דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרופאים, הלקוחות ורפואה ציבורית 

מאת    [ 22/08/2012 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 4233 פעמים ]

 

 

הלקוחות

אחת ההמצאות השווקיות המענינות ברפואה ציבורית,היא להגדיר את החולים הפונים לרופא כלקוחות.זה בולט במיוחד ברפואה הציבורית בקהילה ומודגש מאד בשרותי בריאות כללית.

הפקידה מתקשרת לרופא,"דוקטור מחכה לך לקוח!"

לרופא אין יותר מטופלים,חולים,פציינטים,יש לו לקוחות והלקוח תמיד צודק! זוהי הסיסמא הצרכנית. ומוסדות הרפואה הציבוריים הפכו להיות קבלני שווק וצוותי העובדים לפחות ב"כללית" מתבקשים לשווק את כרטיסי הביטוחים המשלימים של הקופה,בעבור פרמיות.

וכמובן כמו בשרות לקוחות ואני אומר זאת באחריות מלאה, ה"לקוח" נוטה להתלונן.הוא יתלונן על כך שלא ניתן לו טיפול או ניתוח כפי שקרא עליו באינטרנט.ולא יעזרו הסברי הרופאים,הלקוח תמיד צודק.

וכפועל יוצא, הרופאים מאבדים את רצונם לעבוד במערכת הציבורית ומרגישים שהפכו להיות סתם ספקי שירות ללקוחות. הענין ברפואה, כמקצוע אלטרואיסטי,של אהבת הזולת,השבועה לעזור לו כמיטב היכולת,להביא מזור ליסוריו בכלמצב,אובד בהדרגה ,עד שיאבד כליל.

האם "לקוחות" הרופאים יהנו מכך בעתיד,בודאות לא.

 

מחלת השחפת והביורוקרטיה

 

את פרופ.ברבש אני מכיר שנים רבות.הוא שוב מנהל את בית חולים איכילוב,לאחר "שהושאל" לתקופה כמנכ"ל משרד הבריאות.פרופ.ברבש,בנה מרכז רפואי לתפארת. המסירות שלו לא ידעה גבולות ודבר אחרון והזוי הוא להאשים את פרופ.ברבש בגזענות,זו העוולת הקשה ביותר שניתן לעשות.

ובכלל מוצאו של ברבש אינו אירופאי! מחשבה רבה הוקדשה בבית החולים, איך לטפל בעובדים הזרים מאפריקה המגיעים באלפיהם לבית חולים זה.היו התיעצויות אין סוף ונקבע לבסוף כי יהיה מומלץ שכל פונה אפריקאי יעבור לפחות צילום חזה על מנת לבדוק באם איננו חולה בשחפת.שיקול מקצועי לחלוטין,בידיעה ברורה כי זו מחלה אנדמית שכיחה ביותר באפריקה.די לדעת שחולה בשחפת פעילה, בשעול אחד, מפזר מיליונים של חיידקים לאויר.וההדבקה היא דרך דרכי נשימה.

התנפלו על פרופ. ברבש פקידים מחדרים אפלים במשרד הבריאות,בעירית תל אביב, כל מיני יפי נפש אשר קמים בבוקר ומרחרחים היכן יש גזענות ומיררו את חייו של ברבש,הוקיעו אותו כגזען ובלית ברירה הוא התקפל.

והנה התבשרנו כי 11 אנשי צוות חלו בשחפת בבית חולים "איכילוב". ומדוע? כי לא ידעו שמטפלים באנשים עם שחפת פתוחה.הם לא יוכלו להרפא לעולם! אין מרפא למחלה זו.ניתן לדכא את המחלה עם תרופות ולהשאר בריא שנים רבות.אך זו עלולה להתפרץ כעבור עשרות שנים וסימני ההסתידויות בריאות הם לנצח.

אז כך,מתוך בורות, הלוחמים נגד גזענות לכאורה ופקידים עלובים במשרדים שונים ,הרסו חייהם של 11 אנשים.כאילו לא חסרות סכנות הדבקות במחלות אחרות, בבתי החולים.האם מקרה זה יעודד צוותים רפואיים איכותיים לחפש עבודה בביתי חולים ציבוריים?.אני בספק רב.

 

שעון נוכחות של רופאים

 

מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה רופאים נדרשים "לדפוק "שעון נוכחות,במתכונת הקיימת.ומדוע נעשה צעד זה? כי החליט מי שהחליט שרופא הוא גנב ורמאי ורק מחפש הזדמנות לברוח מבית החולים ולרוץ למרפאה הקטנה שלו על חשבון המעסיק.לא אתעסק בהכחשות שכך לא היו דברים מעולם  בצורה גורפת .גם לא אנסה לייעץ כיצד היה ראוי לטפל ברופא במידה ועשה מעשה זה.

התיחסותי היא פרגמטית,בהתאם למצב להיום,ברטרוספקט של שנה.

בבתי חולים ציבוריים ולא במרפאות הקהילה(בהדגשה), מרפאות חוץ למניהן,נפתחות בשעב תשע בבוקר.זה משאיר רופאים מסויימים בבטלה למשך שעה לפחות.וכאשר בשעות הצהרים,יש פעילות אינטנסיבית בחדר הניתוח,יעדיפו רופאים בכירים,לא להשתתף בניתוחים מורכבים וארוכים אשר עלולים להסתיים אחרי המשמרת שלהם. רופאים בכירים לא יקיימו סמינריונים ודיונים מחלקתיים בשעות הבוקר המוקדמות,לפני הפעלות הרגילה במחלקה.ואיך ילמדו מתמחים וסטז'רים? ויש  עוד רעות שונות ומשונות אשר נובעות מתוך תחושת קיפוח ועלבון שהרופאים הפכו הפכו להיות סתם ספקי שירות לקהל לקוחות,כמו נניח בסופרמרקט ועבודתם נמדדת לפי שעות,כמו פועל בבית חרושת לקרטון ולא לפי תפוקות.

ומה שמרגיז במיוחד הוא שהמעסיקים אינם משלמים שעות נוספות לרופאים, (אולי רק בשיבא) זאת הפרת הסכם בוטה.וכמובן כאשר רופא יאחר מעט,כל דקה תחושב לו ותרד מהמשכורתו.

האם החולים נהנים ויהנו ממצב זה? בודאות לא!.

 

 

 

כותב הכתבה הוא מנתח פלסטי בכיר. http://www.dr-teman.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב