דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שקוף הירוק החדש 

מאת    [ 10/10/2012 ]

מילים במאמר: 820   [ נצפה 2968 פעמים ]

שקוף זה הירוק החדש. מדד הציות העיוור

 

הודיעו לנו בעיתונים שבקרוב מחירי העגבניות והירקות יעלו, וזאת עקב ההתחממות האחרונה שהולידה מכת חום שפגעה ביבול הקיים . בכל שנה אנו שומעים מהחזאי התורן על שיאי חום שנשברו ולא היו כמותם. ואנחנו שמאמינים בכל מאודנו בהתחממות הגלובלית, שאגב גורמת להתקררות בין ארצות שונות ( האשמות הדדיות בין המערב לארצות המתפתחות), מאמינים שהעולם שלנו כפי שהכרנו אותו ימשיך להתחמם. לא עוד קייצים עם טמ"פ של 20 מעלות רוח צוננת ואוויר שוויצרי, לא עוד סקי בחורף לאורך 4 חודשים. אנחנו מתחממים,כלומר הכדור מתחמם וקשה לנו לגעת בו. וההתחממות שלו היא בגללנו - ככה טל פרידמן אומר ברדיו בטלויזיה ובכל מקום. אנחנו האשמים היחידים בפליטת גזי חממה אשר גורמים להתחממות כדה"א וכל הזמן אנחנו מקבלים את הרושם שסוף סוף אנחנו אשמים כמו כל העולם - תחי הגלובלזציה- האשמה עלינו ועליהם.

כמובן שאם תייר אירופאי יבוא אליי ויגיד "היי אתם אשמים בדיכוי, כיבוש, שליחת מוכרי פלאפל חיננים לאיזורים מוכי נימוסין והליכות" כמובן שאני יענה לו "כן אבל.. אתם אחראים גם להתחממות הגלובלית". כמובן שאפשר להוסיף את החור באוזון אבל זה כבר צריך לבוא כקונטרה אם הוא מזכיר את האשמה העיקרית " אתם מדינה מפלה מיעוטים?!!!!" אנחנו?.

לאחר ששיחררנו לעולם את ההמצאות שלנו- טפטפות, אנרגיות סולאריות, התפלת מים, אנחנו יכולים להרגיש מעולה עם עצמנו. אנחנו היינו בסדר- זה הגויים שהרסו את העולם, כבשו, ניצלו, והפכו את אפריקה למדבר שומם. כמובן שהשיח הנ"ל מתקיים באיזור חיוג תפוס וממתין להודעתך. בועידת קופנהגן פרס הבטיח לנו הפחתה של 20%  עד שנת 2020 ( היו בטוחים שאפשר יהיה לשאול את פרס ב2020 מה דעתו על כך). בדוח של מקינזי הנקרא "עקומת עלות להפחתתה של פליטות גזי חממה. אנו רואים כי ישראל של שנת 2005 פולטת 71טון פחמן דו חמצני. נתון זה הינו גבוה ביחס לארצות מתפתחות עקב הגידול באוכלוסיה והגידול בתמ"ג.

או קיי ועכשיו לחדשות הטובות בדו"ח ישראל יכולה להפחית 45 טון פחמן דו חמצני ( או האקוויולנטים לו - שווי הערך) או במילים אחרות הפחתה של 32% במקרה של עסקים כרגיל וכל זאת רק על ידי שיפור טכנולוגי. מה זה אומר - שאם הכל יתרחש כשורה ישראל תפחית רק 45 טון פד"ח אקוויולנט מהגידול שצפוי. שינויים בהתנהגות צרכנית יכולים להביא רק להפחתה של 7 טון מהפליטה ב2030 וזאת ע"י שינויים בתאורה וחימום ביניינים, מעבר לתחבורה ציבורית ולאופניים וצריכת בשר מופחתת.

שני ערוצים מרכזיים להפחתה נידונים בדוח -

1. מעבר לשימוש באנרגיות שפליטת הפחמן שלהן נמוכה

2. התייעלות אנרגטית

עכשיו אנחנו מבינים למה עברנו לנורות  cfl ולא נשארנו עם נורות הליבון. למה טל פרידמן ממשיך להגיד לנו " היי חברה תשנו את איך שאתם חיים- כדי להציל את הסביבה ולחסוך כסף" . עכשיו הכל מצויין ואני ממש בעד לשנות את ההרגלים שלנו אבל מה עם המדינה? האם היא משנה את התנהגותה? האם המגזר העיסקי עובר לשימוש באנרגיה לא מזהמת? האם מפעלים מבצעים התייעלות אנרגטית האם המדינה מסבסדת לעסקים ייעוץ סביבתי והאם יש רגולציה שחלה על הייעוץ הסביבתי. במשוואה בין תדמית " צבועה ירוק " להשקעה בפעילות סביבתית אמיתית - התדמית מנצחת. אם תזכרו בחברות שלקחו את הירוק והפכו אותו לאג'נדה תמצאו לא מעט חברות שהתהליך שלהן היה תדמיתי לחלוטין. כדי לא להחשף לתביעות אני לא מזכיר שמות אבל חברות תחבורה, משקאות, תעשיות מזהמות נזכרות היום להראות לנו הציבור את התדמית הירוקה והנוצצת. " אני משקיע בעולם ירוק יותר לטובתך הלקוח" .... או קיי אתה משקיע עבורי - אז כמה עולה לך באמת לייצר קרטון חלב, בכמה מים משתמשים, כמה כסף השקעת בסביבה ועל מה? 

זוהי קריאה לנו האנשים שאכפת להם לבקש שקיפות מהמפעלים סביבנו הרי אם אתם זוכרים הם אחראי רק על 7 מליון טון פד"ח אקוויולנט - מה עם השאר?

קריאה זו מופנית לכם הציבור הרחב, תמשיכו לעשות מה שמשרד איכות הסביבה מבקש - הוא צודק. אבל כשאתם עושים את זה בעצמכם אתם גם רשאים לבקש את זה מהחברות הגדולות.

שקיפות היא מילת המפתח- כמובן שכולם יטענו לסוד מסחרי שאם אתם תדעו אותו אז הם יתמוטטו. לא מעניין אותנו מה רשום בפורמולה של המשקה או איך אתם מעבדים חומרים. כן חשוב לנו כמה משאבים אתם משקיעים והאם הם עולים לנו במשאבי המדינה.
בפברואר 2012 פרסם המשרד לאיכות הסביבה את רמת הציות הסביבתי של חברות התעשייה הציבוריות בישראל מתוך מדד תל אביב 100.
מדרג נקבע  ע"פ :צעדים שונים אשר ננקטו נגד חברות שהפרו הוראות שונות שנקבעו בדין או בהיתרים/ תנאים ברישיון עסק וכד' או מפגעים או אירועים הידועים למשרד להגנת הסביבה. האם זוהי שקיפות??? שקיפות צריכה להתבטא במה עשיתי כדי לצמצם את הנזקים שאני מסב לסביבה. שקיפות צריכה להתבטא בכמה חסכתי, איזה תהליך שיפרתי וגם להגיד אוקי זה מה שהצלחתי עד עכשיו אבל היי .. אני מנסה להתייעל ולמנוע פליטות מיותרות מהמפעל שלי.

אם אני מציית לך הרגולטור מתוך עיוורון מוחלט ולא נרשם אירוע חריג במפעל שלי האם אני עוזר לסביבה? ואגב כנסו למאמר הבא ותבינו את רמת השקיפות גם במדד  "רמת הציות"

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4062671,00.html

בקיצור ידידי - גם אם אתם חוסכים, לא מדליקים מזגן, מקמפסטים לכם בגינה ונוסעים באופניים לאוטובוס, כדאי שתדרשו את זה גם מהחברות שמהן אתם רוכשים מוצרים.

 

 

אייל משולם -ייעוץ סביבתי
http://www.oec.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב