דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון פונקציונאלי או שיפור הפונקציה באמצעות פילאטיס 

מאת    [ 28/03/2012 ]

מילים במאמר: 638   [ נצפה 3847 פעמים ]

מאת: דניאלה מלאך

הנושא החדש- אימון פונקציונאלי, מעלה את השאלות הבאות: מהו אימון פונקציונאלי? כיצד נדע לבחון אם זהו אכן אימון פונקציונאלי? האם פילאטיס שייך לקטגוריה של  אימון פונקציונאלי? או, האם עכשיו נתפוס טרמפ על המותג החדש שעליו מדברים כולם ונקים את השיטה החדשה שתיקרא: "פילאטיס פוונקציונאלי"?... רבים מקטרגים ומוכיחים, שאימון פילאטיס אינו פונקציונאלי. אני אומרת שכל דבר שמאפשר בעקבותיו שיפור הפונקציה הנדרשת, הינו אימון פונקציונאלי.   מהי פונקציה? לדוגמא: הליכה, קימה מישיבה לעמידה, ריקוד, רכיבה על אופניים, נשיאת סלים מהסופר הביתה, ריצה, משחק כדורגל וכו. אם כך, האימון הפונקציונאלי בעיני, הינו אימון המורכב ממערכת תכנון חכמה, המאפשרת בסופו של תרגול שיפור היכולות בפונקציה הנדרשת. אם רקדנית תגיע אלי לתרגול פילאטיס, אני לא אלמד אותה את הפונקציה. לפחות לא בהתחלה. אנסה לזהות אילו מערכות מוזנחות במערכת השלדית שרירית צריכות התייחסות מיוחדת עקב היותן מאורכות. באמצעות שימוש בעקרונות ביו מכאניים ברורים של שיטת סטוט פילאטיס אותה אני מייצגת בארץ ובה אני משתמשת בעבודתי כמדריכת פילאטיס, אני פונה לחיזוק המערכות האלו באופן יחידני ובשיטות יחודיות אותן אני מלמדת בקורסים השונים. הטיפול יתבצע בעמדות מוצא המסירות את השפעת כוח הכבידה, או משתמשות בו, תוך שינוי הכוחות המופעלים על המערכות אותן אני רוצה לגייס מחדש עד שהן תגבנה ותתגייסנה לכל דרישה. בסוף תוכנית השיעורים ישתפר הריקוד שלה רק מעצם העובדה, שבתוך התנועה המורכבת, יש גיוס מתוזמן, נכון ומתאים באופן מדוייק של כל מערכות השרירים האחראיות להנעת השלד ולפיזור נכון של עומסים וחיסכון באנרגיה מיותרת. אנרגיה מיותרת מיוצרת כאשר אחת מהמערכות האחראיות ליצירת התנועה חלשה ואז המוח יוצר מיד דפוס פיצוי, על מנת לבצע את התנועה הנדרשת באותו חלקיק שניה. הדפוס הזה מבזבז אנרגיה, מכיוון שהוא מגייס מערכת שלא היתה אמורה לבצע תפקיד זה אלא אחר. כרגע היא תנסה לבצע שני תפקידים ותתקשה לעשות אותם לאורך זמן מבלי להראות סימני עייפות או לקרוס אחרי תקופה ממושכת.
במידה והפונקציה (ריקוד, ריצה, הליכה...) מתבצעים בצורה מתואמת, אזי אימון פונקציונאלי כמו, שיפור תנועות הריקוד, המשך ריצה, תרגול הליכה וכו', הינו אימון שישפר את הפונקציה.
אולם, במידה והפונקציה לא מתבצעת בסנכרון מלא של כל המערכות אזי, האימון הפונקציונאלי לא יתרום את הפונקציה. נהפוך הוא, דפוסי הפיצוי שיווצרו, יגרמו להתדרדרות המערכת השלדית שרירית בעתיד ויגרמו לפציעות שהינן כה שכיחות אצל ספורטאים.
הדוגמא הפשוטה יכולה להיות בביצוע התרגיל הידוע "סקווט". התרגיל הפונקציונאלי הזה מומלץ לאנשים עם בעיות ברכיים לחיזוק השרירים המתחזקים את מפרק הברך. השאלות שעלינו לשאול הן: האם דפוס התנועה נכון? מהו דפוס נכון? האם המאמן יכול להבדיל בין דפוס נכון לדפוס שגוי? כיצד נתרגל את קבוצות השרירים האלו במידה והמתאמן חווה כאב? האם נמשיך באימון פונקציונאלי? או האם זה הרגע שבו נפנה לתוכנית שתאפשר את ביצוע התרגיל הפונקציונאלי, אחרי פנייה חכמה לחיזוק נקודות התורפה.אני חוזרת לפילאטיס וטוענת לכתר הפונקציונאלי. ב קורס מדריכי פילאטיס שלמדו את העקרונות לבניית תוכנית מתואמת ולהתאים אותה לצרכי המתאמנים על פי זיהוי נקודות התורפה, יוכלו לבנות שיעור פילאטיס שיאפשרו לאחר מכן לשפר את הפונקציה גם באימונים הפונקציונאליים. היתרון באימוני פילאטיס הוא שאפשר להתחיל מעבודה מדוייקת של חיזוק הברגים הקטנים המחזיקים את כל המכונה שלנו ולהתקדם לעבודה פונקציונאלית מאתגרת, באמצעות השיטה והמכשירים שמסייעים לזרז את המטרה. זו הסיבה שרוב קבוצות הכדורגל, הראגבי, הכדור סל המקצועניות בעולם, מכניסות לתוכנית האימונים היומיים של המתאמנים היקרים שלה, תוכנית פילאטיס מדי יום ביומו.כי: כשהגוף כל כך יקר, לא משחקים אותו, אלא בונים אותו.כשהשיקום כל כך יקר, לא משחקים איתו, אלא מונעים אותו.
כשמבינים  מה רוצים להשיג, מוצאים את הדרך הנכונה ולא את השם של הדרך הנכונה, כי עם תוצאות אין להתווכח וכל מאמץ מיותר דוחה את המטרה. מה שלא קורה פשוט, פשוט לא קורה. על מנת לדעת את הפשטות, יש ללמוד, להבין ולפעול בהקשבה תוך הבנת שפת הגוף. זה מה שאנחנו עושים אצלי ב סטודיו לפילאטיס בתל אביב.  במרכז ההכשרה הבינלאומי של סטוט פילאטיס בישראל אנחנו מנסים לשכפל את הדרך ולאפשר למדריכים רבים לרכוש את ההשכלה המתאימה לזיהוי צרכים ולבניית תוכנית אימונים מתאימה.

 

 

פילאטיס  - מרכז עולמי להכשרה - סטוט פילאטיס. פילאטיס מכשירים בתל אביב. קורס למדריכי פילאטיס מרכז יחידי בארץ להכשרה עפ תעודה של ארגון סטוט פילאטיס העולמי. http://www.daniellamallach.com/ pilates




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב