דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כביש 531 - כביש המפר את זכויות התושבים 

מאת    [ 13/01/2008 ]

מילים במאמר: 740   [ נצפה 6655 פעמים ]



כביש 531 - כביש המפר את זכויות התושבים

מאת אבינועם גרנות
חבר מועצת העיר - כפר סבא



פרויקט כביש 531 , ומסילת הברזל שבין שני חלקיו - הוא חלק מתמ"א 35 - תכנית מתאר ארצית 2020 . זהו כביש רוחב מזרח - מערב שאמור להוות נתיב מרכזי ביותר בין כביש 6 במזרח - ועד נתיבי איילון במערב . מבראשית , הייתה התפיסה המנחה את המתכננים ומקבלי ההחלטות - שגויה וחסרת התחשבות בזכותם של התושבים לאורך התוואי, ובעיקר - תושבי כפר סבא. מלכתחילה ,ההסכמה לקבוע את התוואי בצמוד לצלע הדרומית של כפר סבא - הינה מהלך הרסני , בעיקר לנוכח היקף הפרויקט . זה יהיה כביש מהיר האמור לדברי מתכנניו להריץ יותר מ - 000 100 מכוניות ביממה . אילו לפני עשור שנים היה מטה מאבק ציבורי וועדי תושבים - כפי שקמו היום - אני בספק אם התוואי הזה היה מאושר . גם לא הייתה אז מספיק מודעות של מועצת העיר . כנראה שעד אשר הכביש הוא עובדה בשטח - האסימון לא נופל .

אין ספק בחשיבות ונחיצות הכביש , ואין ספק שהרשויות המתכננות היו צריכות למצוא תוואי הפוגע בהיקף הרבה יותר קטן של תושבים , או לחילופין - להפריד בין קו הרכבת והכביש המהיר - שאין ביניהם קשר הכרחי . ( בפני המתכננים עמדה חלופה צפונית לקו כפר סבא - רעננה - הרצליה , בתוך שטחים כפריים בעיקר ) . כיום אנו בפני עובדה מוגמרת ומה שנותר הוא לבכות ולמזער את הנזק של ההחלטה השגויה מלפני שנים. הכביש והמסילה מצויים בפיתוח מתקדם עד מחלף סוקולוב . לכביש 531 שאושר מכוח תכנית מח/ 54 / ג' על גבי דרך 531 הישנה - יש גם ממשקים . והם המאיימים יותר מכל על איכות חיי התושבים בצלע הדרומית של העיר .

אקדים ואומר - חוק תכנון ובניה התשכ"ה ( 1965 ) קובע שעל הועדות הארצית , המחוזית והמקומית לתת את הדעת על האיזון שבין הדרך , המסילה ואזור המגורים . כיוון שאין צדק מוחלט בשום תכנית פיתוח - תפקיד אנשי המקצוע המקבלים החלטות הרות גורל , ותפקידנו כנבחרי ציבור - לשמור על האיזון הקדוש. למנוע פגיעה במכסימום של תושבים - ולרסן אמביציות תכנוניות המבקשות למכסם את זרימת התנועה . האינטרס הציבורי הכללי - עומד כאן מול אינטרס של ציבור תושבים שיש להם זכות קניין ברורה .

תכנית כביש הטייסים המקביל ל 531 , בקטע המרכזי של כפר סבא - היא ההיפך


ממידת הצדק וההתחשבות באיכות הסביבה וזכויות התושבים . כאילו לא די בכביש המהיר עצמו - תוכנן כביש רב נתיבי בצמוד ( מטרים ספורים ) מבתי התושבים - כדי להגדיל את קיבולת התנועה אל ומכביש 531 .

התכנית ההרסנית הזו ממקמת עוד כביש גדול על חשבון חורש היסטורי "יער אוסישקין" , ובמקום ליצור חיץ ירוק בין החלק הדרומי של העיר - לבין כביש 531 עצמו . זאת ועוד - קצת מזרחה משם מוקם מחלף תל חי ומתנהל מאבק עיקש להזיז את זרוע הכביש שלו עוד כמה עשרות מטרים מבתי התושבים ברחוב תל חי .

שתי זירות מאבק אלה הן דוגמא מוחצת לכך שעם יותר מודעות ונחישות - אפשר להקטין את נזק הכביש המהיר . מקור בכיר ברשויות המתכננות אמר לי כי בכל הנוגע לכביש הטייסים וזרועות המחלפים - יש מקום לשינוי התכנית - ולהציל את מה שעוד ניתן להציל . מסתבר שבמאבק הזה מעורבים גם אינטרסנטים . מסתבר שאפשר להצמיד את זרועות הכביש אל הכביש המהיר עצמו - ולהותיר את שרידי השטח הירוק כמות שהם . מסתבר שישנן עוד חלופות כמו חילופי קרקעות עם עיריית הוד השרון - שהכביש הוא בתחומה , כיוון שזו טרם בנתה בסמוך לתוואי .
ירון סטולרו מציע לדרוש מהמדינה לרכוש קרקע שנועדה לבנייה מסחרית בסמוך לתוואי - מתחת לחלונות בתי התושבים של העיר . כל הפתרונות הם פונקציה של כסף, יצירתיות וסבלנות . אך אם תנצח הגישה חסרת ההתחשבות - הדחפורים והקבלנים יסיימו וילכו , התנועה תתחיל לזרום. תושבי העיר יישארו עם הבעיה - לנצח . רעש , אספלט וקירות בטון שיכולים היו להיחסך מהם - יהיו מנת חלקם .

הימים הללו הם הרי גורל לתכנית הזו . הוועדה המחוזית אמורה להכריע : לנטות אל טובת התושבים הברורה כשמש , או - לנטות ללחץ הרשויות הבונות את הפרויקט. לפני כחצי שנה פניתי אל ראש העיר להירתם למאבק שנותר : תיקון או ביטול תכנית הטייסים ושיפור מחלף תל חי . הוא נענה - אך אני חוזר וקורא לו לא לאפשר המשך עבודות בממשקים - עד אשר תשונה התכנית , גם אם המדינה תצטרך להשקיע עוד יותר ממה שתכננה. צעד כזה הוא בסמכות ראש העיר , ואין לי ספק שיגובה על ידי כל מועצת העיר . מבלי שרבים מתושבי כפר סבא מודעים לכך : אנו בנקודת מפנה קריטית במאבק .

טו בשבט - תשס"ו

בימים אלה הצטרפתי כתומך לועד הפעולה של כביש 531 ברעננה - הרצליה , בראשות מלי פולישוק . אני תומך חד משמעית במינהור או קרוי הכביש בקטע החדש המתוכנן , כדי למנוע נזק אקולוגי בדומה לזה הנגרם כבר בקטע כפר סבא - הוד השרון .

ינואר - 2008 .

ראש מינהל החינוך בעיריית חולון ,
בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון ,
ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית .
מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה .
מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות ,
בשליחות : שימש כשליח קהילתי בקהילה היהודית של סינסינטי , אוהיו .
וכמנכ"ל בית הספר היהודי "מגן דוד" , מקסיקו - סיטי .
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב