוי לסייע להם מאוד. ללמד אותם להקדיש זמן למנוחה. יש למפות את סדר היום שלהם במטרה להפחית שיעמום. יש ללמד אותם כלים להסדרה ריגשית. בביה"ס- יש לגוון בין משימותיהם בתדירות גבוהה בכדי למנוע שיעמום. יש להעדיף הדרכה עדינה מאשר משמעת קשוחה לאור היותם בעלי רגישות גבוהה, שימוש במגע רך כגון הנחת יד על הכתף. ריפוי בעיסוק או קלינאית תקשורת לבעלי בעיות תקשורת.

איזון על ידי אלמנטים, אלמנט העץ – הרפתקנות, ספורט, טיול בטבע, פעולות לשם יכולת התחושה המרחבית.

 

אלמנט האדמה

במצב נורמלי ומאוזן: משתלבים ומעורים בחבררה, חברותיים מאוד ואוהבים שכולם חברים של כולם, נקשרים בקלות לבעלי תפקיד וכאלה המטפלים בהם. הם אוהבים לסייע ולעזור לאחר. אוהבים להתנדב ולהיות אחראיים לעשיית דברים, להיות במרכז המעגל החברותי. נטייה לריצוי האחר (מורים והורים), אוהבים את הפה ועכשיו, להיות נוכחים. הם בד"כ בעלי אופי רגוע, סימפטי ובעלי יכולת דיפלומטיה מפותחת, מתחשבים וחברמניים.

במצב פאתולוגי של חוסר איזון: דאגניים מאוד, נמנעים ממשימות שיש צורך בהן לעבד נתונים. מצב זה עשוי להוביל לחוסר אכפתיות. לא מבצעים הוראות, נוטים לשכוח דברים ודעתם מוסחת בקלות, לא אוהבים להפרד, נטייה לחוסר סדר, חרדתיים,  הססניים, לא החלטיים. מבחינה פיזית, עשויים לסבול מכאבי בטן וממה שנקרא "אכילה ריגקשית". רעבים כל הזמן. בביה"ס מתביישים ומעדיפים שלא "להטריד" או "להפריע" המורה במה שהם צריכים.

איך אפשר לאזן? לימודי בישול והתעסקות עם אוכל עשויים לפתור בעיות הקשורות לאכילה והקניית יחסים תקינים עם עימה. יש צורך בלימוד ההבדל ש בין רעב ורגשות אחרים  בכדי להבין מה שמרגישים ולהפריד תחושה זו מהרצון לאכול. לעודד זימזום  ושירה, לעודד את ניכולת שלהם להיקשר ופתח יחסים, עידוד דיבור במטרה להשיג את מבוקשם, עידוד ללקיחת סיכונים ויציאה מאותו "מקום בטוח" ועידודל עבודה משותפת. מומלץ להיכנס איתם לגן או לכיתה ולוודא שהם מסתדרים ומתמקמים.

איזון על ידי אלמנטים, אלמנט האש - יש לעודד את השימוש בחוש הבומור ויכולת ההשתטות, עידוד הופעה ומשחק, יש ללמדם להיות "יותר קלילים". בהנחה וקיימת בעיית תקשורת, מומל. טיפול של קלינאית תקשורת. יש לתמוך ביכולת שלהם לסמוך על עצמם ועל האינטואיציה שלהם וזאת בכדי שיוכלו לשלוט יותר טוב ברגשותיהם.

 

אלמנט המתכת

במצב נורמלי ומאוזן: אוהבים טקסים וחוקיות, ישרים וצדקניים, אוהבים סדר בכלל וסדר יום קבוע בפרט, בעלי חזון,שמים לב לפרטים הכי קטנים, מעדיפים למידה לפי תבניות, חושיים גם כן כמו אל המאלמנט האש אך באלו, יתבטא ביתר שקט והקצנה מופחתת. מקבלים ומשלימים עם הדברים כפי שהם, מאופקים ורגועים.

במצב פאתולוגי של חוסר איזון: נוטים "להתקע" בדברים, מתקשים באגון משימות ונשארים מאחור, נושקים ועקשניים, נוטים להתבטאות בצדקנות יתר, נוטים לשלמות, שליליים, כפיתיים, פוחדים לנסות דברים חדשים, חוסר סדר יסיח אותם מדעתם, נוטים לחרדתיות, עצבנות ודיכאון ומבחינה פיזית, עשויים לסבול מבעיות עוריות ועצירויות.

איך אפשר לאזן? לעודד סדר, משחקים מדודים בזמן, חזרות לפני התחלת דבר חדש, להראות לו את החלק המצחיק בטעות ("זה בסדר לשגות"), לעודד גמישות, למפות לוח הזמנים של היום, לתגמל על שינוי במצב רוח, לטפל בארומתראפיה, לבצע תרגילי נשימה, משחק, הומור והשתטות.

איזון על ידי אלמנטים, אלמנט האש פעילויות הקשורות להכנת אוכל ובישול, הבנת הרעב ורמותיו וקישורו לרגשות אחרים. לשיר, לזמר ולזמזם, לימוד דרך יחסים וקשרים, למידה בעזרת מטאפורות ותמיכה בכישורים חברתיים.

 

אלמנט המים

במצב נורמלי ומאוזן: התנהגות מבוגרת שאינה מתאימה לגילם,  בעלי כוח רצון ונבונים מאוד, חושבים לעומקם של דברים, נוטים לאיטיות, מיושבים בדעתם ויציבים. יכולת למידה אסוציואטיבית ומדמיון, דמיון קריאטיבי, ילד בעל אופי נוח היודע לשעשע את עצמו, מאלה שיעדיפו להישאר לבדם בבית ולהינות מפעילות שקטה. אוהב לחקור את בזמנו שלו ובשקט שלו.

במצב פאתולוגי של חוסר איזון: מוסח מדעתו בקלות מדברים הקשורים בזמן, נוטה לחלימה בהקיץ, חש שאינו מובן כהלכה מה שמביא לפחדים עמוקים וחרדות, חסר מוטיביציה ואפאטי, נוטה להתבודד, נרתע ונוטה לדכאון, קושי בהשלמת משימות ובהקשבה, נוטה לעקשנות. מבחינה פיזית עשוי לסבול מהיפוכונדריות וכאבי גב.

איך אפשר לאזן? לאחר שבית הספר נגמר, יש לאפשר לו להירגע טלהתחדש, יש לאפשר לו לישון מספיק לעודד אותו לעשות אמבטיות ולהתעסק בשחייה. יש לעודד אותו לשיר ולתת לו לפתור תרגילים בחוברות ולשחק במשחקי חשיבה, במקרה זה, מתן זמן קצוב של 20 דקות לפני ביצוע מטלות הבית עשויים להטיב עימו ולריכוז שלו. יש לעודד את יכולת היצירתיות שלו ויכולת השליטה במשימות. במידה ומתעניין ברוח יש לעודדו לצמיחה רוחנית (לחשוף אותו לדברים המדברים אליו כמו: מסתורין, קסמים, מיתולוגיה ודת). בביה"ס: לעודד יכולת הלימוד האסוציאטיבית, יש לבקש מהמורה שתשים לב לקצב ההתקדמות שלהם בחומר על מנת שלא יפגרו בו. לכבד את רגשותיהם באם מתחיל לבכות בכיתה, יש לסייע להם בקושי שבהסתגלות החברתית, הם יעדיפו פחות מאשר יותר (פחות תשומת לב, פחות חיבה בכדי שירגישו אהובים וזאת משום שיותר מידי עשוי להביא למצב של הצפה).

איזון על ידי אלמנטים, אלמנט המתכת –  העדפה למשחים במסנה כמו פאזל לדוגמא ומקצב, עידוד המשחק בתזמון, יש למפות סדר היום יום ולעודד את יכולת היציאה ממצב רוח ושינויו, ארומותרפיה ועידוד תרגילי נשימה.

 

 

רונן רוזנבלט-ניר


מומחה לרפואה סינית, מטפל בדיקור סיני לילדים ותינוקות ומטפל באמצעות דיקור שלא באמצעות מחטים (דיקור בלייזר)


כתובת אתר: www.acufamilyclinic.com


כתובת הקליניקה: אררלוזורוב 62 תל אביב


טלפון להתייעצות וקביעת תור:052-2730115




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב