תמיד נחרדים ומזדעזעים בקרות תאונה קטלנית. כותרות, דיווחים, ראיונות, קרובים לרגע התאונה. סקופים. צילומי תקריב על צגי מסכים, וכולם מצקצקים בלשונם. אך על שאלה אחת עיקרית לא משיבים בעלי השררה. האם עשינו די למנוע את התאונה האחרונה? ובמיוחד לאחר תאונות דומות להחריד ובאותן נסיבות, (ואף באותו כביש) איזה לקח הפקנו?
כביש 6 האמור להיות הכביש הטוב ביותר בארץ. ואף העלו את רף המהירות המירבית ל - 120 קמ"ש. מתברר ככביש קטלני, לא בטוח, ומי שנאלץ לעצור בצד הדרך, בשול, שם נפשו בכפו.
לנהג המשאית לא היו ככל הנראה לרגע זה הרבה ברירות. עקב תקלה טכנית נאלץ לעצור בצד הדרך. הפעיל אורות מצוקה, הציב משולש אזהרה, אך כל זה לא מנע את האסון. המשאית הגדולה בלטה לנתיב הנסיעה הימני למרות מאמצי הנהג להעמידה עמוק בשול. וכאמור, האוטובוס פגע בעוצמה בדופן הימני שלו במשאית הבולטת. כל זה ידוע. אך האם עמידה של כלי רכב באופן שכזה היא דבר בטוח ? ודאי שלא! האם נהג האוטובוס לא הבחין במשאית עקב התעסקות במשהו בזמן הנהיגה? משהו השתבש ואיני יודע מה, יכול רק להעריך. החקירה בעיצומה ולבסוף יתפרסמו המסקנות.
השאלה היא מה ניתן לעשות כדי למנוע את התאונה הבא חלילה?
כל מי שנוסע בכביש 6 רואה את העבודות המתבצעות בו הכוללות הרחבת הכביש בנתיב נוסף במקטעים שונים. זאת כי לא לקחו בחשבון את נפח התנועה הרב שינוע בו.(כשל תכנוני מלכתחילה)
לדעתי חובה במיידי להרחיב את שולי כביש 6 עקב נפח התנועה הרב ומגוון כלי הרכב הנע בו. ויפה שעה אחת קודם. הדבר ניתן לביצוע וללא תירוצים. דבר נוסף לבטל מיד את רף המהירות שנקבע ל - 120 ולהורידו ל - 110.
דבר נוסף שיש לשקול. איני מרמז שהנהג של האוטובוס השתמש במכשיר הסלולרי או לא. אך אין ספק כי המכשיר הנייד על שלל אפשרויותיו "מפתה" את הנהג להשתמש בו. ומתי יבינו כבר? גם אם הנייד נמצא בהתקן ואינו מוחזק בידי הנהג, עדיין קיימת חלוקת קשב קשה ביותר, היסח דעת ואילוץ להסיט את המבט אל עבר המקשים והמסך, ומספיק חלקיק שניה כזה ותנאי הדרך משתנים ואין הנהג מספיק להגיב.
לנהג רכב ציבורי המסיע עשרות נוסעים יש החלטות ושיקול דעת שצריך לקבל בזמן אמת. הוא לא פחות מטייס. חובה לאסור שימוש בסלולרי בזמן הנהיגה גם באמצעות דיבורית.
בתקווה לימים ללא תאונות.
עמרני נועם
מרצה לנהיגה נכונה,
מרצה למקצועות התחבורה
ק. ב. בתעבורה