דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבוצת רכישה- יריבות משפטית בין השותפים 

מאת    [ 26/09/2013 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 2079 פעמים ]

בשנת 2009 גובשה קבוצת רכישה, במסגרתה חתמו תשעה שותפים על הסכם שיתוף לפיו רכשו יחד קרקע ברחוב הבריגדה היהודית בהרצליה ומאוחר יותר התקשרו עם בעלי מקצוע שונים ועם קבלן לבניית בניין מגורים.

 

בין שני חברי הקבוצה אשר רכשו את דירות הפנטהאוז בפרוייקט נתגלעה מחלוקת שבאה לפתחי בית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

בבקשה לצו מניעה שהגישה לבית המשפט, טענה המבקשת, בעלת הפנטהאוז המזרחי, כי גילתה לתדהמתה לאחרונה, ששטח דירתה קטן משטח הדירה הסמוכה לה וזאת בניגוד לאמור בדו"ח כלכלי שצורף להסכם השיתוף, לפיו שטחי דירות הפנטהאוזים הינם זהים.

 

המבקשת טענה, כי עומדת לה הזכות לביצוע שינויים בדירות הבנויות לצורך השוואת שטחי הפנטהאוזים ועד שתידון תביעתה, יש לאסור על בעל הפנטהאוז הסמוך למכור את זכויותיו.

 

מנגד, טען בעל הפנטהאוז הסמוך, כי הדו"ח הכלכלי שצורף להסכם השיתוף הינו בבחינת הערכה ראשונית של שטחי יחידות הדיור ולא יותר מכך וממילא מאוחר יותר הוכנו תוכניות מפורטות לפיהן אין זהות בשטחי הפנטהאוזים והכל בידיעת המבקשת.

 

עוד טען המשיב, כי הסכם השיתוף אינו קובע יריבות ישירה ויחודית בין שותפים מסויימים בקבוצת הרכישה, אלא יוצר קשר חוזי ומשפטי בין כלל חברי הקבוצה, בינם לבין עצמם, ועל כן אין המבקשת רשאית לנקוט בהליכים רק נגדו ולהימנע מנקיטתם נגד חברי הקבוצה האחרים.

 

בקשת המבקשת לצו מניעה ארעי/ זמני הוגשה במהלך פגרת בית המשפט. בשתי החלטות ראשונות שניתנו על ידי שופטים תורניים, נקבע, כי אין דחיפות בבירור הבקשה במהלך פגרה וכי יש לקבוע דיון בבקשה במועד שלאחר הפגרה.

 

מאוחר יותר ובטרם חלוף הפגרה, ניתנה החלטה נוספת, מנומקת, על ידי שופטת בית המשפט המחוזי (השופטת שבח), אשר דחתה את הבקשה לאחר שעמדו בפניה תגובת המשיב ותשובת המבקשת.

 

המבקשת שלא השלימה עם ההחלטה, עתרה לבית המשפט בבקשה לבטלה, בטענה כי לא ניתן היה לדחות בקשה לצו מניעה ללא קיום דיון במעמד הצדדים וזאת לאור תקנה 366 לתקנות סדר הדין האזרחי.

 

בית המשפט קבע דיון בבקשה ולאחריו הוציא תחת ידיו החלטה נוספת הדוחה שוב את הבקשה, במסגרתה קבע מספר עקרונות מעניינים הן בפן הפרוצדוראלי והן בפן המהותי.

 

בפן הפרוצדוראלי, נקבע, כי למרות לשון תקנות סדר הדין האזרחי, ניתן גם ניתן, במקרים מסויימים, להורות על דחיית הבקשה לסעד זמני גם בלא קיום דיון.

 

נקבע בעניין זה, כי "תקנה 366 באה להגן על המשיב ולאפשר לו זכות טיעון בטרם ינתן נגדו צו זמני ולא למבקש עת בקשתו ונספחיה, גם בהנחה שלא יסתרו- אינם מצדיקים מתן הצו" והכל למרות לשון התקנה הקובעת, כי יש לקיים דיון במעמד הצדדים.

 

קביעה זו הינה חשובה וחדשנית ומכוונת לגילוי המהות המסתתרת מאחורי מסך הפרוצדורה.

 

בפן המהותי, קבע בית המשפט מספר קביעות מעניינות לתחום קבוצות הרכישה.

 

נקבע, כי הסכם השיתוף איננו מהווה התקשרות ישירה בין המבקשת ובין המשיב, אלא ששניהם יחד עם אחרים הם חלק מקבוצת רכישה ומשכך לא קיימת התחייבות כלשהי של משיב לעניין אופן הבניה של דירת המבקשת או לעניין שטחה.

 

לגבי הדו"ח הכלכלי עליו ביססה המבקשת את הבקשה, מצא בית המשפט להעדיף את טענות המשיב וקבע, כי הדו"ח מהווה למעשה לא יותר מ"בדיקת עסקית שהוכנה לצורך רכישת הקרקע" והכל בשלב מאוד מוקדם והוא איננו מהווה מסמך מחייב וסופי, שכן במועדים מאוחרים יותר, הוכנו תוכניות בהן קבועים שטחים אחרים. המבקשת חתמה על תוכניות אלה, משמע היתה מודעת כל העת לכך שדירת המשיב גדולה מדירתה.

 

נקבע עוד, כי הבקשה נגועה בשיהוי ניכר המשתרע על פני שנים וממילא קשה להניח כי ינתן (במסגרת התביעה העיקרית שתגיש המבקשת) צו להריסת קירות ושינוי שטחי הדירות שיחייב הגשת בקשה להיתר חדשה בשלב כה מאוחר.

 

משום כל אלה, קבע בית המשפט, כי יש לדחות את הבקשה למתן צו האוסר על מכירת דירת המשיב ואין לאפשר פגיעה בזכויות הקניין המוקנות לו.

עו"ד דן הלפרט, בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במינהל עסקים, חבר ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין ומאמריו מתפרסמים בעיתונים "גלובס" ו"הארץ". משרדנו עוסק בתחום האזרחי- מסחרי ומתמחה בתחום המקרקעין (הגנת הדייר, תיווך, הסכמי שיתוף ופירוק שיתוף, עסקאות מקרקעין (פינוי בינוי/ תמ"א38/ תמ"א 38/2/ מכר/ רכישה/ קבוצות רכישה/ קבלנים/ קומבינציה), שכירות, תכנון ובניה, מושבים, בתים משותפים (רישום ותיקון צו בית משותף, סכסוכי שכנים בנוגע לשימוש ברכוש המשותף, מעלית, הרחבות וכד') ,ליקויי בניה ועוד). תחומי עיסוק נוספים- פשיטות רגל ופירוקים, ייצוג וליווי חברות ושותפויות (הקמה/ פירוק/ ליווי שוטף) וניהול ליטיגציה מסחרית מגוונת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב