איך מונעים עבריינות תעסוקתית, האויב הגדול של העסק שלך.
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

איך מונעים עבריינות תעסוקתית, האויב הגדול של העסק שלך. 

מאת    [ 21/06/2013 ]
מילים במאמר: 1370   [ נצפה 3147 פעמים ]

 
 

מעילות וגניבות עובדים "הרוצח השקט של העסק שלך" / דדי אזולאי

העובדות

מחקרים רבים מצביעים על  כך שמעילות וגניבות עובדים גורמות להפסדים של עד 6% מסך הכנסות העסק.

בישראל, כ 10 מיליארד ש"ח בשנה נעלמים מהכנסות בעלי העסקים בגין אובדן הנובע ממעילות עובדים, גניבות ספקים או לקוחות והשילוב ביניהם.

המשמעות הכלכלית של נתונים אילו היא הפסדי ענק לחברות ועסקים, הבאים על חשבון הרווח במקרה הטוב ובמקרים אחרים לקריסת העסק ולפשיטת רגל.

חשבון פשוט מגלה שבעל עסק המגלגל 30 מיליון ש"ח בשנה עשוי לגלות בסוף שנה ש כ 2 מיליון ש"ח התאדו ממאזניו בגין התופעה.

 

מעילות ואבדנים הינם כשל ארגוני

 

מחקרים מגלים ש 60% מסך האבדנים נגרמים מגניבות ומכשלים פנים ארגוניים מתוכם:

  • 47% גניבות עובדים
  • 34% גניבות לקוחות
  • 14% גניבות ספקים
  • 5% גניבות חיצוניות

על אף הנתונים החמורים שציינו , התמוה מכל הוא ההתעלמות וההערכה הנמוכה של מנהלים ובעלי עסקים מהתופעה הנובעת ממספר גורמים:


    • · חוסר מודעות לנושא.
    • · שימוש במנגנון הגנה "לי זה לא יקרה".
    • · שימוש במנגנון הדחקה "אם אני לא יודע כנראה שזה לא קיים".
    • · חוסר רצון לטפל בתופעה:
    • o אם זה מחשש מנזק תדמיתי .
    • o חוסר רצון להשקיע או "לבזבז" כסף על בניית מנגנוני הגנה אבטחה והרתעה.
    • o חוסר האמונה שעובד נאמן או בכיר יכול להיות מועל או גונב.
    • o חשש לאבד "עובד טוב" והצורך בהתמודדות עם גיוס עובד חדש.

 

חוסר טיפול יסודי בתופעה מתפרש על ידי עובדים רבים כקריצת עין, הבנה או סלחנות של המנהלים לתופעה, שהולכת ומחריפה.

אגב, החוק מתייחס בחומרה רבה לעברות מסוג זה ובפסק דין ע"ע 300075/96 אבלין (מימון) אליה נ. קליין בן ציון (ניתן ביום 2.7.2001).נאמר "שככלל, גניבה ממעביד נחשבת כעבירה חמורה הפוגעת ביחסי האמון המיוחדים הנובעים ממערכת יחסי העבודה ויש לראותה בחומרה יתרה"....

 מהי גניבה?

 גניבה ממקום העבודה אינה רק גניבה במובן הפשטני של לקיחת חפצי ערך או כסף ללא רשות.

גניבה ממקום העבודה רבת פנים ונציין מספר דוגמאות:

גניבת זמן

  • החתמת שעון נוכחות על ידי אחר.
  • עדכון פיקטיבי של שעות/ימי עבודה.
  • יציאה להפסקות ארוכות
    • הפסקת אוכל שמתארכת לשעה וחצי ביום .
    • ריבוי יציאות של הפסקות עישון /קפה בנות עשר דקות גורמות לאובדן של כ 50 שעות עבודה בחודש שהן יותר משבוע עבודה !!!
  • יציאה לסידורים אישיים בזמן העבודה.
  • לימודים בזמן העבודה.
  • גלישה באינטרנט וכו'

גניבות כספים

אם באופן ישיר או עקיף למשל:

  • דיווחי אש"ל וחניה על הוצאות שלא בוצעו לצורך העבודה.
  • רישום ודיווח פעולות שכלל לא נעשו כדי לקבל בגינם תמורה.
  • אי רישום תקבולים בקופה, השיטה הבסיסית ביותר לגניבת כספיים מהעסק.
  • הענקת הנחות חריגות, ללא אישור, למקורבים .
  • רישום כוזב של "מכירות" או תיאום פגישות פיקטיביות.
    • באחד ממוקדי המכירות הגדולים של מוצרים פיננסיים, נהגו סוכני מכירות שטח, לבצע מכירות ללקוחות ללא תיאום מראש.
    • אותם סוכנים נהגו להעביר למתאמי הפגישות היושבים במשרד את שמות הלקוחות, על מנת שירשמו בדוחות שלהם שהפגישות תואמו, כביכול, על ידי מתאם הפגישות.
    • בגין אותן "פגישות מתואמות" עמדו מתאמי הפגישות ביעדים וקיבלו בונוסים חודשיים בסך אלפי ש"ח בגין עבודה שלא ביצעו, בתמורה קיבלו אותם סוכנים עדיפות בתיאום פגישות.
    • סוכנים שלא היו שותפים לקנוניה, "סבלו" מחוסר בפגישות מתואמות.
    • הקנוניה נחשפה עקב בקרה בוצעה על עבודת המתאמים והתגלה פער בתאריכים שבו בוצעו הפגישות לתאריך שבו עודכנו תיאומי הפגישות.

שימוש במשרד/מפעל או בציודו לצרכים פרטיים או עבודות פרטיות

  • באחת הנגריות הגדולות בארץ, מנהל המפעל נהג לבצע עבודות פרטיות במתקני הנגרייה תוך שימוש בכלי העבודה, הציוד והפרזול.
  • לא רק שנעשה שימוש בציוד יקר ערך בציוד הנגרייה, בחשמל וכו', חלק מעבודת המפעל התעכבה, הזמנות לא יצאו ללקוחות בזמן, לא התקבלו כספים ותזרים המזומנים הלקוי "חנק" את העסק.

גניבת סחורה ורישום השמדות מלאי

  • בחברת מזון גדולה בוצעה גניבה שיטתית של משטחים ע"י מחסנאים ונהגים ,כאשר מנהל המחסן שהיה שותף לגניבה נהג לבצע השמדות פיקטיביות של סחורה

רישום כוזב של יציאות וכניסות מהמחסן

  • עובד באחת מרשתות המזון הגדולות בארץ שעבד במחלקת הבשר ונתפס בגניבה ,בבדיקה שגרתית בקופות הרושמות התברר שדווקא מוצרי בשר זולים נמכרו מעבר לכמויות שהיו במרכול כאשר לצד זה  עלה שכמויות בשר איכותי "נעלמו" כלא היה.

    • הנהלת הרשת זימנה חברה שתבדוק את עובדי מח' הבשר ומחלקות אחרות כאשר כבר במהלך השיחה המקדימה לבדיקת הפוליגרף עלה שלאביו של אחד העובדים יש מסעדת סטייקים באחת השכונות בעיר מגוריו.
    • בבדיקת הפוליגרף נמצא העובד דובר שקר בגניבת בשר ,בשיחה עמו עלה שכמעט כל הבשר המובחר הועבר על ידי העובד למסעדה השייכת לאביו (בשר אדום אדום).
    • העובד השתמש בשתי שיטות שונות לגניבת הבשר המובחר
    • רכישת הבשר המובחר ותשלום בבר קוד של בשר זול מאוד (גרונות של הודו).
    • שיטה שניה הייתה דרך הדבקת גושי הבשר לרגליו מתחת למכנסיים באמצעות נייר דבק חזק ( ואכן באחד מצילומי מצלמת האבטחה נראה העובד כמי שסובל מבצקות ברגליו).
    • מיותר לציין שמצבו הבריאותי היה ללא דופי.

 אז מי גונב?

לכאורה כל אחד יכול להיות גנב. פרופיל הגנב ינוע ממנהל בכיר ועד עובד זוטר, גבר או אישה, עשיר או עני, צעיר או מבוגר, דתי או חילוני וכן הלאה.

לדוגמא נביא את סיפורו של סמנכ"ל ההשקעות ב"הראל" גיא וייסמן, שגנב 120 מיליון מקופת החברה, גיא שעבד מעל 20 שנה בארגון, היה יד ימינו  ואיש אמונו של המנכ"ל והבעלים ומועמד לרשת אותו כמנכ"ל.

נגישותו של הסמנכ"ל לכספי הלקוחות אפשרה לו לבצע מניפולציות כספיות תוך שהוא נשען על האמון המוחלט שניתן לו.

לצורך הדיון נחלק פרופיל העובדים בעסק לשלושה טיפוסים:

  • עובדים בעלי נאמנות מוחלטת, שהם רוב העובדים, שלעולם לא יבצעו עברת גניבה או מעילה.
  • עובדים בעלי נאמנות בעירבון מוגבל :
    • אלה שיבצעו "גניבות קטנות", השלמת ציוד, תיקון שכר, גניבת זמן, זיוף שעון נוכחות וכו'
    • כאלה שבשעת מצוקה קיצונית או הקלעות למשבר בלתי צפוי ימעלו באימון.

    • עובדים חסרי נאמנות ואמינות, שבשלב כזה או אחר במהלך עבודתם, בעת זיהוי "פירצה הקוראת לגנב" יבצעו גניבה או מעילה.

 איך אפשר להילחם בתופעה?

ראשית חשוב להבין שנקיטת מספר פעולות בסיסיות, הכרחיות, יביאו לצמצום ומניעה של התופעה כמעט לאפס (והרי אי אפשר להבטיח הבטחה מלאה שלא יהיו גניבות לחלוטין)

  • מודעות – הבנה והכרה שהתופעה קיימת או עשויה להיות קיימת במקום העבודה שלנו.
  • מיון וגיוס עובדים – השלב הראשון והקריטי בתהליך הוא בחירת העובדים ולכן עלינו לגלות החמרה בתהליך המיון והסינון למניעת כניסת עובדים לא מהימנים או מרגלים עסקיים .כולל חקירה ובדיקת פוליגרף בתפקידי מפתח.
    • באחר בבתי המסחר הגדולים לממכר תכשיטים ויהלומים הגיעה בחורה יפה במיוחד לתפקיד מנהלת שיווק ומכירות, בשיחה המקדימה טרם הבדיקה עלה שלבחורה ניסיון מועט במכירות, אך יחד עם זאת עלה שהבחורה למדה תיאטרון ומשחק בארץ מולדתה, דבר שבא לידי ביטוי בניסיון העז למצוא חן בעיני הבודקים, בבדיקת הפוליגרף עלה שהבחורה נשלחה ע"י גורם פלילי לאסוף מידע במטרה לחבל בעסק.
  • הגדרת תכנית פעולה- יש להגדיר בתכנית העבודה השנתית יעד למיגור התופעה ולתקצב זאת כפי שמתקצבים כל סעיף אחר.
  • יצירת הרתעה באמצעות:
    • בניית נהלי עבודה קפדניים ונהלי דיווח ברורים. ( הפסקות אוכל, עישון וכיוצב)
    • ביקורות פתע אצל העובדים.
    • בדיקות פוליגרף עתיות שיערכו באופן מקצועי.
    • הצבת מצלמות על שעוני נוכחות.
    • הקמת "קו חם" לדיווח ( בהתאם לגודל העסק ).
    • ביצוע ספירות מלאי בתדירות גבוהה יותר.
    • בניית מערכת ספירת מלאי חכמה.
  • שיחות חתך אישיות – יש להרבות בשיחות עם העובדים לזיהוי חריגים במצב האישי, משפחתי ולאיתור מניעים פוטנציאלים לגניבה.
  • פיצול תפקידים רגישים לשני גורמים או יותר.
  • ביצוע רוטציה בתפקידים.
  • חופשות - הוצאת עובדים לחופשות רציפות.
  • טיפול בחומרה בכל בעיית מהימנות או גניבה.
  • מיפוי סימנים מחשידים
    • עובד המסרב לצאת לחופשה.
    • עובד המגלה התנגדות עיקשת לקבל עוזר/עובד נוסף/מחליף.
    • עובד המסרב לבצע בדיקת פוליגרף/חקירה.
    • עובד המסרב בתוקף לקבל שינוי ומחבל בתהליכי שינוי.
    • עובד הנקלע למצוקה כלכלית.
      • חובות לשוק אפור.
      • חובות הימורים.
    • קשרים חשודים/הדוקים מידי עם ספקים/נהגים/מובילים.
    • עובד החי ברמת חיים גבוהה מכדי שכרו.
    • רכישות חריגות של מוצרי יוקרה.
  • טיפוח העובד- לא לחסוך בפעילות רווחה ופעילות גיבוש המחברת את העובד לארגון.

  סיכום

 העובד הינו הון אנושי רב ערך שיש לטפח כדי שעסק שלנו יפרח וישגשג, ביצוע פעולות מניעה כמוצע במאמר ימנעו נזקים עצומים לעסק העלולים להובילו עד כדי קריסה ופשיטת רגל ובקלות לעבור משורת הפסד לשורת רווח

אל תגידו  " לי זה לא יקרה ואצלי זה אחרת " .

עובד שמעל וסרח יכול להיות הרוצח השקט של העסק שלך.

דדי אזולאי ,מנכ"ל אופרטיב ניהול ויעוץ בע"מ, יוצא מערכת הביטחון, מנכ"ל לשעבר בבית השקעות 050-2313205 david@operative.co.il


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב