דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שותפות בריאה - מנוף להצלחה עסקית במסעדות וברים 

מאת    [ 18/06/2013 ]

מילים במאמר: 944   [ נצפה 8136 פעמים ]

יצירת שותפות לצורך הקמת עסק של מסעדה או בר הינו דבר נפוץ והכרחי, בישראל ובעולם. למעלה מ- 80% מהעסקים מבוססים על 2 או יותר שותפים. בענף המסעדות והברים אחוזי השותפויות אף גבוה מ- 80%.

הקמה, הרצה וניהול שוטף של מסעדה או בר תובעניים מאוד מבחינה כספית ומקצועית  עד שכמעט בלתי אפשרי להקים ולנהל את זה לבד. שותפות בעסקי המסעדות והברים הכרחית על מנת להצליח.

סכומי הכסף הנדרשים להקמה והרצה ראשונית גדולים ונדרשים בזמן יחסית קצר. מעבר לסכומי הכסף הגדולים נדרשים מגוון רחב מאוד של ידע ומיומנויות במגוון תחומים כמו: ניהול עסקי וכספי, ניהול אנשים, מזון, קולינריה, רכש, שיווק, שירות, לוגיסטיקה ועוד.

מעטים, אם ביכלל, מסוגלים להתמודד לבד עם מגוון רחב כל כך של ידע ומיומנויות  ומימון רחב ומהיר. בענף המסעדות והברים שותפות עסקית היא כמעט בלתי נמנעת!

יואל ג. (שם מלא שמור) הצליח לצבור ממון רב בתחום ההיטק ורצה להגשים חלום ישן להקים מסעדה לאחר פרישתו מתחום ההיטק. ליואל היה את המימון הנדרש, לצד יכולות ניהול  עסקי. אך לא די באלה כדי להקים מסעדה עובדת ומצליחה. לשם כך, הוא היה זקוק לשותף או שותפים אשר באים מתחום המסעדנות ויודעים ומזהים דברים שהוא "לא ידע ויזהה גם בעוד 10 שנים" – כדבריו.

יואל הבין כי בחירת שותף מתאים הוא המפתח להצלחה. בחירת השותף במקרה זה (כמו בכול מקרה בו בונים שותפות ע.ע) צריך להיות קפדני ומדוייק. הנטייה הטבעית של מרבית האנשים לחפש שותף מהסביבה המוכרת, כזה שקל לתקשר איתו ודומה לנו במגוון רחב של רבדים – אישיותיים, רקע, גיל, תפיסת עולם ועוד. אם למשל יש לי נטייה להתלהב ולדמיין אפשרויות ו/או להיות אופטימי ללא בקרה, יחד עם מישהו דומה לי באיפיון הזה אנחנו יכולים להפליג ביחד, לדמיין אפשרויות, לראות את הפוטנציאל ולהתלהב ביחד. בחיבור הזה יישמע קול אחד ויחסרו קולות רבים אחרים, יותר ביקרותיים ומפוכחים.

מכיוון שיואל הוא היוזם המחפש שותף/שותפה/שותפים, השאלה הראשונה בתהליך חיפוש השותף המתאים היתה מופנית כלפי עצמו. שאלה או שאלות ראשונות אלו נסבו סביב סוגיות הקשורות לכיצד הוא רואה את עצמו חלק מהעסק, מה מידת המעורבות שלו בהקמה ובניהול השוטף של המסעדה, אילו תפקידים הוא מוכן לקחת על עצמו, אם ביכלל, מהן נקודות הכוח והתורפה האישיותיות והתיפקודיות שלו, ומה המוטיבציה העמוקה שלו  להקים מסעדה. שאלות אלו, אותם היפנה לעצמו היו קריטיות לבחירת שותף משלים.

בירור מונחה בשאלות אלו ואחרות הניבו ליואל תובנות כי הוא זקוק לשותף אשר בא מתחום המסעדנות, בעל כישורים יצירתיים בבניית קונספט ומימושו הלכה למעשה ובניהול השוטף של המסעדה. שותף אשר רואה את המסעדה כפרוייקט ועיסוק מרכזי בחייו ומוכן להשקיע את מירב זמנו בהקמה וניהול המסעדה. סגנון האישיות של יואל היה של יזם, כזה הרואה את התמונה הגדולה אך מתקשה לרדת לפרטים, נוטה לשנות את החלטותיו בהתאם לנסיבות (גמישות יתר), חסר חוש אסטי, ויכולת גבוהה להניע אנשים בכול הרמות. אי לכך היה זקוק למישהו בעל יכולת לרדת לפרטים הקטנים, יציב בשמירה על החלטות שמתקבלות, בעל חוש אסטי גבוה ויכולת לבנות סדרי עבודה ומנגנוני תפעול יעילים וטובים.

יואל איתר את דני אשר תאם את מרבית הדרישות ואף היתה בינהם היכרות מוקדמת. לדני ניסיון קודם ומוצלח בהקמה וניהול מסעדת קונספט לאורך זמן. הכישרון המיוחד שלו הוא בפרטים הקטנים, בעיצוב תפריט ואווירה, שירות, הדרכה, שיטות עבודה יעילות, ושיווק לנישות ייחודיות.

למרות שדני רצה לקחת על עצמו את ניהול כ"א וסידור עבודה היומיומי, מבנה האישיות שלו (על בסיס מבדק האישיות MBTI) לא היה מותאם לסוג כזה של עבודה. מתוך המבדק והשיחות שהתקיימו איתו, דפוס ההתמודדות של דני עם קונפליקטים הנובעים מניהול כ"א וסידור עבודה לא התאימו לדרישה לעמוד בלחצים וביכולת לנהל כ"א כמו טבחים ומלצריות.

התאמת דני כשותף לצד יואל מתוך מגוון של שותפים פוטנציאלים הוא צעד חיוני הדורש אורך רוח והבנה עמוקה של הצרכים הנדרשים להקמה ואח"כ ניהול המסעדה לאורך זמן. שלב בחירת השותף מהווה את אבן היסוד הראשון בבנית שותפות מצליחה ומשגשגת.

אבן יסוד שני הוא בהסדרת סוגיות מגוונות הקשורות לשותפות, אך במרבית המקרים נשארות לא מדוברות, אלא רק כאשר צצות בעיות ואי התאמות או הסכמות בין השותפים הקשורות לסוגיות הללו:


    • הגדרת חזון משותף ועיצוב אסטרטגיה כוללת ושיווקית למימוש החזון
    • נקודות כוח ותורפה אישיות ואישיותיות אשר יכולים להשפיע על השותפות.
    • מנגנוני תקשורת וקבלת החלטות
    • זיהוי נקודות חיכוך וקונפליקטים אפשריים.
    • הכרות מעמיקה הכוללת ערכים, תפיסות ואמונות אישיים אשר יכולים להשפיע על הצלחת העסק.
    • ציפיות הדדיות אחד מהשני
    • תפקידים, תחומי אחריות, סמכויות.
    • הוצאת וחלוקת כספים
    • תרחישים עתידיים אפשריים.

בירור הסוגיות הללו, הקשבה אחד לשני, והגעה להסכמות במסגרת בניית אמנת השותפים מהווה את תשתית יסודות השותפות. תהליך מונחה זה קובע את ה- DNA של השותפות ויוצר דפוסי שותפות בריאים היכולים בעתיד גם לעמוד בזעזועים ושינויים. תהליך בניית וכתיבת אמנת השותפים  בין יואל ודני כמו גם גישת ה- ,win-win חיזק את קשר השותפות והפחית באופן משמעותי את האכזבות מפערים שנוצרים כתוצאה מנגיעה בסוגיות המוזכרות מעלה.

ה"אגו" שבמקרים כל כך רבים הורס שותפויות ועסקים טובים, בא לידי ביטוי בתהליך בניית אמנת השותפים, ובכך נותן לו מקום באופן שמאפשר לשותפות להתקיים ולשגשג.

בניית אמנת השותפים לקח מספר פגישות אשר התפרסו על פני חודש וכתיבה לא פורמלית המתייחסת לנקודות המרכזיות שעלו. מסמך האמנה אינו מסמך משפטי והוא צריך להיות מוסכם ומכובד על ידי השותפים כפי שלחיצת יד צריכה להיות מכובדת על ידי מי שלוחץ יד. על בסיס אמנת השותפים ניתן לבנות הסכם שותפות (משפטי), אך גם אלה הנמצאים כבר בשותפות יראו ברכה באמנת השותפים אשר תזניק את העסק קדימה.

שנת 2012 - שנתיים אחרי תחילת השותפות, המסעדה שהקימו יואל ודני מצליחה מאוד. מחזורי המכירות גדלים באופן מתמיד, הצוות עובד מצויין, הרבה בזכות היכולת של "ההורים" ללבן בעיות ולהוות עמוד שידרה של העסק. במהלך השנתיים היו גם היו חילוקי דעות וקונפליקטים. רצונות וצרכים השתנו, אך התשתית עליה הונחה השותפות סייעה באופן משמעותי להתגבר על חילוקי הדעות והקונפליקטים, והצליחה לתת מענה לצרכים והרצונות המשתנים באופן שמאפשר לשותפים לתפקד ולהשלים אחד את השני ולהוות עמוד שידרה חזק וגמיש עבור הצוות והלקוחות.

 לצפייה בסרטון "טיפול זוגי לשותפים עסקיים"  https://www.youtube.com/watch?v=pofIi4MpoXg

יועץ ומאמן לשותפים ושותפויות, יועץ ארגוני לארגונים ומשפחות, מאמן-טיפולי למנהלים,  מאמן-טיפולי לפרטים בצמתי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב