דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סטרואידים אנאבוליים אנדרוגנים המכונים סטרואידים אנאבוליים 

מאת    [ 01/04/2013 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 4084 פעמים ]

סטרואידים אנאבוליים אנדרוגנים המכונים גם "סטרואידים אנאבוליים". 

"סטרואידים אנאבוליים" הינו שם המוכר לגרסות סינטטיות של הורמון המין הגברי טסטוסטרון. המונח הנכון לתרכובות אלו הוא סטרואידים אנאבוליים אנדרוגנים (או בקיצור: AAS) - המונח "אנאבולי", בהתייחסו לבניית שרירים והמונח "אנדרוגני" או פעילות אנדרוגנית מתייחסת למאפיינים מין זכריים מוגברים.

סטרואידים אנאבוליים יכולים שיינתנו באופן לגאלי לטיפול במצבים הנובעים ממחסור בהורמונים סטרואידים, כגון: התבגרות מאוחרת, כמו גם מחלות המתבטאות באובדן מסת שריר, כמו: סרטן והאיידס (HIV). אך יש לציין שספורטאים, מפתחי גוף, ואחרים נוטלים את האלה התרופות הנ"ל בניסיון לשפר את ביצועים הספורטיביים ו/או לשפר את המראה החיצוני שלהם = פיתוח גוף ושרירים חטובים.

איך סטרואידים אנאבוליים מנוצלים ע"י ספורטאים?
סטרואידים אנאבוליים נלקחים בדרך כלל או דרך הפה = באופן אוראלי או מוזרקים לתוך השריר (IM), למרות שחלקם נמרחו על העור כקרם או ג'ל. מינונים שננקטו ע"י הספורטאים עשויים להיות גבוהים פי- 10 עד כפי- 100 ממינונים שנקבעו לטיפול במצבים רפואיים נורמטיבים.

לוקחים סטרואידים בדרך כלל לסירוגין לא באופן רציף, גם כדי למנוע תופעות לוואי בלתי רצויות ולתת למערכת ההורמונלית של גוף סיכוי תקופתי כדי להיתאושש ולהחלים. שימוש רצוף בסטרואידים יכול להקטין את ההיענות של הגוף לתרופות (סבילות לתרופה), כמו גם לגרום לגוף להפסיק לייצר טסטוסטרון משלו = השבתת היצור הטבעי של הטסטוסטרון. הפסקות בעת השימוש בסטרואידים האנבולים ספורטאים מאמינים שהמצב עשוי לתיקון את בעיות אלו. "משך השימוש בסייקל" - כך מתייחסים לדפוס השימוש בסטרואידים לתקופות של מספר חודשים, לאחר שהשימוש הופסק לתקופה של זמן ולאחר מכן מתחיל השימוש מחדש.

בנוסף, הספורטאי לעתים קרובות משלב מספר סוגים שונים של סטרואידים אנבולים ו/או לשלב תוספי סטרואידים או סטרואידים אחרים בניסיון למקסם את האפקטיביות שלהם.

איך סטרואידים אנאבוליים משפיעים על המוח?
סטרואידים אנאבוליים פועלים בצורה שונה מאוד מתרופות אחרות בעת השימוש, חשוב להבין שאין להם השפעות מיידיות על המוח. ההבדל החשוב ביותר הוא שסטרואידים אינם מפעילים על הגידול המהיר בנוירוטרנסמיטור דופאמין, שהוא אחראי למתגמל "גבוה" שמניע את השימוש לרעה בחומרים אחרים.

עם זאת, שימוש בסטרואידים לטווח ארוך יכול להשפיע על חלק מאותם מסלולים במוח וכימיקלים לרבות: נוירוטרנסמיטורים שונים דופמין, סרוטונין ואופיואיטים מערכות שמושפעים מתרופות אחרות, ובכך עשויים להיות השפעה משמעותית על מצב רוח והתנהגות.

שימוש לרעה בסטרואידים אנאבוליים עלול להוביל לתוקפנות-יתר ולבעיות פסיכיאטריות אחרות (כמובן שניתן לראות זאת בעיקר אצל הנוטים לכך!!!). למרות שמשתמשים רבים (בסטרואידים האנאבוליים) מדווחים על הרגשה טובה לגבי עצמם, מצבי רוח קיצוניים יכולים להתרחש גם, כוללים תסמינים דמויי כעס ו"התקפי זעם" שעלול להוביל לאלימות או להצית אלימות באופן יותר מהיר. חוקרים מציינים כי משתמשים עלולים לסבול מקנאה פרנואידית, עצבנות קיצונית, הזיות, ושיפוט לקוי שנבע מתחושות של בלתי מנוצח.

האם סטרואידים ממכרים?
למרות שסטרואידים אנבוליים אינם גורמים לאותה תגובה כמו תרופות אחרות, סטרואידים אכן יכולים להוביל להתמכרות פסיכולוגית מסויימת. המחקרים הראו שבעלי החיים באופן עצמאי דורשים סטרואידים כאשר ניתנו לו ההזדמנות, בדיוק כפי שהם עושים עם סמים ממכרים אחרים. אנשים יכולים להתמיד בשימוש לרעה בסטרואידים למרות בעיות פיזיות ואפקטים נגטיביים על יחסים חברתיים. 

מהן ההשפעות הבריאותיות האחרות של סטרואידים אנאבוליים?

השימוש לרעה בסטרואידים אנאבולים עלול להוביל לבעיות חמורות, בלתי הפיכות. חלק מההשלכות המסוכנות ביותר שנמצאו קשורה שימוש לרעה בסטרואידים כוללים פגיעה בכליות, לניזק לתפקודי הכבד ובעיות לב וכלי דם, לרבות גדלה של הלב (היפרטרופיהשל דופן שריר הלב), לחץ דם גבוה, ושינויים ברמות כולסטרול בדם מוביל לסיכון מוגבר לשבץ והתקף לב (אפילו באנשים צעירים).

שימוש בסטרואידים גורם אגירת נוזלים ואקנה חמור.

בעבור הגברים: הצטמקות האשכים (ניוון אשכים), ספירת זרע מופחת ועקרות, התקרחות, התפתחות שד בגבר (גינקומסטיה), סיכון מוגבר לסרטן הערמונית. 
בעבור הנשים: צמיחת שיער בפנים, התקרחות גברית, שינויים ואו הפסקה של מחזור הווסת, דגדגן מוגדל, העמיקה של הקול.
בנוסף, אנשים המזריקים סטרואידים הם בעליי סיכון גבוהה יותר להידבקות או בהעברת מחלות כמו: HIV / איידס והפטיטיס.

ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן אישי. מכין ספורטאים ודוגמנים לקראת תחרויות ומופעים. כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוח גוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול! הורמון גדילה. לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב