דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לתכנן את רכישת ציוד צלילה 

מאת    [ 13/04/2012 ]

מילים במאמר: 1038   [ נצפה 4382 פעמים ]

לא פעם אנו נתקלים בשאלה "האם כדאי לי לרכוש ציוד צלילה"? אם אתם מתכוונים לצלול באופן סדיר, קל לבצע בדיקת כדאיות ע"י השוואה של מחירי השכרת ציוד לעומת עלויות קניה ואחזקה. 

אולם כדאי לזכור כי ציוד צלילה ישפיע על איכות חייכם כצוללים, נתון אותו לא ניתן לכמת או להכניס לנוסחה של: עלות תועלת.  

במאמר זה נציג  עקרונות ראשוניים בבחירת ציוד צלילה.

 

רכישת ציוד צלילה היא הוצאה בלתי מבוטלת. מעבר לרכישה והבעלות על הציוד, זוהי גם הצהרת כוונות (גם אם בלתי מכוונת) על  "מחויבותו"  של הרוכש להמשיך ולעסוק בצלילה גם בעתיד.  

נכון שקיימת גם האפשרות שהקונה פשוט אינו יכול לעמוד בפני הפיתוי לספק צורך מיידי, שהרי  סיפוק צרכים מיידיים מהווה את הבסיס לעולם הצרכנות המערבי. אולם אנו נצא מנקודת הנחה שאכן בכוונתכם להשתמש בציוד שאתם רוכשים.

 

רכישות רבות שאנו מבצעים מתבססות על הרגש יותר מאשר על ההיגיון, אך כאשר שוקלים לרכוש ציוד צלילה מומלץ  להניח  לרגע את הרגש בצד, ולשקול  מהם  הצרכים  שלנו  כצוללים.

על-מנת  שהרכישה שאתם מבצעים תיתן לכם תמורה מלאה לכסף וציוד שישרת אתכם בנאמנות  לאורך זמן, מומלץ לבסס את הרכישה על מספר שלבים:

 

שלב ראשון  -  תקציב

 

התקציב שאנו מחליטים להקדיש לנושא נגזר מיכולתנו לעמוד בהוצאה המתוכננת, ועלות מול תועלת (הנאה ובטיחות בהחלט יופיעו במאזן מתחת לסעיף: תועלת) . חשוב להחליט מראש מהו התקציב שאנו מוכנים/יכולים להוציא. רובינו, יש להודות על האמת, לא נהנים מתקציב בלתי מוגבל. קשה אמנם לעמוד בפני הפיתוי לרכוש את פריט הציוד הכי חדש והכי מתוחכם שעומד על המדף, במיוחד כאשר מציעים לכם עסקת תשלומים מפתה, אולם בסוף היום רצוי לזכור, מגיע גם מועד הפירעון.

לכן ההמלצה היא להיצמד לתקציב קשיח, עם אפשרות לחריגה של עד 10% מהתקציב המקורי למקרה שאכן נתקלתם בעסקה משתלמת במיוחד. בכל מקרה אחר, עדיף לוותר על אחד מפרטי הציוד על - מנת להישאר במסגרת התקציב ומבלי שנאלצנו להתפשר.  

 

שלב שני –  איפה לקנות?

 

סקר שווקים ובדיקת מחירים הם הבסיס לצרכנות נבונה. ברכישת ציוד צלילה, נוסף על ביצוע העסקה הכלכלית הטובה ביותר, מרכיב שאסור להקל בו ראש – התאמת הציוד למשתמש.

במרבית המקרים, אין כמו מדריך הצלילה האישי שלכם כדי לייעץ לכם במה לבחור, והמקום הראשון שבו תשקלו לבצע את הרכישה הוא מועדון הבית שלכם, שם עשיתם את הקורס או שבו אתם נוהגים לצלול באופן קבוע.  בהחלט ייתכן שלא תהיה זו העסקה הזולה ביותר,  אבל חזקה הן על המועדון והן על המדריך כי הם מעוניינים לשמר אתכם כלקוחות גם בעתיד, ולפיכך טובים הסיכויים שהייעוץ שתקבלו יהיו הוגן ומקצועי.

זאת ועוד, לרוב יאפשרו לכם לבחון ציוד דומה לזה שאתם מעוניינים לרכוש, או לפחות לקבל מידע  מצוללים אחרים במקום שעושים שימוש בציוד דומה.

מסיבה זאת, הקניה דרך האינטרנט יכולה להיות בעייתית, אלא אם כן מדובר בפריט ציוד שאינו דורש התאמה (מחשב צלילה לדוגמה) או שאתם יודעים בדיוק מהו הפריט המבוקש.

בארץ או בחו"ל -  למעט מקרים יוצאים מהכלל, מחירי ציוד הצלילה בארץ זולים ממחיר ציוד מקביל בחו"ל. הוסיפו לכך את העובדה שכשתחזרו תגלו כי הציוד שרכשתם אינו מתאים או שלא ניתן לקבל שירות עבורו והסיקו את המסקנה בעצמכם. 

 

שלב שלישי - קביעת סדרי עדיפויות

 

לא כל הצוללים המעוניינים להיות בעלים של ציוד צלילה, יכולים להרשות לעצמם את ההוצאה הכרוכה ברכישת ציוד מלא. וכאן מתחילה ההתלבטות – מה רוכשים קודם. כמעט לכל פריט ציוד שתחליטו לתת עדיפות ניתן לתת צידוקים של בעד או נגד, אולם אנו חושבים שבכל זאת ניתן לקבוע  סדר רכישה הגיוני (אם גם לא מחייב).

כמו בלימוד הצלילה עצמו, התחילו מהקל אל הכבד (הן במשקל והן בהוצאה). 

מסיכה -  אלמלא אנו דבקים בחופש הבחירה וזכויות הפרט היינו מחייבים כל צולל להיות בעליה של מסיכה אישית. לכן נמליץ -  היו בעליה של מסיכה אישית! אם עדיין אינכם מוסמכים, רכשו את המסיכה כבר במהלך קורס הצלילה הבסיסי.

לאחר המסיכה יבואו הסנפירים והנעליים. אין טעם לרכוש סנפירי נעל שיכולים אולי לספק אתכם במהלך הקורס, אך יגבילו אתכם בהמשך חייכם כצוללים.

חבילה של מסיכה, סנפירים וקנה לא יעיקו על הכיס יתר על המידה ויאפשרו לכם לעשות בהם שימוש גם בתקופות שבין הצלילה, לשמירה על הכושר או סתם בשביל הכיף.

עכשיו מגיע החלק הכבד והיקר יותר. כאן הופכת ההתלבטות לקשה יותר  ולא ניתן לתת עליה תשובה מוחלטת.

הצעד ההגיוני הבא לטעמנו הוא חליפת צלילה. מחירה עדיין נמוך משמעותית מווסת או מאזן, ותרומתה לאיכות חייכם כצוללים רבה, קל וחומר אם אינכם נהנים לטבול בנוזלי הגוף של קודמכם בצלילה, אתם סובלים מקור, או שניחנתם במידות גוף שונות מהמוצע. 

מחשב צלילה הוא פריט ששווה שיהיה ברשותכם ולאו דווקא בתור "הדובדבן שבקצפת" לאמור – הפריט האחרון. להבדיל משאר פרטי הציוד, כמעט ולא ניתן להשכיר מחשב במועדוני צלילה ואם אתם רוצים לעשות בו שימוש (וזה מומלץ) אין ברירה אלא לרכוש אחד.

בסוף הרשימה עומדים המאזן והווסת, לא מפני שהם חשובים פחות, אלא בגלל מחירם שהוא הגבוה יחסית, והעובדה שהם דורשים גם תחזוקה וטיפולים תקופתיים.

מבין השניים היינו מתחילים עם מאזן הציפה מאחר שגם הוא דורש התאמה למידות המשתמש. בעלות על מאזן מקטינה את התלות שלכם במועדון הצלילה, שבתקופות של לחץ אולי לא יוכל לספק לכם מאזן במידה מתאימה.

ואחרון ברשימה יהיה הוסת. למרות חשיבותו, אין הוא דורש התאמה למידות המשתמש, מחירו בקניה גבוה ביחס לשאר פרטי הציוד, והוא דורש תחזוקה שלא כל צולל מקפיד לבצעה. באופן פראדוכסאלי, וסתים שסובלים מתקופות יובש ארוכות מועדים לתקלות יותר מאלו שנעשה בהם שימוש יום יומי.

ולא,  לא שכחנו את המיכל. בניגוד לשאר פרטי הציוד, בעלות על מיכל שווה את ההשקעה רק אם אתם צוללים  "כבדים" באמת.

 

ולמרות האמור לעיל, כאן המקום להדגיש כי רכישת ציוד  מלא, בחבילה אחת, תהיה זולה באופן משמעותי, לעיתים בעשרות אחוזים, מרכישת אותו ציוד בחלקים לאורך זמן. ברוב המקרים יתווספו לעסקה תיק ציוד ופריטי ציוד משלימים נוספים במחירי עלות או אפילו במתנה.

 

שלב ארבע – של איזה  יצרן,  או  הגודל קובע?

 

שיווק ומכירת ציוד צלילה אינם שונים מהותית ממכירת כל מוצר אחר. פרסום אגרסיבי ויחסי ציבור משומנים, אפשר שיגרמו לכם להאמין שהם נגזרת של איכות הציוד. סביר אמנם להניח שספק גדול ורציני יכול להבטיח שירות ואולי אפילו מחירים אטרקטיביים, אך בציוד צלילה כמו במחשבים למשל, אין יצרן אחד שיודע לייצר הכי טוב את כל פרטי הציוד. החבילה הטובה והמאוזנת תהיה לרוב זו שמורכבת מרכיבים של מספר יצרנים בעלי התמחות ספציפית.

אפשר להיכנס לאתרי אינטרנט שמפרסמים "מבחני דרך", להתרשם מהפרטים שמפרסם היצרן, אולם תמיד בהסתייגות,   מאחר ש"אין הנחתום מעיד על עיסתו".  

 

לסיכום: בצעו שקלול  של כל המרכיבים שהצגנו, ותיהנו  מהציוד שרכשתם.  

 

קבוצת הריף
www.scuba.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב