דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרוייקט צילומים של מנהיגי ישראל 

מאת    [ 07/06/2012 ]

מילים במאמר: 722   [ נצפה 3338 פעמים ]

באמצעות הקרן לירושלים הועברו לירושלים צילומים של אישים מפורסמים משנות ה- 70 מישראל ומהעולם שצילם ברן שוורץ. ביניהם: פוליטיקאים, מנהיגים, סופרים, פילנתרופים, מדענים, שחקנים, רקדנים, אמנים ובני אצולה בעלי הישגים מצוינים אשר תועדו בסביבתם הפרטית. ממבט של 30 שנה לאחור, הפופולריות של הדימויים הללו עומדת בעינה, ורבים מהם הפכו לאיקונות מודרניות. הצילומים נתרמו לארכיון ביה"ס מוסררה לצילום וישמשו את הסטודנטים בלימודיהם.

 

כשאיש העסקים ברן שוורץ התחיל בגיל שישים את הקריירה השנייה שלו כצלם דיוקנאות, הוא לא דמיין את ההצלחה שממתינה לו. בתוך חמש שנים הוא יתעד את פניהם של האנשים הנחשבים ביותר בישראל, בריטניה, אמריקה ועוד.

המבחר המרשים של המצולמים שלו כולל פוליטיקאים, דיפלומטים, מנהיגים דתיים, סופרים, פילנתרופים, מדענים, שחקנים, רקדנים, אמנים ובני אצולה. רובם תועדו בביתם או בסביבת העבודה שלהם.

כעת, שלושים שנה מאוחר יותר, הפופולריות של הדימויים הללו עומדת בעינה, ורבים מהם הפכו לאיקונות מודרניות.

ברן שוורץ, יליד ניו יורק משנת 1914, גילה תשוקה לצילום עוד מילדותו, כאשר בגיל 14 קנה את המצלמה הראשונה שלו.

התמסרותו הטוטאלית לצילום החלה בשנות ה-60 לחייו לאחר קריירה משגשגת כאיש עסקים. בשנת 1975, כשכבר הגשים הרבה ממטרותיו הקרייריסטיות וזכה להצלחות עולמיות, החליט ברן להקדיש את כל מעייניו לתחביב האהוב עליו - הצילום.

בתמיכת משפחתו - אשתו ושותפתו רוני, בניו מייקל ואריק ובתו טילדה - החל להתעמק כל כולו בתשוקה הישנה שגילה מחדש. הוא למד את המקצוע החדש בשיטתיות, עם תשומת לב לפרטים והתמסרות למחקר.

בעזרת ידידו, צלם הדיוקנאות הבכיר אנטוני די ג'סו, למד את עקרונות צילום הפורטרט, בדגש על תאורה.

צלם הדיוקנאות המפורסם, פיליפ הלסמן, שהיה המודל המושלם לחיקוי, נתן לו שיעורים פרטיים בצילום ולימד אותו על תאורה, זוויות צילום וטכניקות צילום.

הוא צילם דיוקנאות של סלבריטאים, אינטלקטואלים, פוליטיקאים ודמויות חשובות אחרות של אמריקה במחצית המאה, שהופיעו על שערי המגזינים החשובים.

המפתח להצלחה של שוורץ היה ללא ספק שיטת העבודה הייחודית שלו: הוא נטש את צילום הדיוקן המסורתי שבו הצלם עומד מאחורי העדשה ושומר על מרחק בינו לבין המצולם.

הצילומים עם ברן התנהלו בצורה הפוכה - תוך כדי שיחה מלב אל לב ושיתוף ברעיונות ודעות, במטרה להוציא מבני שיחו את דמותם והאינטליגנציה שלהם, בדרך הכי אותנטית ונאמנה למציאות.

בזכות יצירת קשר טוב עם  המצולמים הוא הצליח להשיג את התגובות הטבעיות והספונטניות שחיפש.

 

ברן הספיק לצלם רשימה מכובדת של דמויות ידועות בתוך חמש שנים בלבד. בישראל צילם פוליטיקאים ודמויות נכבדות הודות למאמציהם של טדי קולק, ראש העיר ירושלים וממקימי הקרן לירושלים, ורות חשין, מנהלת הקרן לירושלים בזמנו, שהזמינו אותו לישראל וארגנו עבורו אינספור פגישות וצילומים עם אישים מפורסמים בישראל באותה תקופה.

 

ברן השתדל לצלם אנשים בסביבתם הטבעית, במשרד או בחדר העבודה שלהם ולא בחלל סטרילי.

דיוקן של טדי קולק צולם על הטראסה במשכנות שאננים עם הרקע המתאים ביותר, חומות העיר העתיקה.

הצילום עם גולדה מאיר היה אחד הרגעים הזכורים לטובה בקריירה של ברן שוורץ.

בצילומה הוא הצליח לתעד את מבעה הרך והמהורהר של המנהיגה.

 

בבריטניה הפך ברן לסלבריטי בעצמו בן לילה. בין מצולמיו נמנו: הרוזן מאונטבאטן מבורמה - האדמירל המפורסם של הצי הבריטי והמושל האחרון בהודו, הדוכס ממרלבורו והאחיין בן ה-29, הנסיך צ'ארלס, מרגרט תאצ'ר. נגן המפוחית המפורסם, לארי אדלר, הגיע לצילומים בבגדי טניס ושאל מברן נעליים וגרביים; מצולמים אחרים הסכימו לשבת בצורות בלתי צפויות.

שוורץ ביקש ממגישת הטלוויזיה אנג'לה ריפון, אשר בדרך כלל הקהל צופה בה לבושה בקפדנות מאחורי שולחן המגיש, לרקוד בשמלת שיפון. היא החלה לקפץ מעלה ומטה כדי להדגים כמה היא אוהבת בלט.

 

המורשת שהותיר ברן שוורץ כצלם דיוקנאות ממשיכה לחיות.

הדיוקנאות עדיין מעניינים אחרי כל אותן שנים, עם הקסם המושך והעל-זמני שלהם, המשלב את העידון של גדולי הציירים במיידיות של התצלום.

ברן אמר פעם: "מטרתי היא ליצור תמונות שמציגות את האישיות האמיתית של כל מצולם, שתעמודנה במבחן הזמן - הן בגלל הישגי המצולמים והן בגלל הדרך שבה הצלחתי לתעד אותם במצלמתי". הוא הצליח לתפוס את הנשמה של המצולמים שלו בקליק אחד.

 

כדי לחגוג את מורשתו של הצלם יוצגו הצילומים בעלי הקשר לעיר ירושלים במשכנות שאננים, ואילו הצילומים של דמויות בינלאומיות אחרות משנות השבעים יוצגו בגלריה החברתית של בית הספר מוסררה ע"ש נגר.

_____________________________________________________________________

בית הספר מוסררה ע"ש נגר לאמנות רב תחומית מכשיר את תלמידיו לפעילות אמנותית ומקצועית, בתחומי הצילום, המדיה הדיגיטאלית, אנימציה, וידאו, מוסיקה חדשה ופוטותראפיה, תוך זיקה לעשייה חברתית ובין-תחומית. ביה"ס מוסררה שחוגג השנה 25, עוסק מזה כחצי יובל בפעילות אמנותית וחינוכית מעורבת המשפיעה על עולם האמנות ועל החברה הישראלית.

אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב