דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך ממסים סוסים מיסוי פרסים והופעות בינלאומיות 

מאת    [ 29/07/2012 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 3287 פעמים ]

לאחרונה פרסמה רשות המסים באוסטרליה שתי פרשנויות הקשורות למיסוי פרס שניתן למאמן סוסים, תושב מדינה זרה עבור ניצחון בתחרות שהתקיימה באוסטרליה. שתי הפרשנויות נשענות על אותו מקרה , כשההבדל בין שניהם נעוץ במקום מושבו של המאמן - במדינת אמנה ובמדינה שאינה מדינת אמנה.

במיוחד ככל שהדבר נוגע למקרה השני, הניתוח של רשות המס האוסטרלית מעלה מספר שאלות רלוונטיות.

תמצית הפרטים: לקראת מרוץ סוסים שהתקיים באוסטרליה, נשלח סוס מתחרה לאוסטרליה ממדינה זרה, שהה בבידוד של שלושה שבועות (תוך שטופל על ידי נציג המאמן), ולאחר מכן השתתף בתחרות ביחד עם המאמן שהגיע לקראת האירוע. זמן קצר לאחר התחרות חזרו המאמן והסוס למדינה הזרה. הפרס שולם על ידי מארגן האירוע האוסטרלי לחשבון באוסטרליה לצורך העברתו לחשבונו של המאמן בחו"ל. לעמדת רשות המס האוסטרלית, מקום  שמדובר  במדינת

אמנה, יש ליישם את דברי ההסבר לסעיף 5 לאמנת המודל (מוסד קבע), לפיהן בד"כ רואים פעילות הנמשכת לפחות 6 חודשים כמקיימת מוסד קבע. מאחר ובמקרה הנדון משך הזמן היה קצר יותר, אין להטיל מס על הפרס שקיבל המאמן.

אולם, כאשר מדובר במדינה לא גומלת, יש ליישם כללי מקור (בדומה לדין בישראל), ואלו נבחנים בהתאם להלכה הפסוקה (כיוון שאינם מעוגנים בחוק).

במקרה זה קובעת רשות המס האוסטרלית שיש למסות את המאמן, תוך שהיא קובעת מבחנים שונים לעניין זה. אחד מאותם מבחנים הינו מקום ביצוע הפעילות (מבחנים נוספים נגעו למקום החוזה ולמקום התשלום): בעניין זה נשללה הטענה לפיה חלק ניכר מהפעילות נוגע לאימון הסוס והכשרתו במדינת מושב המאמן, מהטעם שפעילות זו מרוחקת מהפעילות הקשורה לתחרות, אשר מסתכמת באימון והכנת הסוס לאירוע הספציפי.

המקרה והניתוח האמורים מעלים מספר שאלות וטענות רלוונטיות למקרים דומים:

 האם למשל, הכנסה המשולמת עבור הופעתו של אומן זר במדינה מסוימת, נחשבת ככזו שהופקה כולה באותה מדינה? ניקח כדוגמה קרקס נודד אשר גיבש מופע עליו התאמן ברצף במשך חצי שנה במדינה א', ומופיע ב-6 מדינות, חודש בכל אחת, ובסה"כ הפעילות נמשכת שנה. לפי כלל המקור של מקום ביצוע הפעילות, ניתן לטעון שרק מחצית מההכנסה המשולמת בכל מדינה הופקה בה, כך שבסך הכל הקרקס ימוסה על מחצית מכלל הכנסתו במדינות השונות.

ואולי אף ניתן לטעון שהופעות במדינה אחת מהוות אימון והכנה להופעות במדינה הבאה, כך שכל מדינה ברצף הכרונולוגי של סיבוב ההופעות זכאית לנתח קטן יותר מקודמתה.

 בהחלטת רשות המס הבלגית אשר פורסמה לאחרונה ביחס לפעילותו של ספורטאי בלגי במדינה אחרת, נקבע כי יש לייחס הכנסה (שכר עבודה) למדינה האחרת לפי מספר הימים בהם שוהה הספורטאי שם, הן לצורך פעילותו הספורטיבית והן לצורכי אימון והכנה. פרשנות זו אף מתיישבת עם עמדת ארגון ה-OECD וצפויה כנראה להתבטא בדברי ההסבר בשנת 2014.

מכאן ניתן להסיק שלתקופת אימון והכנה יש חלק שווה ערך ביחס לסך תקופת הפעילות של אמנים וספורטאים, והדבר מחזק את הטענות שהועלו בהתייחס לדוגמת הקרקס לעיל.

יודגש, כי גם הוראות האמנה הרלוונטית, ככל שקיימת בין המדינות, המאפשרת למסות את הסכומים ששולמו, לפי כללי המקור במדינה בה נערכו האירוע או הפעילות (במסגרת סעיף 17 לאמנת המודל - אמנים וספורטאים), עדיין נדרש כי החבות תוטל על ההכנסה שהופקה בתחומה.

נכתב ע"י רו"ח ומשפטן אייל סנדו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב