דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תופעת האלימות בצבא ההגנה לישראל 

מאת    [ 24/12/2013 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 4028 פעמים ]

האלימות היא תופעה מדאיגה ההולכת ומתרחבת בשנים האחרונות במדינה. מתוך היותו של צה"ל בבואה של החברה הישראלית, גם בו הולכים וגוברים מקרי האלימות, גם בין חיילים וגם כלפי אוכלוסיות אזרחיות, בהפגנות או בעימותים עם פלסטינאים בגבולות. חשוב לזכור כי המערכת הצבאית רואה בחומרה רבה את תופעת האלימות ולא מתייחסת בסלחנות לאף מקרה של גילוי אלימות מכל סוג שהוא. אלימות כוללת גם ביטויים של אלימות מילולית, תקיפה או הטרדה מינית ועבירות שנראות לעיתים "מקובלות" בעת השירות הצבאי כגון "זובור", המהווה מעין טקס חניכה לחיילים צעירים בפלוגות קרביות.

הענישה במקרי אלימות בצבא היא מהחמורות ביותר וכוללת ברוב המקרים ריצוי תקופת מעצר בכלא צבאי. מטבע הדברים, במהלך המשפט יבואו בחשבון נסיבות העבירה, ומרכיבים שונים לרבות אופיו של הנאשם, עבירות קודמות, אופיו של הקורבן ומידת תכנון העבירה. חייל הנשפט בגין עבירת אלימות חמורה, יכול להיוועץ בעורך דין פלילי המתמחה במשפט הצבאי למען ייצוגו הראוי במשפט וצמצום, ככל הניתן, של העונש שיקבל.

תופעת ה"זובור" בצה"ל נאסרה לפני שנים על-ידי הרמטכ"ל. חשוב לזכור כי אם חייל לוקח חלק בביצוע "זובור" לחיילים צעירים ממנו, הוא עתיד להישפט ולהיענש במלוא חומרת הדין. בשנים האחרונות נרשמו מספר מקרים חמורים של "זובור" בפלוגות קרביות והעונשים שניתנו בגינן נעו החל מריצוי תקופת מאסר ארוכה בכלא צבאי, דרך הדחה מתפקיד קרבי בפלוגה ועד הורדת דרגתם של מבצעי המעשה לדרגת טוראי. חשוב לזכור כי אם חייל סובל מ"זובור" מסוג זה, הוא יכול לדווח על כך למפקדיו או לקצינת פניות הציבור, העומדת לרשות כלל המשרתים בצה"ל, ללא חשש כי הדבר ייפגע בו בעתיד. המערכת הצבאית יכולה להבטיח כי כל חייל המתלונן יזכה להגנה מלאה וכי אם ירגיש כי מתנכלים לו כתוצאה מהדיווח, הענישה כלפי התוקפים תהא חמורה בהרבה.

חשוב לזכור כי חיילים הסובלים מגילויי אלימות תמיד יוכלו לפנות למפקדיהם בשל כך ולעמוד על כך שיזכו לטיפול הראוי, הן מבחינת מבצע העבירה והן מבחינת הסיוע הרפואי או הנפשי בהם. לרשות חיילות או חיילים אשר סובלים מתקיפות, או מהטרדות על רקע מיני, מפעילה יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים את מרכז מהו"ת, מרכז התמודדות ותמיכה, המלווה את המתלוננים לאורך כל תהליך ההתמודדות, החל מסיוע נפשי, דרך הגשת תלונה במשטרה הצבאית החוקרת ועד להליך המשפטי, תוך שמירה על סודיות מוחלטת ומניעה, ככל האפשר של הפגיעה בחיילים. המרכז נועד לחיילים הסובלים מהתעללות של בני משפחה או של חיילים אחרים וכן לחיילות בהיריון.

חשוב לזכור כי בצבא אין מקום לאלימות מכל סוג שהיא, לרבות מקרי אלימות כלפי שוהים בלתי חוקיים ופלסטינאים העוברים במעברי הגבול. גילויי אלימות מסוג זה עשויים להוביל גם למשפט שלא במסגרת צבאית, בו אם יימצא החייל אשם, ישאיר הדבר כתם ברישומיו גם לאחר השירות. במקרים קיצוניים יכול להוביל הדבר לריצוי עונש מאסר בכלא אזרחי או תשלום פיצויים למתלוננים. יש להיזהר מעימותים מסוג זה, להיות קשובים להוראות המפקדים בדבר התמודדות עם מצבים מסוג זה ולהפעיל שיקול דעת סביר בעת ההתמודדות עם אוכלוסייה אזרחית.

מיזם גרופ - בנייה וקידום אתרים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב