דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקור הגברת הזקנה באמסטרדם המושלגת 

מאת    [ 02/05/2012 ]

מילים במאמר: 1013   [ נצפה 3107 פעמים ]

התערוכה הינה מבט פרספקטיבי הנפרש על פני מעל ל- 20 שנות עשייה  של בית הספר מוסררה ע"ש נגר, הממוקם בשכונת מוסררה בירושלים, שכונה הממוקמת בקו התפר שבין צידה המערבי לצידה המזרחי של העיר ירושלים, עיר בעלת חשיבות דתית, היסטורית ופוליטית מהחשובות בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, עיר קוסמופוליטית מרובדת בזהויות, רב תרבותית, המקפלת לתוכה את המורכבויות החברתיות, האתניות ואת הדילמות של האזור כולו.

שכונת מוסררה מהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית כמדינה קולטת עליה ומהגרים מארצות שונות, חברה יהודית וערבית, דתית וחילונית, מהגרי עבודה ופליטים מהעולם.

ביה"ס מוסררה יושב על "קו התפר" המורכב הזה ופועל מתוכו ומאז הקמתו ,הוא יוזם פרויקטים חברתיים המביאים יוצרים מישראל ומחו"ל ליצור באזור ולקיים דיאלוג פורה ומפרה עם הקהילות השונות.

בתערוכה מוצגים פרויקטים שהגה, יזם והציג בית הספר ונולדו מתוך תשומת הלב והמבט שהפנה לסביבה המיידית. כך למשל פרוייקט "הפנתרים השחורים" שהציג ביה"ס ב-1997 כפרויקט דוקומנטרי היסטורי, קשר את בית הספר להיסטוריה המקומית של השכונה ולהיסטוריה החברתית התרבותית והפוליטית של ישראל. 

תנועת הפנתרים השחורים הייתה תנועת המחאה האותנטית הראשונה בישראל שהעלתה על סדר היום הציבורי בעיות של דיור, עבודה, השכלה ועוני מחפיר, תולדה של אפליה והעדר מודעות ממסדית לערכים התרבותיים של העולים היהודים שהגיעו לישראל מארצות ערב.

פרויקט הפנתרים עסק בשחזור היסטורי דרך צילום דוקומנטרי המחובר לנימי החיים. מורים ותלמידים חקרו את ההיסטוריה של השכונה בה הם חיים, דרך תחקירים וקריאה, איסוף תצלומים מארכיונים וצילום מחדש של החברים בקבוצה הלוחמת. הפרויקט כלל תערוכה מקיפה, חומרים היסטוריים, צילומי דיוקן עכשוויים  וספר "הפנתרים השחורים" אשר סיכם  מחדש את ההיסטוריה (הספר יוצג  בביאנלה בפריסה תערוכתית כולל דיוקנאות של מנהיגי הפנתרים לצד פורטרטים עכשוויים של תושבי שכונת מוסררה).

פרויקט מכונן זה הוליד תובנות חשובות ועשייה מרובה  של ביה"ס: הקמה של פסטיבל האמנות הבינלאומי , מוסררה מיקס  אשר מציג עבודות ברחבי השכונה ובבתי התושבים. סלונים הפכו גלריות לצילום, אלבומי משפחה הוצגו ונפרשו בשיתוף התושבים, וידיאו ומיצגים הוצגו בחצרות, הופעות מוסיקליות ושיתופי פעולה רבים בין יוצרים מתחומים שונים. הוקמה גלריה חברתית אשר הציגה תערוכות רבות העוסקות בחברה בישראל, דרך מבטם של צלמים דוקומנטריים אשר תיעדו את החיים על מורכבותם החברתית.

 

התערוכה ב"גריד 2012", הביאנאלה לצילום באמסטרדם, מסכמת 25 שנות עשייה חברתית של בית הספר מוסררה, תוך התבוננות מיידית בסביבה הקרובה, ממנה שאובה הזהות של בית הספר ומשנתו החברתית  המתבססת על ההבנה שהתהליך היצירתי והמפגש עם "האחר " מביאים לשינוי תודעתי.

מרבית המציגים הינם בוגרים של בית הספר ממחזורים שונים ( לצד צלמים ישראלים מובילים המציגים בגלריה החברתית של בית הספר) אשר הפנימו את תהליכי המחקר החברתי והיצירתי הזה. יחדיו הם יוצרים "אני מאמין" של ביה"ס כמוסד חברתי הפועל בספירה הרב תרבותית  של העיר, המדינה, והצד המזרחי של המזרח התיכון. העבודות המוצגות שנאספו עם השנים מייצרות מפה קוגניטיבית של בית הספר המציבות אותו כבית ספר ייחודי המתמחה בפאן החברתי של אמנויות הראיה, הצילום והוידיאו.

 

אמנים מציגים: יאן טיכי (בוגר ביה"ס וזוכה פרס גוטסדינר לאמן צעיר מטעם מוזיאון תל אביב), הללי מזור, אלון ליפשיץ, אור טסמה - בוגרים, אלדד רפאלי (צלם בכיר) אייל לנדסמן (צלם בכיר – עבודת וידאו בנושא מהגרים), אסף אלבוחר (בוגר ביה"ס – פורטרטים תושבי מוסררה), גיא יצחקי (בוגר ביה"ס), גסטון צבי איצקוביץ (בוגר ומורה ביה"ס), יעל בראנט (בוגרת), מיכה שמחון (בוגר וצלם ידוע), נבט יצחק (בוגרת ביה"ס), סולי פורדי (בוגר ביה"ס), מיכה ברעם ומאיר ויגודר (צלמים – תמונות היסטוריות מתוך פרויקט "הפנתרים השחורים" של בית הספר מוסררה)

 

"רוח נעורים"- Teen spirit

אוצרים: אבי סבג, איל בן דוב

מיקום: הספרייה המרכזית באמסטרדם

16.5.12-1.7.12

התערוכה "רוח נעורים" הוצגה בגלריה החברתית של  מוסררה ע"ש נגר, במוסררה שבירושלים.

היא מציגה נקודות מבט צעירות על אחד מהנושאים של הצילום העכשווי.

נושא הנוער בספירה החברתית הינו נושא שהתפתח מאד לקראת סופה של המאה ה-20.

השינויים החברתיים הרבים של העידן הפוסט מודרני משתקפים היטב במגזר חברתי  חדש אשר יותר מכל  מסמן את העתיד החברתי. כלכלת שוק גלובאלית העוברת קפיטליזציה קיצונית.

חברה צרכנית המלווה בתקשורת אגרסיבית של יחסי ציבור ופרסום.

דור חדש גדל לתוך מצב גלובאלי חדש בו העולם מתנהל עלפי חוקים של חברות ותאגידים רב לאומיים.

זוהי חברת ראווה הקולטת ומשדרת דימויים לאינסוף הבונים חומה של קריטריונים המסמנים את ה"הצלחה"- הכלכלית, מעמדית, תדמיתית, מותגית, והמדומיינת על ידי כוחות הקניה של השוק החופשי.

 נקודת המוצא של התערוכה היא  גלובלית והיא אכן מקבילה לתופעות רבות הדומות זו לזו בכל העולם, אך בעת ובעונה אחת היא גם מקומית מאד ומסמנת קורדינטות חברתיות של העיר ירושלים כמיקרוקוסמוס של החברה בישראל.

חברת מהגרים רב תרבותית אשר סירבה ברבות השנים להתמוסס לתוך חברה אחת.

מדיניות "כור ההיתוך" של ממשלות ישראל מאז הקמתה הועמדה בסימני שאלה פוסט מודרניים אשר פירקו את רעיון המודרניזם הלאומי. מהגרים המחלקים את החברה בישראל למעמדות כלכליים, אתניים, דתיים ולאומיים על רקע סכסוכים  מתמשכים לכל אורכה של המאה ה-20.

 

אלו הם גורמים שהצילום הדוקומנטרי אוהב לראות, לבחון, לקטלג, לערוך ולהגדיל לכדי מבט ברור וחד.

זהו מבט צעיר ונוקב המתבונן במחזה הצילומי כחלון ומראה.

מצב אובייקטיבי  חברתי דרך סובייקטים אשר לרוב סובלים את מצבם.

הצלמים הצעירים עדיין זוכרים את כאבי התבגרותם המהולים בנוסטלגיה מתוקה של רומנטיקה סוערת.

בני-נוער בגילאיו השונים מוצג לרוב באופנת לבוש המעידה על השתייכות למעמד סוציו אקונומי או על רקע מקומות שונים בהם הוא נמצא:  מקומות בילוי, עבודה ומגורים, לרוב בצבעים עזים המביעים רגש רב או לעתים בריאליזם קר ויבש. נוער דתי עם פאות השיער או ערבי הלובש כאפיה, בעלי גוון עור בהיר מזרח אירופי, או כהה מזרח תיכוני, עד שחור אפריקאי.

זוהי תערוכת דיוקנאות ישירה המביטה בגובה עיניים למי שמביט בה חזרה.

 

אמנים מציגים (בוגרי ביה"ס): עמרי בראל, אורית ישי, אלעד ברמי, דודי אמויאל, דפנה גרוסמן ולאה גולדה הולטרמן.

_____________________________________________________________________

בית הספר מוסררה ע"ש נגר לאמנות רב תחומית (צילום ,ניו מדיה ,אנימציה ,מוסיקה חדשה ופוטותראפיה) חושף תומך בעשייה המחברת בין הקהילה הצומחת מתוך רצון חופשי של הסטודנטים, תוך זיקה לעשייה חברתית ובין-תחומית.

ביה"ס מוסררה אשר חוגג השנה 25, עוסק מזה כחצי יובל בפעילות אמנותית וחינוכית מעורבת המשפיעה על עולם האמנות ועל החברה הישראלית.

בית הספר והעומד בראשו, אבי סבג, זוכי פרס מפעל חיים מטעם מוזיאון ישראל.

בבית הספר נמצאות שלוש  גלריות לאמנות : הגלריה החברתית המציגה תערוכות העוסקות בנושאים חברתיים ו-2 גלריות לצילום המציגות תערוכות של צלמים מובילים בארץ ובעולם, ותיקים ועכשוויים.

 

אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב