דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתגבר ולטפל בחרדות ובפחדים 

מאת    [ 17/11/2014 ]

מילים במאמר: 769   [ נצפה 1933 פעמים ]

מי מאיתנו לא חווה במהלך חייו פחד או חרדה?

מרביתנו נקלעים למצבים בהם אנו חווים פחד כתוצאה ממפגש עם גורם חיצוני היוצר תחושת איום, לדוגמה: כלב גדול שתוקף אותנו, גל מים הסוחף אותנו לעומק, מצב כלכלי או תחושה שמישהו עוקב אחרינו במקומות חשוכים במיוחד הנשים שבתוכנו. ברגעים אלו בהם אנו חווים תחושת סכנה, הגוף מגיב בשינויים פיזיולוגים, אי-שקט, פחד, דאגה ועוד.

חלק מאיתנו חווה גם חרדה תקופה אחת לפחות בחייו או מספר פעמים ויש מי שחרדה מלווה אותו כל חייו. חרדה יכולה ללוות את האדם משחר ילדותו ולפעמים היא נוחתת פתאום באמצע החיים.

יש מי שמפרידים בין פחד לחרדה, פחד הוא ממקור ממשי וידוע ואילו חרדה לא ניתן תמיד להגדיר מהו המקור. לתהליך הטיפולי אין משמעות אם מדובר בפחד או חרדה, בשניהם נטפל בסיבה להיווצרותם ונתאים את הטיפול באופן אישי לכל אדם.

לתחושת החרדה יש חשיבות רבה להישרדות שלנו, היא כמו צלצול של אזעקה המזהיר אותנו מפני סכנה ומאפשר לנו להגיב במהירות לאותה סיטואציה לה נקלענו, אולם כשהתחושות, הרגשות והמחשבות הקשורות לה הופכת להיות חלק מהחיים שלנו, היא משבשת את התפקוד היום יומי, פוגעת במערכות הגוף כמו מעי רגיז, דלקות במעיים בשלפוחית השתן וכדומה ובכלל באיכות החיים בכל תחומי החיים.

כל אחד מאיתנו מתבונן בפחד האישי שלו באופן אחר ויוצר סביבו את הסיפור שלו. הפחדים עשויים להראות בעיני מישהו מהצד כפשוטים וניתנים לפתרון מהיר ואילו בעיני הסובל הם עלולים להיות כמו נהר גדול שוצף ומסוכן. אין אנו יכולים לחוות את הקושי של האחר בזמן הפחד או החרדה כשכל גופו מגיב מבחינה פיזית רגשית ומנטאלית לגורם הפחד או לחרדה.

ממה נוצרים הפחדים והחרדות
חרדות עלולות להיווצר ממתח נפשי מתמשך, טראומה מהילדות, גנטיקה, תכונות ואישיות. התופעות שיכולות להיות בזמן חרדה משתנות מאדם לאדם. מרבית המטופלים מדברים על קשיים בנשימה, דפיקות לב, רעד ברגליים, תחושת ניתוק, שיתוק, הסתגרות בבית, רצון במלווה לכל מקום, תחושות שונות בבטן לעיתים שלשולים והקאות, דיכאון, אי-הליכה לבחינות, למפגשים חברתיים ומשפחתיים, קושי ליצור מערכת זוגית וכדומה.

כשנוצר עומס יתר במערכת הגוף נוצרים "קצרים" במערכת החשמלית המשבשים את התפקוד שלנו בתחומי החיים השונים.

השפעתם של החרדות והפחדים על תחומי החיים
דלית פחדה שבן זוגה ינטוש אותה, חוסר הביטחון והדימוי העצמי שלה טלטלו אותה כך שבכל פעם שהוא לא צלצל, היא יצרה סיפור בראשה שהוא לא מעוניין בה וכשנוצר הקשר עשתה דרמה מהסיטואציה. הסיפורים שסיפרה לעצמה העיבו על היחסים ביניהם. בתהליך היא בנתה מחדש את הביטחון והדימוי העצמי, הפסיקה לרצות ולמדה לתקשר נכון ולנקות את הסיפורים שיצרה בדמיונה הפחדים של דלית פחתו כך שלא שיבשו את מערכת היחסים עם בן זוגה ותחושת הביטחון שלה ביחסים שלהם התייצבה.

אורית חוותה טראומה בגיל ילדות, בצעירותה התחילה לסבול מכאבים קשים בבטן. מערכת העיכול שלה יצאה מאיזון, בבדיקות שנעשו היה נראה שיש לה מעי רגיז. היא הונחתה לשנות את התזונה ובתהליך עבדנו על איזון מערכת העיכול, שחרור אמונות ועוד.
מערכת העיכול מתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת כל איבר בה מתייחס לנושא אחר וביחד הם יוצרים סיפור שלם העלול לגרום לבעיות בריאותיות. המעי הגס מדבר על שחרור של פסולת שיכולה להיות רגשית, מנטאלית ופיזית, המעי הדק על עיבוד מידע, הקיבה קשורה לשביעות רצון ודאגות וכדומה. בתהליך דמיון יצירתי אורית ראתה גוש שחור הסוגר את המעבר במעי הגס אותו גוש שחור סימל עבורה את התקיעות שנוצרה בחייה, החרדה לבני משפחתה ולמצב הכלכלי שלא איפשר לה להתקדם. בתהליך הטיפולי היא למדה לחיות מתוך הקשבה לגוף, להתבונן באירועים שהיא חווה ולשחרר כל מה שאינו רלוונטי ולאכול בריא יותר.

דבורה הגיעה במצב של חרדה קשה שביום אחד "נפלה עליה", היא לא הייתה מסוגלת לתפקד, לעשות את הדברים שיום קודם עוד עשתה. בתהליך מצאנו שדבורה חשה מאויימת מאותו אירוע שחוותה, עבדנו על שינוי חשיבתי והחזרת הביטחון העצמי והדימוי שנפגע. בנוסף בגופה נצרבה חוויה שהועברה  מדורות קודמים שבה בת משפחה חשה מאויימת. נטרלנו את אותה חוויה שנצרבה בה ודבורה חזרה לתפקוד מלא כפי שהכירה קודם.

טליה רצתה לחזור לעבוד היא התלבטה בין להיות שכירה לבין עצמאית הפחד שמה לא תצליח מנעו ממנה לקבל החלטה. הביטחון והערך העצמי שלה טלטלו אותה בכל פעם והניסיונות להתקבל לעבודה כשכירה לא צלחו. לאחר תהליך של מיקוד, הקשבה לרצונות שלה והבנה שזה מה שנכון לה היא פתחה את העסק כשיש לה כבר היה לה לקוח ראשון.

 
מתוך מקרים אלו בין אם הם נחשבים לפחדים ממוקדים או חרדות אתם יכולים לראות שהפחדים קיימים בכל תחומי החיים ומשפיעים עלינו בעשייה, בלמידה, קריירה ובסופו של דבר בבריאות שלנו. לכל אחד מאיתנו יש את הפחדים שלו בין אם הם הועברו בגנטיקה או נוצרו כתוצאה מטראומות שעבר. חשוב לטפל בהן כבר בתחילתן כדי שלא יפגעו בגוף הפיזי.

כמטפלת בפחדים וחרדות אני פוגשת מיידי יום מטופלים החווים פחדים ו/או חרדות. הפחדים צפים בזמן תהליכים וקשורים לנושאים  שונים כגון: למידה, זוגיות, קריירה, בריאות וכדומה יש פעמים שהמטופל מודע לחרדות מהן הוא סובל ומטרתו לטפל בהן.

יעל שר - קינסיולוגית התפתחותית  "לקרוא את הגוף כספר פתוח"  0544652225 www.yaelsher.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב