דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קניין רוחני וזכויות יוצרים 

מאת    [ 03/07/2012 ]

מילים במאמר: 399   [ נצפה 2975 פעמים ]

אחד הנושאים הבוערים כיום בתחום זכויות היוצרים הוא ללא ספק תחום האינטרנט והטכנולוגיה. לפתע, בתוך 10-15 שנים , פרץ האינטרנט לחיינו וגרם למהפכה בכל תחום כמעט. כניסתו המאסיבית לתוך חיינו יצרה מצב אבסורדי שבו לעולם המשפטי כמעט ולא ניתנה הזדמנות להתכונן מבחינת חקיקה והבנה של הבעיות הגלומות בתחום הזה, במיוחד בכל הנוגע לזכויות יוצרים. 

האינטרנט בעצם הגדרתו, הוא מימד נוסף חוצה גבולות ואנונימי, אשר בו קשה מאוד לאכוף את החוקים אשר הורגלנו בהם בתחום זכויות היוצרים. הרי בעולם הישן תפקידו של עו"ד זכויות יוצרים היה מאוד מוגדר וברור וגם התעשיה הקלאסית לא יוצרה יותר מדי שטחים אפורים שבהם היה קשה לאכוף את חוקי זכויות היוצרים. לפתע, היה על עורכי הדין בתחום זכויות היוצרים להתמקצע גם בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט ולהבין מושגים ששייכים לעולם המדעים ולאו דווקא לעולם המשפטים. יוצרים מכל העולם, ועורכי הדין המייצגים אותם נקלעו לבעיה והתקשו מאוד לממש ולהגן על זכויות היוצרים בתחומים כמו סרטים, תמונות, צילום דיגיטלי, ספרות, שירה ועוד. 

גם לפני האינטרנט הפיראטיות חגגה. דיסקים וקלטות פיראטיות הופצו בכל שוק, ספרות מקצועית מועתקת, זיופים וכיוב, גרמו נזק ליוצרים אך לא נזק סופני או כזה שלא ניתן להלחם בו. הבעיה עם הפיראטיות באינטרנט היתה הקלות הבלתי נסבלת שבה הופצו תכנים פיראטיים בצורה כמעט ויראלית , מבלי שממשלות, גופי אכיפה או עו"ד דין זכויות יוצרים יוכלו לעשות משהו בנידון או אפילו לצמצם את מימדי התופעה. 

ה"פיראטים" פעלו בחסות החשיכה שהיא בעצם האנונימיות של הרשת, והפיצו מכל הבא ליד. תוכנות הפצה של תכנים הפכו את העניין לקל והריחוק הפסיכולוגי בין לחיצה על כפתור במחשב לבין ההגדרה הקלאסית של "גניבה", הפכו מאות מליונים ברחבי העולם לפיראטים שלא ניתן להגיע אליהם.

תופעות הפרת זכויות יוצרים ברשת הפכה לכ"כ רחבה עד שחברות תקליטים, תאגידי תוכן ויוצרים פרטיים קרסו והכנסותיהם נפגעו מאוד עד כדי פשיטת רגל. התעשיה היתה צריכה להמציא את עצמה מחד, ולנהל מאבק עיקש מאידך גם בפיראטים אך בעיקר במחוקקים אשר התנהלו בעצלתיים ומנעו מבתי המשפט במשך שנים רבות לפסוק לטובת היוצרים. 

עם הזמן המגמה השתנתה, ומחוקקים במדינות רבות נתנו את דעתם לסוגיות הפרת זכויות יוצרים ברשת, והחלו להאבק באמתעות חקיקה אגרסיבית בפיראטיות באינטרנט. החקיקה האגרסיבית, וההתמקצעות בתחום הטכנולוגי שבאה עם השנים, נתנה בידי עורכי דין הקניין הרוחני כלים חזקים להאבק בפיראטיות באינטרנט.

במדינות רבות גם החל תהליך חינוכי שמטרתו לגרום לאנשים להבין שפיראטיות היא אסורה. יחד עם ענישה קשה , תהליך זה מניב פירות, ובארה"ב לדוגמה, הפיראטיות ברשת נמצאת במגמת ירידה , והנכונות של אנשים לשלם על תוכן ברשת נמצאת במגמת עליה .

 

 

שלומי ינאי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב