דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוחמד מורסי - דיוקנו של מנהיג 

מאת    [ 31/01/2013 ]

מילים במאמר: 378   [ נצפה 2446 פעמים ]

מוחמד מורסי נבחר בבחירות דמוקרטיות של ממש, הראשונות מזה עשרות שנים, בחודש יוני 2012, לנשיא מצריים. הפלתו של משטרו הנוקשה של חוסני מובראק, לאחר שנים רבות (30 שנה) של שלטון בלתי מעורר ובחירתו של מורסי, הן התוצאות הברורות ביותר של 'האביב הערבי' בגרסתו המצרית- אירוע היסטורי בעל השלכות הרסניות במצריים. למעלה מחצי שנה לאחר בחירתו, הרחוב הערבי שלא שקט ומורסי, איש האחים המוסלמים, זוכה לביקורת מבית ומבחוץ. מורסי הוא דמות חדשה יחסית בנוף הפוליטיקה המזרח תיכונית וקשה לקבוע חד משמעית אם מנהיגותו תזיק לישראל או לא. בריאיון למגזין "טיים" בסוף שנת 2012 הצהיר מורסי כי הוא רואה את עצמו כאברהם לינקולן המצרי ששחרר את נתיניו לחופשי.

מיהו מוחמד מורסי

מורסי, יליד 1951, נולד בצפון מצרים. הוא בעל תואר ראשון ושני מאוניברסיטת קהיר. בשנת 1982 קיבל דוקטורט בהנדסת חומרים מאוניברסיטה בכירה בארה"ב ואף לימד באמריקה עד חזרתו למולדת בשנת 1985. מורסי נשוי ואב לחמישה ילדים. בשנת 2000 נבחר מורסי לפרלמנט המצרי וכיהן בו חמש שנים. הוא רץ ברשימה עצמאית, כיוון שלא הותר לאחים המוסלמים לרוץ תחת דגלם. בשנת 2011, נבחר לנשיא של מפלגת החירות והצדק, שהוקמה כזרוע פוליטית של האחים המוסלמים במצרים ובשנת 2012 התמודד לנשיאות מצרים. הוא עלה לסיבוב בחירות שני עם כרבע ממצביעי המדינה ובסיבוב השני ניצח, עם כ – 52 אחוזים והיה לנשיא המצרי הראשון מטעם האחים המוסלמים.

משנתם של האחים המוסלמים

עוד לפני שמדברים על מורסי האיש, חשוב להכיר את הקונטקסט הכללי על רקע היותו פעיל באחים המוסלמים. האחים המוסלמים היא תנועה עממית גדולה ובעלת רבדים ועמדות שונות. יחד עם זאת, מדובר בתנועה ששואפת באופן מוצהר ומובהק למדינה או קונפדרציה כלל ערבית בכל שטחי המזרח התיכון ולכן שוללת את קיומה של מדינת ישראל.

מהלכיו של מורסי מאז הבחרו

נכון להיום, מוחמד מורסי מאמץ את העמדה הותיקה של השלטונות במצרים ומקיים את הסכם השלום עם ישראל. ניכר שזהו אינטרס מצרי, בתקופה של חוסר יציבות פוליטית פנימית. אין לדעת מה הייתה מדיניותו במצב אחר, אבל אפשר לשפוט אותו על פי כמה התבטאויות לא פשוטות וגזעניות כלפי ישראל והעם היהודי בחודשים האחרונים. עוד בצעירותו היה מוחמד מורסי פעיל ב'ועד למלחמה בציונות' באיזור מגוריו, כך שהיסטוריה ארוכה של התנגדות למדינת ישראל אכן תבועה בו. יש לקוות שכמו אצל מנהיגים רבים 'דברים שרואים משם לא רואים מכאן' ושמעמדו המחייב כשליט מצריים יביא אותו למדיניות שקולה ומתונה מכפי שהתבטא בעבר.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב