דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרולוגיה כמדע 

מאת    [ 03/10/2013 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 4041 פעמים ]

אסטרולוגיה – האם היא מדע?

במובנים מסוימים, נדמה שאולי אסטרולוגיה היא מדע. היא משתמשת בידע מדעי על גופים שמימיים ובכלים שנשמעים מדעיים כמו תרשימי כוכבים. אסטרולוגים עושים שימוש למשל בכלי כמו הורוסקופ כדי ליצור ציפיות לגבי אירועים עתידיים ואישיים, ויש מבניהם הטוענים כי אסטרולוגיה נתמכת על ידי ראיות. אבל אפילו עם סממני מדע אלה, האם אסטרולוגיה היא באמת דרך מדעית לענות על שאלות? האם מפת אסטרולוגיה יומית יכולה לכוון אנשים לבצע החלטות? כאן נעשה שימוש ברשימת הדרישות המדעיות על מנת להעריך אם אסטרולוגיה עומדת בדרישות אלה:

האם מטרת אסטרולוגיה להסביר את העולם הטבעי?

ההנחה הבסיסית באסטרולוגיה היא שגופים שמימיים- השמש, הירח, כוכבי הלכת והכוכבים, משפיעים כולם על אירועים ארציים. אסטרולוגיה משתמשת בסדרה של כללים לגבי העמדות והתנועות היחסיות של גופים שמימיים ליצירת חיזויים והסברים לאירועים על פני כדור הארץ ותכונות אישיות אנושיות. לדוגמה אסטרולוגיה שבועית למשל צופה כי אדם שנולד בשבוע הראשון של חודש מסוים צפוי להיות יזם.

האם אסטרולוגיה ניתנת לבדיקה?

ציפיות מסוימות שפותחו על ידי אסטרולוגים כגון הורוסקופ, הן כל כך כלליות, שכמעט כל תוצאה יכולה להתפרש כהולמת את הציפיות. אם זהו המצב, אסטרולוגיה איננה ניתנת לבדיקה. עם זאת, אסטרולוגים שונים עושים שימוש באסטרולוגיה על מנת ליצור ציפיות מאוד ספציפיות אשר יכולות להיות מאומתות עם תוצאות בעולם הטבע. לדוגמא, על פי האסטרולוגיה, גלגל המזלות של אדם מסוים יכול להשפיע על היותו בעל כבוד וסמכותי. מאחר ותכונות כאלה חשובות בעולם הפוליטיקה, היה אפשר לצפות שאם באמת אסטרולוגים היו מסוגלים להסביר או לחזות תכונות של אנשים, למדענים היה סיכוי יותר גבוה להיות בעלי גלגל מזלות "חיובי". אם משתמשים בגלגל המזלות באופן ספציפי כמו זה, אז אסטרולוגיה ניתנת לבדיקה.

האם אסטרולוגיה מסתמכת על ראיות?

במקרים הבודדים שבהם עשו שימוש באסטרולוגיה כדי ליצור ציפיות אשר ניתנות לבדיקה, ובהם נבחנו התוצאות בעיון מדוקדק, הראיות לא תמכו בתוקפן של ההנחות. זהו מקרה נפוץ בעולם המדע – מדענים נתקלים פעמים רבות בהנחות שלאחר בחינתן מתבררות כשגויות. עם זאת, אחד מסימני ההיכר של מדע הוא שהנחות משתנות כאשר הן נתמכות על ידי ראיות. האסטרולוגיה לא שינתה את הנחותיה בתגובה לראיות סותרות.

הורוסקופ בעיתון

תחזיות אסטרולוגיה שבועית או אסטרולוגיה יומית מופיעות לרוב בעיתונים, במקומות שלא נבדקו על ידי הקהילה המדעית.

האם הקהילה המדעית מעורבת?

שיתוף הממצאים והערכת התוצאות של אחרים הם חלק בלתי נפרד מתרגול מדע. אסטרולוג יכול לעבור את כל הקריירה שלו מבלי שהוא פרסם אפילו מאמר אחד. כאשר אסטרולוגים מפרסמים מאמרים, בדרך כלל לא מדובר במאמרים שעמיתיהם יוכלו לקרוא או שיבחנו באופן ביקורתי על ידי הקהילה המדעית.

האם ישנו מחקר מתמשך?

מחקרים מדעיים אסטרולוגיים נעצרו לאחר שניסו ולא הצליחו לתקף את הנחותיהם. עד כה, אין מחקרים מתועדים שתרמו לתגלית מדעית חדשה.

האם המדענים מתנהגים באופן מדעי?

מדענים לא מחכים לאחרים שיתמכו או שיסתרו את ההנחות שלהם. במקום זאת, הם חותרים לאשש את ההנחות שלהם, לחפש טענות נגד, ולמצוא כמה שיותר ראיות. לעומת זאת נדמה כי אסטרולוגים, לא ממהרים לבחון את ההנחות האסטרולוגיות שהם מקבלים. כמו שהיא עולה מרמה מינימאלית של מחקר בתחום, הם כמעט ולא מנסים לתקוף את התיאוריה שלהם. בנוסף, קהילת האסטרולוגיה במידה רבה מתעלמת מראיות שסותרות את ההנחות שלה.

אסטרו פרו - אתר הורוסקופ ואסטרולוגיה חינמי עם כל הפירושים וניתוחים מקצועיים של מפות לידה אישיות.
http://www.astropro.co.il/ 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב