דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קורה כשהעובד הכי טוב עובר למתחרים 

מאת    [ 21/03/2012 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2493 פעמים ]

המאמר פורסם במגזין של לשכת רואי החשבון בישראל.

זה קורה לכל מעסיק, ותמיד ברגע הלא נכון. העובד הכי מסור, העובד המצטיין שהשקעת בו את הנשמה, החליט ללא התראה לעזוב את החברה והכי גרוע - לערוק למתחרים. אחרי ההלם הראשוני אתה מנסה לשחזר בראש האם היו סימנים מקדימים - מיילים חשודים, שיחות טלפון עם אנשים זרים, יציאות מוקדמות מהעבודה, או סתם היעדר מוטיבציה.

לפעמים תחושת העלבון והבגידה מקשה על המעסיק הננטש להתמודד עם הבשורה ולהחליט באופן הגיוני כיצד לטפל בבעיה שנוצרה. מחשבות כמו "כיצד הוא עושה לי את זה?", "התייחסתי אליו כמו בן משפחה ועכשיו הוא בוגד בי", "האם ניתן להחזיר את הגלגל אחורה?", עולות וצפות בתדירות גבוהה.

אחרי שמבינים שאין דרך חזרה מתמודדים עם שלל האתגרים שגורמת העזיבה של העובד המצטיין - עם הבנק, הספקים, תזרים המזומנים ומוראל העובדים.

העצה הראשונה שאני ממליץ היא לא לשקוע במרה שחורה ולהבין שלכל עובד, מצטיין ככל שיהיה, יש תחליף. אדרבא, לעתים עזיבה של "שחקן מפתח" יכולה להוות מנוף לקידום שחקני משנה שרק חיכו להזדמנות להוכיח את עצמם.

כאן המקום לערוך שיחות אישיות עם העובדים ולברר עמם האם גם בראשם חולפת המחשבה לעזוב את החברה. אם לא קיבלתם תשובה ברורה ונחרצת - אל תהססו לפטר את העובדים האלה. במצבי משבר אתם חייבים להיות בטוחים שכל העובדים שנותרו בעסק יהיו מחויבים להצלחתו, ומי שמתנדנד - מקומו לא אתכם.

בכלל, כאשר עובד עובר למתחרים מנקרת בשאר העובדים השאלה האם המתחרים יותר טובים, המוצר שלהם טוב יותר, תנאי העסקה משופרים, ועל כן אתה נדרש בשעה כזו להפיג את החששות של עובדיך בפרמטרים המוזכרים. אם לא תעשה זאת, תמצא את עצמך בגל נטישה הולך וגובר.

את העובדים הבטוחים כדאי לחזק בתמריצים שונים - מיום כיף ועד בונוסים אישיים. באשר לזהות המחליף כדאי לקבל החלטה מהירה כדי לשמור על היציבות ולמלא את החלל שנוצר.

לעתים, אחרי העזיבה של הבכיר מתגלה כוחו האמיתי ומסתבר שהיינו שבויים בקונספציה שגויה לגבי כישוריו וקשריו עם הלקוחות.

כאשר התמונה מתבהרת עולה גם הסוגיה המשפטית - האם ניתן לתבוע את העובד הבכיר על נזק שנגרם לחברה.

גם כאן חשוב לנתק את הרגשות ולבחון את הנושא רק ברמת העובדות. האם העובד עבר עבירות אתיות או חוקיות. האם למשל יש לנו הוכחה שהוא הוציא שם רע לעסק או גנב לקוחות. הדגש כמובן הוא על המילה הוכחה. בית המשפט לא יקבל תחושות בטן או רמזים.

גם אם יש לכם הוכחות כאלה לא בטוח שבית המשפט הוא המקום ללבן את המחלוקת, מכיוון שכל היגררות להליך משפטי תעלה זמן ומשאבים יקרים ולרוב תחטיא את המטרה. כדאי לשקול ברצינות את האפשרות ללכת לגישור / בוררות - הליך קצר, זול, יעיל ומותיר פחות משקעים בשני הצדדים.

אם סיימת ברוח טובה תן לעובד מכתב המלצה ואחל לו בהצלחה בדרכו החדשה. אם הוא לא גנב לקוחות ולא פגע בעסק, נסה לראות את המצב מנקודות ראותו - אולי הציעו לו שכר טוב יותר, קידום או התפתחות בתחום חדש. חשוב לסיים ברוח טובה את ההתקשרות לא רק בגלל שזה הדבר הנכון לעשות, אלא גם מכיוון שאף פעם לא ניתן להעריך מתי תהיה הפגישה הבאה שלכם ובאלו נסיבות. הכלל במקרה הזה, כמו בעסקים בכלל, הוא שמי ששומר על ממלכתיות - מנצח.

 המאמר פורסם במגזין של לשכת רואי החשבון בישראל.

 

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת EMY ומומחה לעסקים ומצבי משבר בעסקים והבעלים של אתר ההשקעות של ישראל "עסק טוב"www.esektov.co.il ושל "המוסד לבוררות עסקית-"עסק טוב"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב