דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדשנות חינוכית ותובנות מכנס חינוך וטכנולוגיה ה BETT , לונדון 2014 

מאת    [ 02/02/2014 ]

מילים במאמר: 1913   [ נצפה 3900 פעמים ]

מאת: אבינועם גרנות

כנס הBETT  , בו אני משתתף זו הפעם השנייה, הוא ריכוז תמציתי של היוזמות והפיתוחים העכשוויים במקום שבו החינוך פוגש את הטכנולוגיה. זהו מרחב עצום של תצוגות וסמינרים קצרים. כ 240 חברות קטנות וגדולות מציגות את מרכולתן החינוכית או תומכת חינוך. משרד החינוך הבריטי הוא חסות מרכזית, וכמוהו – משרדי חינוך נוספים, עמותות ללא כוונת רווח, אוניברסיטאות. קהל הבאים הנוהר לשם הוא כל מי שיש לו עניין או שייכות לחינוך. מנהלים, מורים , קבוצות תלמידים, מרצים, מומחים, יועצים, מנכ"לי חברות ואנשי שיווק. בין הבאים השנה היו שר החינוך שי פירון ומטה משרד החינוך.בסיכום התמציתי אציין מספר פיתוחים תומכי הוראה או ניהול ( מבחר ). ולבסוף – לקט תובנות. האירוע המרשים מעורר השתאות בעוצמתו, אך בה בעת – מעלה תהיות לגבי אנא אנו באים עם החזון החינוכי. מרבית המיזמים כבר מוכרים בארץ, ואף מיוצרים בה.


    • מיזם EASY 2 JUST  אנגליה, הוא מתכון לכתה , קבוצה, העוסקת בעיצוב אתר בית הספר, ניהול שאילת שאלות, מעורבות הורים, הצגת פרויקטים חינוכיים קבוצתיים. התוכנה פשוטה למדי עבור המורה. היא מאפשרת עיצוב מסמכים ותוצרים. המיזם מפתח אינטואיציה של המשתמש, ואיננו מכוון למשהו שבלוני.
    •       PARENT'S PLANET FOR SCHOOLS, פינלנד. בפינלנד לא חוששים מהמדיה החברתית לילדים בגיל היסודי ( כך גם במדינות אחרות ). המיזם יוצר רשת חברתית כיתתית, בית ספרית, המשתמשת שתכליתה " לגדול ברשת החברתית " . דווקא משום הסכנות בה, בעיקר לילדים. הכתה מחוברת לרשת בית הספר, ובית הספר – לרשת של בתי ספר. המיזם כולל בלוג כיתתי, דף פייסבוק כתתי, אאוטלוק כיתתי. הכל תחת הנחיה ופיקוח של המורה. הרשתות הכיתתיות סגורות ומאובטחות.
    •        היזם הישראלי איתי עשת הציג בכנס את "ניפגש". הפורמט הוא באישור משרד החינוך.כ 100 בתי ספר בישראל כבר משתתפים בו.  מתוך אתר המיזם: "ניפגש סגורה ובטוחה והילדים נרשמים דרך בית הספר באופן המונע כניסת זרים ומתחזים. הילדים עושים שימוש בשמם ובתמונתם ובזהותם האמיתית. כל המידע והפעילויות סגורים בפני מנועי חיפוש ומוגנים בתוך המערכת.ניפגש היא חממה המכינה לחיים ומלמדת אחריות חברתית באמצעות משחק והנאה.

ניפגש מלמדת את הילדים את כללי השימוש באינטרנט ואת הסכנות הכרוכות ברשתות חברתיות פתוחות ומאפשרת לילדים ולהוריהם להפנים את כל אלו בסביבה בטוחה וייעודית שעוצבה במיוחד לילדים ומגנה עליהם מפני הסכנות הרבות הטמונות ברשת.ניפגש מעניקה פתרון בטוח וחינוכי לצורך האמיתי של ילדינו ברשת חברתית מקוונת, באופן המונע הכנסת בעיות שרשת חברתית חיצונית תביא לעולמם.זהו  כלי חינוכי וחברתי גם בידי הצוות החינוכי ובית הספר כמכלול, והיא מעודדת שימוש בה להעברת משימות לתלמידים ושיתוף המידע ביניהם, כאשר המורה יכול/ה לפתוח עמוד למשימה או נושא ולרכז לילדים את המידע בנושא במקום אחד, בו גם הם יכולים לתרום את חלקם.הרשת מאפשרת לחבר בין כיתות בארץ ובעולם, לשמור על קשר בחופשה וללמוד בזמן חירום. ניפגש מאפשרת לתלמידים להישאר בקשר גם במקרים של מחלה או היעדרות ממושכת מבית הספר. הפלטפורמה מאפשרת להורים להיות מעורבים בפעילות ילדיהם ברשת, לקבל עדכונים ולהשתמש במידע להדרכת הילדים ולחיזוק הקשר הורה-ילד. היא  משמשת ככלי לבית הספר, לצוות ולהנהלה להעברת הודעות ולווידוא קבלתן גם על ידי ילדים וגם על ידי הורים, באופן מרוכז, ויעיל תוך חיסכון בזמן, בניירת ובמשאבים.

 רשת "ניפגש" זכתה בפרס בתחרות Webi 2013ואלו נימוקי השופטים: "האתר הוא רשת חברתית שמיישמת בצורה בטוחה וסגורה רשת חברתית לילדי בית הספר היסודי. האתר מאפשר אינטראקציה חופשית בין הילדים תוך זיהוי אמיתי של המשתתפים, ללא יכולת לגניבת זהות והתחזות. להורים ולמורים, בצורה היררכית, יש יכולת לפקח ולהגיב על התכנים מצד אחד, ומצד שני לאפשר חופש והנאה מלאה מהרשת".  ליצירת קשר פשוט כתבו בגוגל "ניפגש". הרשמת בית הספר לתכנית, ללא עלות, פשוטה ביותר. 


    • שולחנות לימוד דו תכליתיים . חברת FOLIO הציגה  שולחנות כתה ושולחן מורה שבמצב אחד הם שולחנות רגילים שטוחים. במצב האחר ניתן לשלוף באמצעות מנגנון חשמלי צג ומחשב נייד העולים ויורדים בהתאם לצורך. כולנו מכירים את המצב בו מורה עומד בפני כתה, וצגי המחשב חוצצים ומהווים מחסום ויזואלי, גם מנטלי. 
    •         DIOMEDIA CALENDER HISTORIA. פיתוח בריטי חדש לגמרי, על ידי ארגון ללא כוונות רווח , בתמיכת משרד החינוך הבריטי. אפליקציה שניתן להוריד לכל אייפד וסלולרי. זהו לוח תאריכים בסגנון " היום לפני ". אירועים, ימי הולדת של אישים. 10 – 15 מילים על כל פריט. לצידו תמונה. ללא תמונות לא מעלים את הערך. כל אחד יכול להזרים ולהציע ערכים. המאגר מסודר על פי לוח כרונולוגי. אין מדד ברור לחשיבות הערך. למציאת ערך יש מנועי חיפוש, כמו כתיבת שם המדינה שאתה מעוניין. כתבתי ישראל. מופיעים בדיוק 7 ערכים ..... כלומר המיזם בחיתוליו. המיקוד כרגע הוא על ההיסטוריה של בריטניה, ואירופה. האתר חופשי. הורדת תמונה- בתשלום. כלי עזר טוב ללמידת היסטוריה, אך לא במקום תכנים ולמידה משמעותית. 
    • מטולי תמונות, שקפים, חפצי תלת מימד. כולנו זוכרים את המכשור הכבד של פעם – אפידיאסקופ ענק, מטול השקפים, מטול שקופיות ועוד. כל אלה נעלמו. בכנס הציגו לפחות 3 חברות מכשור יעיל, נוח, בעל עוצמות גדולות להקרנה על לוח, או קיר רגיל. מכשיר ה SENSER ZOOM  של LUMENS כולל מצלמה בראשו, נורה חזקה, והוא מקרין בבהירות גדולה תמונות מספרים, איורים, כל אינפוגרפיקה שבהישג יד של המורה. היתרון הנוסף – הקרנת חפצים : מבחנות, ערכות ניסוי, מודלים תלת מימד, כל חפץ שמדברים עליו בכתה בכל תחום – ארכיאולוגיה, היסטוריה, מדעים, ועוד.  הכל מופיע מוגדל, בחדות גבוהה. שני מטולים כאלה באותו חלל, יכולים להקרין לשני כיוונים , שני אובייקטים שונים, ובאמצע מסך "חכם" – המורה יכול לייצר סביבה מרתקת.   חברה סינית ( והיו שם לא אחת ולא שתיים ) הציגה מטולים כאלה , פשוטים יותר, מתקפלים, קלים לנשיאה. יצוין שמחירי המטולים סבירים עבור בתי הספר. לפחות כפי שהוצגו בכנס.
    • YES PROGRAMME. למידה באמצעות סרטונים המביאים את החיים עצמם. המיזםהחינוכי הוא מרתק, פשוט ליישום, ומהווה השלמה מתודית טובה לחומר הנלמד בכתה. היוזמים אגרו עד כה 90 סרטונים המציגים 90 בעלי מקצוע או מומחי תוכן שעיסוקם מתבסס על עקרונות וחומר לימוד בסיסי. כך למשל, סרטון המציג יצרן נרות, במסגרת לימוד מוצקים ונוזלים. יצרן גבינות בנושא מיקרואורגניזמים. מנהלת פלניטריום במסגרת לימודי מערכת השמש. יועץ ליחסי ציבור, במהלך לימודי שפה, רטוריקה , אוריינות. אחות בית חולים מספרת על יישום בניית מאגרי מידע ממוחשבים כחלק חיוני מעבודתה. ואפילו סופר, המדבר על כללי פיסוק , חלוקת טקסט, תחביר.  את הרעיון אפשר לפתח. בניית מאגרי יו טיוב של תהליכי ייצור תעשייתיים, בנייה, תכנון . כל אלה כמעשירים את עולם הלומד, וממחישים את הנלמד בכתה. ואפשר להגיע רחוק יותר : תלמידים יגישו פרויקטים המתעדים בעלי מקצוע, תהליכים.Yesprogramme.co.il    
    •        ACHIEVMENT FOR ALL  אימון אישי למנהלים ובעלי תפקידים, אנשי מקצוע חופשיים .המיזם מבוסס על תמיכה מתמדת דרך הרשת, תקשורת שוטפת עם המאומן, שמיעה והקשבה פעילה. מיזם זה מעניק מיפוי של והדרכה של מקורות תעסוקה. בנוי על סביבת תקשורת ידידותית, מגיבה בו זמנית.
    • חברת אינטל הציגה לאורך ימי הכנס הדגמות של שיעורים בעזרת טבלטים, לוחות חכמים ועזרים אחרים. המציגים היו מורים ותלמידיהם שהובאו במיוחד מבתי הספר. השיעורים היו בנושאים שונים, והיו מבוססים על טקסט, השגת מידע בסיסי והתייחסות לדילמה. על פי מודלים של השיעורים , הכתה מאורגנת במרחב גמיש. התלמידים         ( יסודי ) ניגשים אל הלוחות החכמים להדגמות, המורה מנחה ובעיקר- מציג שאלות. חלק ניכר מהשיעור התלמידים בקבוצות, ובעזרת הטבלט "שולפים" מידע , נתונים, ראיות. 
    •       LITERACY. הפורטל מבוסס על הרעיוןשלצורך עידוד כתיבה וכתיבה יצירתית, תלמיד זקוק ל"קהל קוראים" . קצת דומה לכוח המניע את הפייסבוק. המיזם מאפשר " חדר כתה " סגור, לוח בית ספר, ופורטפוליו אישי לכל תלמיד. המורה סורקת את תוצרי התלמידים, מפיצה ברשת בתי הספר החברים, מבליטה ומקדמת דברי כתיבה משובחים, יצירות ועוד. נוצרה רשת בתי ספר חברים, המשתפת כתיבה , הבעת דעות, שירה. הרשת היא בינלאומית, בסיסה באנגליה, והיא מתנהלת באנגלית. ייחודה בעידן הדיגיטלי – מקום של כבוד לכתיבה, טיפוח מיומנות הכתיבה העומדת בסכנת הכחדה או היחלשות.  
    •        MANTRA LINGUA . לימוד השפה באופן אינטראקטיבי באמצעות מקרופון מגע . לחיצה על כפתור- והילד בוחר את השפה המתאימה ( המיזם כולל 55 שפות, כולל עברית ). ספר הקריאה מותאם לטכנולוגיה. תוך מעבר עם המיקרופון הנייד בין דפי הספר, מושמע הסיפור. הספרים בעיצוב מרהיב, הם גדולים, לשימוש בקבוצות.  אלו הספרים היחידים שראיתי בכל מרחב הכנס, זכר לימות הספר.....   
    • הספרייה מרחב למידה גמיש. מה יקרה לספריה , עם טורי ארונות הספרים , חדרי העיון, פינות המחשב. מה יקרה לחללי התרבות האלה המהווים מקום מפלט למתמידים ? חברת מייקרוסופט הציגה תוצאות מחקרים בנושא, ותחזית עתידנית למוסד הספרייה ( הבית ספרית, האקדמית, העירונית ). מחקר שהוצג בכנס, מדבר על שינוי לא רק בהיבט התפקיד הקלאסי המקורי, אלא על שינוי באופן שילוב הטכנולוגיה. רוב התלמידים שהשתתפו במחקר טענו כי לצורך מאגרי מידע , למידה, כניסה לרשתות – הם מעדיפים את המכשירים הניידים והזמינים : טבלט או סלולרי. אלה גם קלים לנשיאה. ירדה מידת השימוש במחשבי PC ומחשבים ניידים הנתפסים ככבדים מדי. הספרן הוא מנחה וירטואלי. הריהוט יהיה גמיש, נייד, מאפשר יצירת קבוצות. לא עוד "שקט" וכן פינות קפה, דלפקי כריכים ועוד. החידוש המרכזי בתהליך הלמידה: הטכנולוגיה נכנסת כמרכיב מרכזי שישתלב יותר ויותר עם התוכן הלימודי , הפדגוגיה, הדיאלוג .
    • פאנל 3 חברות לליווי והכשרת מורים במערכת להוראה דיגיטלית: MOBENTO , ISCHOOL INSTITUTE , FLOXX . שלושת היזמים שהקימו את החברות, הם צעירים בשנות ה 20 , שהבינו שלב העניין בעידן הנוכחי היא הסבת המורים. שלוש החברות הללו שהן חדשות מאד, כבר מנחות ומאמנות  למעלה מ 000 100 מורים ברחבי אנגליה. הנחות היסוד הבסיסיות : 1. הפער בין התלמידים למוריהם הולך וגדל. 2. חייב לחול שינוי בדרכי הוראה. 3. המורים, ברובם , עוד לא מאמינים בשינוי. 4. את השינוי האמיתי בהנחיה יחוללו מנחים שאינם בהכרח מורים. עקרונות ההנחיה: א. המנחה " תופר חליפת למידה " לכל מורה באופן אישי. ב. תפקיד המנחה הוא קודם כל לנטרל את "הפחד " מהמחשב, הטבלט, הסלולרי, הברקו. ג. המנחה מציג את התועלת שתהיה לתלמיד מלמידה מקושרת עולם דיגיטלי. ד. ההנחיה מבליטה את התועלת שתהיה לקבוצות מסוימות כגון – תלמידים דיסלקטיים.
    • LEARNI. חברה ישראלית אותה ייסד דב מורן. החברה הציגה פיתוח אפליקציה ללמידה באמצעות טבלט , והכוללת הטענת כלל ספרי הלימוד של התלמיד. האפליקציה מאפשרת מגוון רחב ועשיר של הוראה ואינטראקציה בין המורה והתלמיד, המורה והכתה. הטמעת האפליקציה מתקיימת כבר כיום בעשרות בתי ספר בישראל. מיזם זה הוא הביטוי לשינוי המתרחש בעולם החינוך לגבי דמות הכתה ובית הספר העתידיים.
    • ( עד כה – מבחר ).

תובנות לאור כנס ה BETT  

קיים פער הולך וגדל בין הפיתוחים והיוזמות הפועלים כבר במערכת, לבין קצב כניסת המורים כולם לתהליך השינוי הבלתי נמנע. הפער בין המורים לתלמידים גדל והולך, ככל שנכנסות גרסאות חדשות של מכשור שהילדים שולטים בהן, חלק גדול מהמורים – טרם.


    • קיימת נסיגה או הקטנה משמעותית בשימוש במכשור כגון : מחשב PC , חדרי מחשב, מחשב נייד. נכנסים מכשירים קלי משקל, אישיים, בעלי פוטנציאל למידה משמעותית, למידה בקצב אישי, למידה בקבוצות. הכוונה היא לטבלט והסלולרי. באשר לסלולרי – בעוד בישראל הוא נחשב כמעט ל"אויב" המורים , בשל ניצול לא ראוי בעת השיעור – בארצות אחרות הוא כלי הוראה ולמידה לגיטימי. אין ספק שזה נובע מהיעדר משמעת ותרבות מכבדת של מסגרת השיעור, וקיומו של קוד התנהגותי ברור.
    • הרשתות החברתיות הופכות למצע חי וזמין ללמידה, חילופי ידע, הצגת פרויקטים, התכתבות מקצועית ואקדמית. התשתית הזו מגיעה גם אל תלמידי היסודיים באמצעות רשתות סגורות ומפוקחות.
    • מתקיים תהליך  אינדיבידואליזציה של תהליך הלמידה. חקר אישי, בניית פורטפוליו אישי, בימת ביטוי לכל תלמיד.
    • מתקיים תהליך מרחיק לכת של למידה מבוססת פרויקטים. המתודה זוכה לחיזוק מהיכולות הגלומות בעולם הדיגיטלי הנגיש לכל מורה ותלמיד. ספר הלימוד הקלאסי – גם כ EBOOK – יהיה פחות ופחות מהותי ביחס למרחב הידע הזמין העומד לרשות הלומד.
    • רוב מוחלט של היוזמות שהוצגו, אינן מנסות לעקוף את בית הספר, או לייצר חלופה לבית הספר. הקו השולט הוא – הטמעת השינוי בהוראה בתוך בית הספר, או הטמעת חדשנות דיגיטלית כתומכת תהליכים בית ספריים. 
    • באופן כללי- מקבלי ההחלטות ומומחים מתחום העסקי – כלכלי, מדברים על ירידה בעלויות התשתיות הטכנולוגיות, ייתור מסת מכשירים כגון מחשבים ומעבדות מחשב. המוקד עובר אל ההטמעה לקהל המורים.    
    • מיהו המורה בעידן הדיגיטלי ? זוהי השאלה העולה לאור 4 ימי כנס שכולו טכנולוגיה חינוכית. היבט אחד התחדד אצלי באופן ברור : המורה בימינו, יהיה חייב להיכנס לעולם המתהווה , שכן שם כבר נמצאים תלמידיו, לטוב ולרע.
    • הסכנות ? חולשות התהליכים החדשים ?  בהמשך לכל מה שנאמר עד כה, המורה לא יכול להסתתר מאחורי מסך דיגיטלי ותקשורת בשלט רחוק. בסיס החינוך הוא הקשר הבלתי האמצעי בין מורה ותלמידיו. סכנת העולם החדש הזה היא ביצירת חסמים בין מורים לתלמידים, בין תלמידים לבין עצמם, בין ילדים להוריהם.  

מנכ"ל "טללים אסטרטגיה" לשעבר: ראש מינהל החינוך בעיריית חולון , בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון , ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית . מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה . מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות , בשליחות :שימש כשליח קהילתי לקהילה היהודית בסינסינטי , אוהיו, ובשליחות השנייה כמנכ"ל בית הספר העברי " מגן דוד" , מכסיקו סיטי. לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא . http://Strategy.tlalimgroup.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב