דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי השקעה במניות לטווח הארוך וכמה זה משתלם 

מאת    [ 23/04/2013 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 3541 פעמים ]

המציאות הכלכלית כיום היא לא פשוטה. הבורסה עולה, הבורסה יורדת, חברות נמכרות, פושטות רגל או מפסיקות להיסחר בבורסה, מניות, אג"ח, מעו"ף או מט"ח ואם כבר אג"ח אז קונצרני או ממשלתי? המושגים רבים, ולעתים גם השיחה עם יועץ ההשקעות הופכת להיות שיח של חירשים כאשר המושגים הבסיסיים אינם מוכרים.

איך חברות מגייסות כספים ולצורך מה?

חברות מגייסות כספים לצורך הקמת או הרחבת עסק קיים. בגדול יש שתי שיטות עיקריות לגיוס הון ? האחת ללוות כספים והשנייה היא לגייס שותפים.

הבורסה היא למעשה דרך להגיע ליותר מלווים ושותפים. החברה פונה אל הבורסה ומגדירה איזה סוג מימון היא רוצה (הלוואה או שותפים) ומה היא מציעה בתמורה.

בדרך זו, מי שמעוניין להשקיע בעסקים יכול לגשת גם הוא לבורסה, לבחון את היצע החברות השונות ולהחליט במי הוא רוצה להשקיע.

מה זה אג"ח?

דרך מימון אחת היא באמצעות הלוואות, או אג"ח (אגרות חוב). אג"ח נחלק לאג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני. אג"ח ממשלתי הן הלוואות אותן אתם מלווים לממשלה. לממשלה דרכים רבות להחזיר כספים שהיא לוותה ולכן ההשקעה נחשבת בטוחה יחסית. אג"ח קונצרני הן הלוואות הניתנות לחברות מסחריות. קיים מדרג לאג"ח מסוג זה המעיד באיזו מידה ההלוואה היא מסוכנת בהתאם ליכולת החזר ההלוואה של החברה.

ומה זה מניות?

מניות הן למעשה הסכמי שותפות. איך תגייסו שותפים? תבטיחו להם שתמורת ההשקעה שלהם בעסק שלכם, הם יקבלו אחוז בעלות מסוים על העסק שלכם. מניות עובדות בשיטה זו. רכישה מניה כמוה כרכישת בעלות על החברה. כבעלי החברה אתם זכאים לחלק מרווחי החברה (דיבידנד) ואתם יכולים להביע את דעתכם לגבי ניהול החברה. כמובן, ככל שיש יותר שותפים וככל שהחלק שלכם בבעלות קטן יותר כך ההשפעה שלכם תהיה קטנה יותר גם בניהול וגם בחלק היחסי ברווחים.

בניגוד להלוואה, הסיכוי לרווח ממניות הוא לרב גדול יותר. ככל שהחברה תצליח יותר שוויה יעלה. כיוון שניתן לסחור במניות ? ככל שהחברה תצליח יותר כך תוכלו למכור את החלק היחסי שלכם, את המניה לכם, בסכום גבוה יותר. מצד שני, כבעלי החברה גם הסיכון הוא עליכם ? במידה והחברה לא תצליח, תפסידו את ההשקעה ותוכלו למכור את המניה בסכום נמוך ממחיר הקניה.

למה בהשקעות מדברים על טווח ארוך, ומה זה "טווח ארוך"?

מחירי מניות, מושפעים מאד ממצב השוק וסובלים מתנודתיות. תנודתיות משמעה כי בהסתכלות יומית, ייתכן שמחירי החברה יעלו ביום אחד ויצנחו אחריו וביום השליש יעלו שוב. האם יהיה נכון לבחון את מחיר המנייה ברזולוציה יומית כדי לענות על השאלה "האם ההשקעה הייתה מוצלחת" או שיהיה נכון יותר לבחון את ההשקעה התחילית לעומת הסופית בלבד, מבלי להתחשב בתנודות שהיו בדרך?

כשאנחנו מדברים על "השקעה לטווח ארוך" אנחנו מדברים על השקעה למשך שנים (לרב מדובר על 3-5 שנים ויותר) הנמדדת במונחים של מחיר מנייה התחלתי וסופי בלבד.

האם ראייה  של השקעה לטווח ארוך בלבד נכונה או משתלמת?

התשובה תלויה בגורמי אישיות וצרכי הקונה. אם מסתכלים לטווח זמן ארוך על מחירי כלל המניות, המגמה הקבועה בבורסה היא מגמת עלייה ? כלומר מחירי כלל המניות עולים, אבל האם זה רלוונטי למשקיע?

אם אני צריכה את הכסף לפני טווח הזמן שהגדרתי להשקעה (נאמר 3 שנים) ? האם אני יכולה להבטיח שבנקודת הזמן המדויקת בה אזדקק לכסף מחיר המנייה יהיה גבוה ממחיר קניית המניה (התשואה)? לאו דווקא, כיוון שברוב המניות קיימת תנודתיות גבוהה של המחיר. אם צרכי המשקיע הם כאלו שהוא אינו יודע מתי יזדקק לכסף או הידיעה כי הוא יזדקק לכסף תוך זמן קצר, כנראה שהשקעה במניות לטווח ארוך אינה מתאימה עבורו.

גם אם המשקיע יכול להרשות לעצמו לסגור את הכסף לתקופה ארוכה, האם הסיכון שהוא לוקח על עצמו, הידיעה שיהיו זמנים בהם הוא יראה את מחיר המניה נופל ולהחזיק את עצמו מלמכור את המניה כדי לחסוך בהפסדים, האם זו אופציה ריאלית עבור משקיעים? כאן כבר נכנס גורם אהבת הסיכון והאופי של כל אחד מהמשקיעים.

כדי לבנות תיק השקעות מוצלח צריך להבין בדיוק מה הם צרכי המשקיע ואופיו, לקבוע עד כמה הוא מוכן להסתכן ולבנות תמהיל של סוגי השקעות שונים כך שמצד אחד חלק מההשקעה יהיה מוגן באופן יחסי ואילו חלק אחר יאפשר קבלת תשואה (רווחים) מההשקעה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב