דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מימושי אופציות - שיקולים למימוש ופרשנות 

מאת    [ 27/03/2013 ]

מילים במאמר: 630   [ נצפה 3362 פעמים ]

לפני המשברים בשוק ההיי טק, תוכנית אופציות לעובדים הייתה אחד מהתמריצים המקובלים והחזקים ביותר עבור העובדים בחברה. היום עדיין נעשה שימוש בתמריץ זה, אך הוא איבד מזוהר העבר בו החזיק. האם אפשר להתעשר מאופציות שהחברות מחלקות? ואם כן – כיצד?

מה היא תוכנית אופציות לעובדים?

תוכנית אופציות לעובדים הינה חלוקת כתבי אופציות לעובדים נבחרים בחברה – כאלו אשר החברה מעוניינת לשמר, רבים מהם בדרגות ניהול. כתב אופציות הוא הבטחה של החברה כי בעתיד העובד יהיה זכאי לרכוש את מניות החברה במחיר הידוע מראש, לרב מדובר במחיר המניה ביום חלוקת כתבי האופציות.

כאשר מדובר על כתבי אופציות יש שלושה מועדים אותם יש לקחת בחשבון:


    • מועד חלוקת כתב האופציות
    • מועד מימוש האופציות
    • מועד מכירת המניות

במועד קביעת תוכנית האופציות לעובדים נקבע המחיר שבו העובדים יוכלו לרכוש את המניות בעתיד. מועד מימוש האופציות הוא המועד בו העובד רוכש את מניות החברה בהתאם למספר המניות ומחירן כפי שנקבעו בתוכנית האופציות. מהרגע בו מימש את האופציות, הופך עובד החברה לבעל מניות לכל דבר עד למכירתן. מימוש האופציות אינו מחויב המציאות ותלוי בהחלטתו של העובד, בהתאם לשווי המניה ביום המימוש.

מהו המיסוי המוטל על תוכנית אופציות לעובדים?

קיימים שני מסלולי מס. המקובל הוא מסלול בו המיסוי המוטל על תוכניות אופציות לעובדים מתחלק לשניים: הטבת עבודה שבגינה העובד חייב בתשלום מס על פי גובה המס השולי שהוא משלם, והמס השני הוא מס רווחי- הון העומד על אחוז קבוע בחוק מתוך הרווחים.

בזמן קבלת תוכנית אופציות, העובד אינו חייב במס כלל. אמנם הוא קיבל הטבה מהמעביד, אך שוויה אינו ידוע עד למועד מימוש כתב האופציות, וההטבה עצמה היא רק בגדר פוטנציאל להטבה ולא הטבה של ממש. גובה ההטבה תלוי בהפרש השערים שיווצר, אם יווצר, בין מחיר המניה הנקובה בכתב האופציה לבין מחירה בשוק ביום מימוש האופציה. אם ערך החברה (ושווי המניה) יעלו בין זמן קבלת כתב האופציות לבין מועד מימוש האופציות, הרי שההטבה תתבטא בשווי ה"הנחה" שהעובד קיבל על רכישת מניות החברה. אם לדוגמה כתב האופציה הוא לרכישת אופציה בודדת במחיר 5 ש"ח וביום מימוש האופציה שוויה של המניה בשוק הוא 12 ש"ח, הרי שהרווח לעובד הוא בגובה 7 ש"ח (12-5). רווח זה חייב במס שולי כהטבת עבודה.

המס השני מוטל ביום מכירת המניות. כל עוד המניות לא נמכרו, לעובד אין למעשה רווח ממשי ממניות החברה. למעשה, בעת מימוש המניות היה על העובד להשקיע מכספו כדי לרכוש את המניות. אם המניה נמכרה בסופו של דבר ב- 20 ש"ח, הרי שמס רווחי הון יחול על 8 ש"ח (20-12). עבור מרבית העובדים, מס זה אינו רלוונטי כיוון שהנטייה היא למכור את המניות ביום המימוש כדי לכסות על ההשקעה הנדרשת.

במסלול השני המס המוטל הוא מס רווחי הון בלבד, המוטל כולו על רווחי מכירת המניות (20-5). המס המוטל הוא מס רווחי הון בגובה קבוע של 25%-42.5% מהרווחים, בהתאם לבורסה בה נסחרה המניה (בארץ או בחו"ל).

האם תוכנית אופציות לעובדים משתלמת?

במהלך העשור, בו עובדים מימשו אופציות שאותן קיבלו מהחברות בהן עבדו, עולה התמונה כי רבים הרוויחו מתוכניות אלו, אך עבור רובם גובה ההטבה הוא שולי, בגובה משכורת או שתיים ולא יותר מזה. העובדים הבודדים אשר התעשרו כתוצאה מכתבי אופציה שנתנו להם היו בדרגות ניהול בכירות ביותר.

בנוסף, יש לזכור כי מימוש כתבי אופציות לעובדים תלוי בשני גורמים:


    • עליית שווי מניית החברה על למועד מימוש האופציה – בתקופת משברים, לעתים קרובות נוצר מצב בו שווי המניות לא עלה, ולכן המימוש הפך ללא כדאי ("מחוץ לכסף").
    • תנאי תעסוקת העובד במועד המימוש – במרבית כתבי האופציה לעובדים קיים סעיף המתיר מימוש האופציות רק בתקופה בה העובד מועסק בחברה ולא יותר משלושה חודשים מיום עזיבת החברה. ניידות רבה בענף הביאה רבים למצב שבו למרות שקיבלו כתבי אופציות, במועד המימוש כבר עברו למקום עבודה חדש וממילא לא יכלו לממש את התוכנית.

תוכנית אופציות לעובדים עדיין מהווה תמריץ מסוים לעובדים לעבוד בחברות מרובות סיכון כסטארט- אפים, אולם התמריץ הוא בעיקר עבור אוהבי סיכונים שהסיכוי לעשות "מכה" מהווה תמריץ רב עבורם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב