דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבינועם גרנות מארח את אורי צ'ציק, עם לב''ש, ''ללמוד בדרך שלך'' 

מאת    [ 04/03/2012 ]

מילים במאמר: 3193   [ נצפה 2897 פעמים ]

הקדמה:

החלטתי לאמץ את הפרויקט של אורי צ'ציק לב"ש , באתר מאמרים שלי, משלוש סיבות :

1. אורי הוא בן 18 תלמיד יב'  , והתמודד ומתמודד עם התורה כולה , באומץ תוך הפגנת רמה אינטלקטואלית נדירה.

2. הפרויקט נבנה על סמך ניסיון חיים שלו ושל חבריו.

3. יש לעניות דעתי במסמך תרומה לשיח המחנכים בנושא. ההיכרות שלי עם אורי הייתה במסגרות השונות של תהליכים עירוניים כגון : הטמעת הקוד העירוני לכבוד הדדי ומשמעת, וכן כממליץ לתכנית LEAD של מוריס קהאן .

במהלך הכנת התכנית, הפניתי אותו אל רותי קרן, מנהלת המחלקה לטיפול בפרט , מינהל החינוך, חולון. והיא סעדה וסייעה רבות לאורי.   אבינועם גרנות.

הקדמה של אורי צ'ציק :

אבינועם, את המערכים עצמם ליקטתי וכתבתי בהשראת ובסיוע ניסיון חיים רב אותו צברתי לאורך שנותיי על הפלנטה הקטנה שלנו, ואת מרבית הכלים ניסיתי בעצמי על מנת לאמת את מהימנותם! הכלים והתכנים אכן הניבו בעבורי פירות והראו לי שבגישה הנכונה ובקצב הדרגתי ומותאם אישית, ניתן להקנות אותם לכל החפץ בכך!  
את הקפיצות, שמופיעות בתחילת התוכנית, אימצתי ממצבור הכלים הרחב והעשיר של אישה אשר אותה אנוכי מעריך מעומק ליבי והיא הגברת שירלי ורדי. בתור מי שפיתחה את הכלים ואימתה את תרומתם הקוגניטיבית, הבנתי כי כלים אלו ביכולתם לסייע לכל המשתמש בהם, כל עוד הם מועברים בצורה הנכונה ומתורגלים בקפידות.  
את המדיטציות, ערכות ההבהרה והשימוש הנכון במילון אימצתי לי לארגז כלי מניסיון רב בתחום ההדרכה, מקורסי ההכשרה להדרכה הרבים אשר עברתי, ומניסוי ותהייה חוזר ונשנה עם האנשים השונים עמם עבדתי ואותם הדרכתי לאורך השנים. 
גם בשל הניסיון הלא קטן שלי בתחום ההוראה, הן כמתגבר לבגרות בתיכון בו אני לומד והן כמורה פרטי למקצועות השונים למי שנזקק, הבחנתי די במהירות כי התלמידים השונים, מכל קשת הגוונים והגילים, סובלים מכישורי למידה לא מבוססים ומתסכול רב אותו הם נושאים על גביהם עוד מגיל צעיר מאוד – תסכול מהמורים שלא נאבקו עליהם, תסכול מההורים שלא הצליחו לעזור, ומעל לכל, תסכול מעצמם, שלא הצליחו לשנות את המצב מוקדם יותר. 
עם חלק מהתלמידים הללו גם למדתי וחזיתי בתסכול הזה קורם לו עור וגידים ומוצא לו ביטוי לא פעם בהפרעות במהלך השיעור, חוסר ריכוז, חוסר מוטיבציה וכו' וכו', והיה קשה לי לראות אותם סוחבים כל כך הרבה מטען על גבם, כשאין מי שיעזור להם להסירו. 
מתוך מצוקה זאת, הבנתי כי ברצוני למנוע זאת ולהקדים תרופה למכה בטרם המצב יהיה קצת מאוחר מדי, ועל כן בחרתי להתרכז בשכבת הגיל הטרום-תיכונית, הרי היא שכבת הגיל של כיתות ה' - ו'. ע"י יצירת שיתוף פעולה והרתמות מלאים לתהליך מצד החניכים, ברצוני לבסס ביחד עימם תשתית איתנה יותר של הרגלי למידה נכונים, של כלים שונים לשמירת הריכוז וחידודו, הבנת החשיבות של מילה שאינה מובנת כהלכה ומעל לכל, להשיב להם את האמונה בעצמם וביכולותיהם וכי הם מסוגלים להשיג כל יעד שאותו יציבו לעצמם, ובכך "למנוע מהרכבת לסטות ממסלולה", שהרי כולנו יכולים להעיד עד כמה מקשים עלינו החיים לשמור על דרך ישרה וממוקדת להגשמת רצונותינו ויכולותינו. 
על מנת לקצר את תשובתי ולסכמה, אני בטוח שכבר הספקת להבין שאת התוכנית בניתי בשילוב כל הרבדים הקיימים בחיי, החל מניסיון אישי שכלל ניסוי ותהייה ויישום לצורך אימות של הכלים, דרך תלמידים וחברים להם עזרתי בעת הצורך ולעיתים אף בעתות של מצוקה (  שהרי התסכול תופס לו נפח משמעותי בחייו של כל תלמיד ככל שהשנים חולפות להן, כמו שגידול הולך ומתפשט בגופו של חולה שלא זוכה לטיפול הולם  ), ועד לאנשים שהיוו בעבורי מקור השראה, כדוגמתך כאיש חינוך אשר רותם את כל מרצו בכדי לשנות ולשפר, וכדוגמת שירלי ורדי המקסימה וסיפור חייה האישי אשר מהווה דוגמה לתקווה אפשרית! אני מאמין שבכדי שתוכנית תצלח את יעדיה היא צריכה להיות שלמה ובהירה כמו פאזל שכל חלקיו צורפו להם יחדיו בדיוק ובקפידה, ומנקודה זאת, אפשר רק לשפר ולהעצים את הקיים. 
 
 

תכנים לימודיים למפגשי פרויקט לב"ש , ללמוד בדרך שלך: 
מפגש הכרות והרמת כוסית

מפגש זה נועד להתקיים טרם תחילת הפרויקט ותכליתו להציג בפני פרחי החונכות, הוריהם וצוות המורים את חזון הפרויקט ואת התכנים והכלים אותם ירכשו החניכים במהלך הפרויקט. כמו כן, במהלך האירוע יעלו אנשי המפתח שעמדו לצדו של הפרויקט (הגב' רותי קרן, הגב' ניצה שלום והגב' רות גילאי) וידברו על שאיפותיהם וציפיותיהם מהפרויקט ובכך יסחפו עימם את ההורים ומי ייתן וגם את הילדים. לאחר מכן, אני אעלה, בתור הוגה הפרויקט ומנהלו, ואדבר על כל הפרטים הנוגעים אלי, אל הפרויקט ואל מה שביניהם: מי אני ומטעם מי אני בא, את השלבים ביצירת הפרויקט, את החלום בו אני חפץ שיתגשם כתוצאה מקיום הפרויקט ואת התכנים אותם עומדים לעבור החניכים שייקחו חלק בפרויקט. בתום כל הנאומים ודברי החזון, תהיה הרמת כוסית במהלכה כל הנוכחים יישאו תפילה לעתיד מזהיר ולפרויקט מוצלח ומניב פירות.  
מפגש ראשון – המפגש הראשון ייעודו העיקרי ליצור התלהבות ולהט בלב החניכים ובנכונות מצדם להיות חלק מהפרויקט ולהשקיע בו כמיטב יכולתם. במסגרת המפגש, ילמדו החניכים על שני סוגי קפיצות שמאחוריהן עומדות שתי מטרות-על: האחת, פריקת אנרגיות והרגעת התזזיתיות, והשנייה, פיתוח הקואורדינציה וחידוד יכולות הראייה המרחבית אשר גלומות בכל אחד מהפרחים. הקפיצות ילמדו בהדרגתיות וכל קפיצה מבוססת על זאת שקדמה לה. החניכים, בסיום המפגש, ישובו לביתם עם "כיופים"/"משימות כיף" (שיעורי בית בשפה חביבה יותר): עד למפגש הבא, מוטלת עליהם האחריות שכל יום, לפני שהם הולכים לביה"ס, עליהם לעשות את הקפיצות שנלמדו, כל אחת במשך דקה, סה"כ 2 דקות של עבודה ( עבודה עם שעון עצר , סטופר חשובה מאוד כיוון שהיא מפתחת דייקנות ומשמעת עצמית ). 
                                                   +++ 
עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                   +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש שני – המפגש השני הינו המשך ישיר למפגש הראשון, ובו ימשיכו ללמוד החניכים על שתי קפיצות חדשות, הנמצאות ברמת הקושי הגבוהה ביותר! חשוב לא לזרוע בהלה בלב החניכים, אלא להציג את הקושי כאתגר, ובכך ליצור מימד של התלהבות ודחף פנימי להצלחה ( המטרה היא לשבור הנחות יסוד – גם אצל הפרחים וגם אצל המדריכים – בנוגע לשוני בין קושי לאתגר, ושהכל תלוי בנקודת המבט שלנו ). כמו שצוין לפני כן, המפגש הנ"ל הינו המשך ישיר למפגש שקדם לו, וכך ימשיכו החניכים, בשובם לביתם, את מלאכת הקפיצות בתוספת שתי הקפיצות החדשות, ובכך יהיו להם 4 קפיצות אותן הן יתבקשו לבצע בקפידה, כל בוקר לפני לכתם לביה"ס במשך 4 דקות סה"כ. 
                                                 +++ 
עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                 +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש שלישי + מפגש רביעי – בשלב זה, הפרויקט משנה את פניו ומקפיצות נלהבות ואנרגטיות הוא עובר למשהו שלוו יותר המתרכז ברובד של אסטרטגיות למידה, ודבר זה הינו "שימוש נכון במילון". במסגרת מפגש זה, ילמדו החניכים את החשיבות של הבהרת מילה שלא הובנה כהלכה, דרכים לאבחון המצב שבו אתה נתקל במילה כזאת, את הדרך הנכונה לשימוש במילון, את הדרך הנכונה להטמעת מילה חדשה בראש ולאחר מכן יתרגלו את אשר למדו תוך עשיית שיעורי בית שקיבלו ולמידה משותפת עם המדריכים למבחן/לבוחן אליו הם צריכים להתכונן.  
*הערה חשובה*: השוני המהותי עמו צריכים המדריכים להתמודד במפגש זה הוא המעבר הנכון מאנרגטיות ופעלתנות לאווירה לימודית ושקטה יותר. חשוב ששיעורי המילונאות יוצגו כמשהו כיפי ומעניין, וכי הערך שלהם לא נופל מערכן של הקפיצות.  
הפעם ה"כיופים" יהיו מאתגרים במיוחד וידרשו משמעת עצמית רבה מצד החניכים, כיוון שהאחריות הפעם נמצאת לחלוטין בידיהם של הפרחים: במהלך השבועיים שילמדו החניכים על השימוש במילון ובמהותו וחשיבותו, הם יצטרכו לדאוג שבכל פעם שהם יתקלו במילה שלא הובנה כהלכה, במהלך הכנת שיעורי הבית ובמהלך למידה למבחן/בוחן, לגשת למילון בכדי להבהירה ולהטמיעה מתוך מודעות ודטרמיניזם עצמי ברורים (מנגנון האוטומט הינו מטרה שמצופה מהחניכים, והצפי הוא שבהדרגה הלה יהפוך להרגל לימודי וטבעי בקרב עצמם)! 
                                                 +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש חמישי – הפתעה!!! יום "שובר שגרה" הגיע! מטרת היום הזה כשמו היא: לשבור את שגרת הפעילות הרגילה ולתת לחניכים אוויר לנשימה והזדמנות להעשיר את ידיעותיהם בתחומי ידע נוספים. ימי השגרה יכללו פעילויות שונות ומגוונות, ובכל פעם שהם יערכו, הם יתרכזו בתחום אחר.  
כך למשל, יום "שובר שגרה" אחד יתרכז בתחום הציור והקריקטורה (סיור במוזיאון הקריקטורה והקומיקס), וביום שובר שגרה אחר החניכים ייהנו מהדרכת משחק הפנטזיה והתפקידים "מבוכים ודרקונים" בהנחייתי (במהלך ההדרכה יבינו החניכים את חשיבותן של עבודת צוות והצבת מטרות והגשמתן) או ממשחקי ספורט שונים (הזדמנות לצאת החוצה, להתאוורר ולהתחבר לצד הספורטיבי והבריא ששוכן בכל אחד מאתנו). 
הפעילות ואופייה מותנים במזג האוויר, ולכן ובמידה ותתאפשר פעילות בחוץ, יצאו המדריכים והחניכים לחלץ עצמות באוויר הצח, ואם לא, תעשנה הפעילויות בתוך אזור מקורה. 
מפגש שישי – במפגש השישי שבים החניכים והמדריכים לעבודה ולמלאכה, וכמו במפגשים שקדמו להם, ימשיכו החניכים לרכוש כלים לימודיים יעילים ואסטרטגיות למידה נכונות וזאת בכדי שיהיו מסוגלים לסייע לעצמם בכל עת ובכל נושא. 
במפגש זה, ילמדו החניכים על כלי לימודי מיוחד עד מאוד והוא "ערכת הבהרה". העיקרון שעומד בבסיס כלי זה הינו שלעיתים אנו נתקלים בחומרים מסוימים שאינם ממשיים ומוחשיים לנו מספיק, ועל מנת לקבל פרספקטיבה ברורה יותר על הנלמד, אנו יכולים לגשת אל "ערכות ההבהרה" שכוללות חפצים קטנים ופשוטים מאוד (גולות, סיכות, אבנים וכד') ובעזרתן להמחיש לנו החומר. 
"משימת הכיף" שלהם הפעם תהיה שבכל פעם שהם יתקלו בחומר לימודי שלא מוחשי להם מספיק, הם יתבקשו לגשת ל"ערכות ההבהרה" ובעזרתן להמחיש לעצמם החומר ולהבין בכך יותר טוב את הנתונים עימם הם עובדים. 
                                                 +++ 
תרגול הכלי החדש של "ערכות ההבהרה" תוך עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                 +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
*הערה חשובה*: בכל מפגש, המדריכים יקפידו עם פרחי החונכות על תרגול הכלים שנלמדו במפגשים הקודמים תוך תרגול הכלים החדשים. חשוב שתהיה עקביות ומעל לכל, חשוב שתובן אחת מההנחות המרכזיות שעומדות בבסיס פרויקט לב"ש, ועל פיה כל מפגש מבוסס על זה שקדם לו, ושהכלים נועדו לפעול בסנכרון וככל שהם יתורגלו ויחודדו יותר, כך המיומנות והשליטה  של החניכים בחייהם בכלל ובחייהם הלימודיים בפרט תלכנה ותגדלנה.

מפגש שביעי + מפגש שמיני – המפגש השביעי והשמיני מיועדים לנושאים מהותיים של ריכוז (השבת ריכוז בעת איבודו וחידוד יכולות הריכוז) והרגעת הגוף במצבי לחץ, ואת יעדים אלו ישיגו החניכים באמצעות תרגילי נשימה שונים ומגוונים, אשר כל אחד מהם מיועד ליישום במצב אחר. תורות ומדעים רבים מאמינים כי ביכולתה של פעולת הנשימה לחולל שינויים רבים וטובים במצבו הגופני והנפשי של האדם, ופרחי החונכות יגלו זאת בעצמם ע"י תרגול חוזר ונשנה של תרגילי הנשימה. 
להלן פירוט מעשי וטכני של שלושת תרגילי הנשימה אותם ילמדו החניכים במהלך שני המפגשים: 
(1) נשימה מעוררת: 
מטרת התרגיל היא לשחרר אנרגיה לצבירת כוחות ולהתעוררות. התרגיל לקוח מתורת היוגה ומומלץ לבצע אותו בבוקר: 
- שאפו ונשפו במהירות דרך האף, שמרו על הפה סגור, אך במצב רפוי ורגוע. הנשימות צריכות להיות קצרות ובקצב אחיד. 
- נשמו שניים-שלושה מחזורים בשנייה. נוצרת תזוזה מהירה של הסרעפת המותחת ומעירה את שרירי הגוף. 
- התחילו מתרגול של 15 שניות, כשכל כמה ימים אפשר להוסיף כ- 5 שניות, עד שתגיעו לתרגול של דקה שלמה. 
- בין כל שני מחזורים נשמו נשימה אחת רגילה. 
כשהתרגיל מבוצע נכון, הוא ממריץ את מחזור הדם, מעורר את הגוף ומכין אותנו ליום חדש. 
(2) נשימה מרגיעה: 
מטרתו של התרגיל היא להרגיע את מערכות הגוף:  
- שבו בישיבה זקופה ומקמו את קצה הלשון על החך העליון, ממש מאחורי השיניים הקדמיות. 
- הוציאו את כל האוויר מהריאות, תוך כדי השמעת קול. 
- סגרו את הפה ושאפו דרך האף תוך כדי ספירה איטית עד ארבע. 
- עצרו את הנשימה והחזיקו את האוויר בריאות עד ספירה של שבע. 
- הוציאו לאט את האוויר, נשפו את כולו בספירה של עד שמונה. 
- חזרו על התרגיל במשך ארבעה מחזורים. 
 
התרגיל מצוין להרגעה של מערכת העצבים. הוא יעיל לזמן ארוך יותר ככל שמתרגלים אותו יותר פעמים. 
(3) ספירת נשימה: 
התרגיל מתמקד במרכוז הגוף והתודעה, חזרה לפוקוס: 
- שבו בתנוחה נוחה כשעמוד השדרה ישר וזקוף והראש מוטה מעט קדימה. 
- נשמו נשימות רגילות, ללא מאמץ. לאחר זמן מה הנשימות יהפכו לעמוקות יותר.  
-  ספרו כל נשיפה בקול רם וציינו את מספרה. סיימו מחזור של חמש נשימות והתחילו שוב. 
זהו תרגיל שמשאיר אתכם ערניים ומרוכזים. שימו לב שלא עברתם את המספר 5 בזמן התרגול. תדעו שמחשבותיכם נדדו ויצאו מפוקוס, ברגע שתמצאו את עצמכם סופרים יותר. 
                                                   +++ 
עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                   +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש תשיעי + מפגש אחד-עשר – מפגשים אלו הינם בסימן "רגיעה". הכוונה לכך היא שבמפגשים אלו לא ילמדו החניכים כלים ו/או טכניקות חדשים, אלא יתרכזו בעיקר, ביחד עם מדרכיהם, על האספקט הלימודי והסיוע בשיעורי הבית ובהתכוננות למבחנים/בחנים. 
מטרת הרגיעה הינה לאפשר לאסטרטגיות הלמידה ולכלים הרבים שלמדו עד כה ע"י החניכים להיטמא בתודעתם ובכך למקצעה, ללטש ולחדד את כישוריהם ביישום החומרים.  
במהלך המפגש יאבחנו המדריכים אם כלי מסוים שנלמד אינו מיושם כהלכה, ומאחריותם להסביר לחניכים כיצד יש להשתמש בו בצורה נכונה ותקינה, וזאת מתוך שאיפה שהבהרה זאת תאפשר לחניך למקסם אף יותר את יכולותיו. 
*הערה חשובה*: חשוב כי המדריכים יבהירו לחניכים על מהות המפגשים וחשיבותם, וידגישו שכעת יש לפרחי החונכות את ההזדמנות לסקור את כל אשר למדו עד עתה ולראות אם יש משהו שבו הם מתקשים ו/או לא מבינים אותו כהלכה. 
מפגש עשירי - הפתעה!!! יום "שובר שגרה" הגיע! מטרת היום הזה כשמו היא: לשבור את שגרת הפעילות הרגילה ולתת לחניכים אוויר לנשימה והזדמנות להעשיר את ידיעותיהם בתחומי ידע נוספים. ימי השגרה יכללו פעילויות שונות ומגוונות, ובכל פעם שהם יערכו, הם יתרכזו בתחום אחר.  
כך למשל, יום "שובר שגרה" אחד יתרכז בתחום הציור והקריקטורה (סיור במוזיאון הקריקטורה והקומיקס), וביום שובר שגרה אחר החניכים ייהנו מהדרכת משחק הפנטזיה והתפקידים "מבוכים ודרקונים" בהנחייתי (במהלך ההדרכה יבינו החניכים את חשיבותן של עבודת צוות והצבת מטרות והגשמתן) או ממשחקי ספורט שונים (הזדמנות לצאת החוצה, להתאוורר ולהתחבר לצד הספורטיבי והבריא ששוכן בכל אחד מאתנו). 
הפעילות ואופייה מותנים במזג האוויר, ולכן ובמידה ותתאפשר פעילות בחוץ, יצאו המדריכים והחניכים לחלץ עצמות באוויר הצח, ואם לא, תעשנה הפעילויות בתוך אזור מקורה. 
מפגש שניים-עשר – ממפגש זה ואילך, מתחילים פרחי החונכות מסע מרתק אל תוך עצמם בגילוי נקודות החוזק העומדות בבסיס מהותם. על אף שבעיניי רבים מסע כמו זה דורש בשלות גובהה יותר ופתיחות רבה יותר מאשר ילד או/ו ילדה בכיתות ה'-ו' יכולים לספק, אני מאמין כי במינון הנכון ובגישה הנכונה, כל ילד בכל שלב בחייו יכול לעבור הרפתקה שכזאת, שביכולתה לשנות לו את חייו! 
במפגש הנ"ל, בסיוע ובהכוונת המדריכים כמובן, יתבקשו החניכים לציין את תחומי החוזק שלהם בחייהם ע"י תחומי עניין שונים בהם הם עוסקים או מעוניינים לעסוק, ובשיתוף פעולה מאוזן והדדי בין המדריכים לחניכים, הם יעזרו להם לזקק את הסגולות והאיכויות שטמונות בהם. 
לאחר מציאת אותן נקודות חוזק ע"י החניכים, הם ישובו בתום המפגש עם "כיופיי בית" חשובים ומהותיים מאוד להמשך התהליך: על כל חניך מוטלת האחריות לעשות רשימה של כל המעלות שהוא יודע שנמצאות בו, והוא יותר ממוזמן להסתייע בהוריו על מנת למצוא אותן ולרכז אותן בדף אחד מסודר ומאורגן, בו הוא יוכל להסתייע במפגש הבא. האתגר הינו גדול, ובכל זאת, יש בי אמונה רבה כי זהו תהליך שיכול מאוד לתרום לחיזוק הביטחון וההערכה העצמית של כל חניך. למרות ההסתייעות בהורים, חשוב להדגיש לחניכים שיעשו כמיטב יכולתם למצוא ברשות עצמם את נקודות החוזק שלהם, וזאת בכדי לשמור על אותנטיות מצד החניכים ולהרחיק במעט את הסובייקטיביות הצפויה מצד ההורים. 
*הערה חשובה*: חובתם של המדריכים, וזוהי הינה חובה בעלת ערך עליון להצלחת התהליך, היא לעודד את החניכים וליצור בהם את האמונה בעצמם וכי יש בהם הרבה יותר ממה שהעין מסוגלת לראות. וידועים חיוביים רבים, פרגון ונלהבות הינם הכרחיים מאוד וכל מדריך יתבקש לעשות כמיטב יכולתו להעניק אותם באיזון היחסי המתאים לכל חניך, ובכך לרתום אותם למשימה וליצור בהם את ההתלהבות הנדרשת בכדי לגרום לתהליך הזה לעבוד, ועל הצד הטוב ביותר. בכדי להביא את החניכים לנקודה הזאת שהם רותמים את עצמם ואת אחריותם להצלחת התהליך, חשוב כי המדריכים ירבו בשאלות, ויתעקשו בעדינות וברגישות מהחניכים למצוא את התשובות בתוך עצמם ובכוחות עצמם, ובכך להעצים את התהליך בעבורם. הערה זאת תקפה לכל המפגשים שעתידים לבוא. 
                                                   +++ 
עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                   +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
 
מפגש שלושה-עשר – מפגש זה הינו השלב השני בתהליך "מציאת נקודות החוזק בתוכך, העצמתן ויישומן בדרך הנכונה". לאחר שכל חניך הביא עמו, כפי שהתבקש במפגש הקודם, רשימה של מעלות, סגולות ואיכויות שהוא יודע שקיימים בו, עכשיו הוא הולך ל"השוויץ" בהן בפני אחרים! מרגע זה, קבוצות החניכים מתחלקות לחצי וחצי, וכל חניך בטורו עולה על כיסא (המשמש כבמה) ומצהיר בפני חבריו לפרויקט ובפני המדריכים, המסודרים בשורות כמעיין קהל, על מי שהוא ומה שהוא שווה.  
לתרגיל זה קוראים "תרגיל השוויץ" ומטרתו לעמוד מול הפחד של להחמיא לעצמך ולעשות זאת תוך זכייה למחיאות כפיים רמות וקולות אהדה ועידוד מצד הקהל.  
אמירת מילות שבח והדר על עצמנו בקול רם ולא בלב, בשקט-בשקט ובחדרי חדרים, נתפסת כמעשה מגונה שאין לעשותו, ובשל כך אנו מוצאים את עצמנו, ככל שהזמן חולף לו, לא מסוגלים לומר בקול ואפילו בשקט, רק לעצמנו, את כל הדברים הטובים ששוכנים בחובנו, ומרגישים מבוכה כשאנו מתבקשים לעשות כך. בכך שכל חניך יומר בקול רם את כל אותן נקודות חוזק שהוא צריך להתגאות בהן, הוא זוכה להזדמנות להכיר מיהו יותר טוב ולהבין כי יש במה להתגאות. 
גם במפגש זה זוכים החניכים ל"כיופי בית", רק שהפעם הם עומדים מול משימה מיוחדת מאוד שבלעדיה, המפגש הבא לא יוכל להתקיים: הפעם כל חניך יתבקש להכין פעילות בהיקף של 10 דקות אותה הוא יעביר, בסיוע מדריכו כמובן, ליתר החניכים, ובפעילות זאת הוא יישם ויבליט חלק ניכר מכישוריו וכישרונותיו. לגבי הרעיונות לפעילות ודרך העברתה יוכל כל חניך להיוועץ עם מדריכו, ויחדיו הם יוכלו לרקום תוצר ייחודי בו החניך יוכל להתגאות ולהרגיש מאותגר באמת. 
                                                   +++ 
עבודה על שיעורי הבית שניתנו לחניכים ולמידה למבחנים ולבחנים, במידת הצורך, אליהם חויבו התלמידים ללמוד. 
                                                   +++ 
בסוף המפגש, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש ארבע-עשר – כהמשך ישיר למפגש הקודם, מפגש זה יוקדש כולו לפעילויות אותם הכינו פרחי החונכות ביחד עם מדריכיהם. במפגש זה יפעיל וידריך כל חניך את חבריו לפרויקט ומדריכיו, כשהפתע גדולה מחכה להם. בתחילת המפגש, בעוד החניכים יתכוננו ביחד עם מדריכיהם על הפעילות אותה הכינו, יכנסו הורי החניכים וישבו בחדר כצופים, כש-"הדבר היחיד" שמורשה להם לעשות הוא למחוא כפיים, לעודד ולהחמיא לילדים על מאמציהם הרבים ומלאכתם הקשה!  
בסוף המפגש יעלו לבמה, בליווי מחיאות כפיים סוערות כמובן, כל חניך וחניך, והם יזכו למילות הערכה מיוחדות ממדריכיהם. 
                                                   +++ 
שנייה לפני סיום, כל מדריך יערוך עם החניך שלו שיחה אישית ובה הוא יתעניין בשלומו, ישאל איך הוא הרגיש והאם הוא נהנה מהתכנים שנלמדו, וזאת בכדי לסיים את היום בצורה נעימה וחמימה ובכדי ליצור אפקט של "טעם לעוד". 
מפגש חמישה-עשר – מדהים לחשוב שכאן בא המסע הנ"ל לסיומו, אבל הדבר הנפלא עוד יותר הוא שעכשיו מתחיל לו מסע חדש, ארוך ואמיץ עבור החניכים, והוא השיבה לחייהם "הרגילים", רק שהפעם ברשותם כלים חדשים ואסטרטגיות חדשות שיוכלו לסייע להם לגבור על כל מכשול שיעמוד בדרכם להצלחה. 
*הערה חשובה*: להתייעץ עם שותפיי לפרויקט בנוגע לדרך סיומו, באיזה פורום זה ייעשה ( רעיונות: בנוכחות ראש העיר, במנהל החינוך, בביה"ס וכיו"ב ) ואילו דברים יתקיימו במהלכו ( רעיונות: חלוקת תעודות הערכה לחניכים ולמדריכים, מילות תודה מצד ההורים, מספר נאומים של אנשי המפתח בקיום וביצוע הפרויקט וכד' ).

 

 

מנכ"ל "טללים אסטרטגיה" לשעבר: ראש מינהל החינוך בעיריית חולון , בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון , ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית . מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה . מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות , בשליחות :שימש כשליח קהילתי לקהילה היהודית בסינסינטי , אוהיו, ובשליחות השנייה כמנכ"ל בית הספר העברי " מגן דוד" , מכסיקו סיטי.
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .
http://Strategy.tlalimgroup.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב