דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מילון חדש למונחי הדיור המוגן 

מאת    [ 18/12/2007 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 3359 פעמים ]

דיור מובן: מילון למונחי הדיור המוגן

אם אתם שוקלים מעבר לבית דיור מוגן - כדאי לכם לשלוט במינוחים הבסיסיים שכל בית דיור מוגן נוגע בהם. למטרה זו ראה לאחרונה אור "דיור מוגן? דיור מובן" - המילון למונחי הדיור המוגן שראה אור על ידי בית שבעת הכוכבים

תוחלת החיים העולה, יחד עם הרצון של האוכלוסייה המבוגרת באיכות חיים משופרת, גורמים לפריחה גדולה בשוק הדיור המוגן. אולם התשובות על שאלות כמו: מהו דיור מוגן, כיצד מאתרים בית דיור מוגן המתאים לצרכי הדייר, מהם המאפיינים הרצויים מבית דיור מוגן, ועוד - אלה אינם כה ברורים.

בעקבות פניות רבות של מבוגרים וקרובי משפחתם החליטו ב"בית שבעה כוכבים" בהרצליה פיתוח להפיק ולפרסם מילון למונחי הדיור המוגן שיגשר בין המונחים המקצועיים לשפה היומיומית. המילון יופץ בחינם לכל דורש.

המילון "דיור מוגן? דיור מובן" נכתב ע"י אברהם אלון MBA, יועץ השיווק של בית שבעה כוכבים, חוקר ומתמחה בתחום איכות החיים בגיל השלישי, המשמש כמרצה באוניברסיטת ת"א. המילון מבהיר ומגדיר את המונחים המקצועיים הרווחים בתחום הדיור המוגן ואמור לפזר את הערפל הקיים.

לדברי אברהם אלון, "מילון המושגים מכיל את כלל המינוחים הרלוונטיים לתחום הדיור המוגן ואמור להקל על המתלבטים בשאלה האם לפנות למגורים בדיור המוגן. כמו כן, הבנת המושגים תקל על דיירים פוטנציאליים להשוות בין בתי דיור מוגן שונים".

מונחים לדוגמא מתוך המילון

דיור מוגן: מסגרת מגורים פתוחה המיועדת לבני הגיל המבוגר המתפקדים עצמאית. מאפשרת לדיירים לנהל את אורח חייהם כרצונם, תוך היעזרות בהגנות הרפואיות, הבטחוניות, הבטיחותיות ובמערכות השירותים שמציעה המסגרת. מאפיין נוסף - שורה ארוכה של פעילויות תרבותיות, חברתיות, בידוריות, לימודית וגופניות, רובן בתוך הבית, המוצעות לבחירתם החופשית של הדיירים.

דמי אחזקה חודשיים: תשלום מוסכם מראש שהדייר משלם מדי חודש עבור "סל שירותים" מוגדר שהוא מקבל מהבית. הרכב הסל מוגדר כמפורט בחוזה ההתקשרות של הדייר, וכל שינוי בו מחייב את הבית לקבל את הסכמת הדייר.

דמי כניסה: מסלול מיוחד למי שמתקשים לגייס את ההסכום הנדרש כפיקדון. במסלול זה משלם הדייר רק כ-60% מגובה הפיקדון המקורי. דמי הכניסה נשחקים אמנם תוך ארבע שנים, אך לדייר יש חזקה וזכות שימוש בדירה - עד 120!

הבאת תרופות: שירות יחודי הנהוג בחלק מבתי הדיור המוגן ובמסגרתו מתבצעת הבאת תרופות לדיירים על פי מרשמים שהם מחזיקים ברשותם מבתי המרקחת של קופות החולים השונות. שירות זה ניתן לכל דייר המעוניין בכך והוא חשוב במיוחד לאלה הנוטלים כמות גדולה של תרופות ובתדירות גבוהה.

חדר כושר: חדר או אולם בו מרוכזים מכשירים ומתקנים שונים המיועדים לשמור על התקינות והכושר הגופני של הדייירים ולשפר אותם. הפעילות בחדר הכושר מפוקחת מקרוב ומבוקרת על ידי מדריך שמתמחה בתחום ומונה על ידי הנהלת הבית. כדאי לדעת כי בחלק מן הבתים הקפידו להציב מכשירים המותאמים במיוחד לבני הגיל המבוגר ובכך למנוע נזקים העלולים להיגרם בעת השימוש במכשירים או במתקנים שאינם מתאימים.

יועץ מומחה: מלווה את המועמד מתחילת הקשר ועד להיכנסו לבית. כל יועץ מומחה עבר הכשרה מקיפה בנושאי הגיל המבוגר תוך הרחבת ההיבטים של הבדידות, החרדות, המגבלות בתפקוד היומיומי והמעבר מהבית לדיור מוגן.

מחלקה סיעודית: מחלקה מיוחדת ונפרדת המיועדת למי שאינם מסוגלים עוד להמשיך באורח חיים עצמאי וזקוקים לעזרה רפואית וסיעודית.

מרפאת כאב ורפואה אלטרנטיבית: בני הגיל המבוגר נזקקים לעיתים לטיפול מיוחד בכאבים ומיחושים הפוקדים אותם. בחלק מבתי הדיור המוגן הוקמו בצד המרפאה הרגילה גם מרפאה מיוחדת לטיפול בכאב ולטיפולי רפואה אלטרנטיבית. גם שירות זה נכלל בבתים מסויימים בסל השירותים, ובבתים אחרים אינו קיים כלל, או כרוך בתשלום מיוחד.

סיוע במעבר: לרשות הדיירים העומדים להיכנס לבית עומד ברוב הבתים סיוע מיוחד האמור להקל עליהם את המעבר. הסיוע מותאם אישית לצרכיו ולבעיותיו של כל דייר וכולל סיוע לוגיסטי, ארגוני, משפחתי או אחר. בבתים מסויימים אף הוכנה תוכנית רחבה ומקיפה יותר שנועדה לרכך ולהנעים את תהליך הקליטה וההתערות של הדיירים החדשים בבית.

סל שירותים: כל השירותים הניתנים על ידי הבית לדייריו. בדרך כלל קיימת הפרדה בין השירתים הנכללים בדמי האחזקה החודשיים (והם מוגדרים כסל השירותים) ובין אלה המחייבים תשלום מיוחד (ואשר מוגדרים כשירותים נוספים). בדרך זו יכול הדייר העתידי לשקול אילו שירותים שאינם כלולים בסל השירותים הוא מעונייין לקבל ועל איזה מהם הוא מוותר.

פיקדון: סכום כסף שהדייר מפקיד בידי הבית עבור זכותו לגור ביחידת הדיור עליה הוסכם בחוזה ההתקשרות. רובו של הסכום מוחזר לדייר או למשפחתו עם פינוי יחידת הדיור. גובה הפיקדון ו"שיעור השחיקה" (ר' להלן) נקבעים מראש בחוזה ההתקשרות.

פיקדון מופחת: האפשרות הניתנת לדייר להקטין את היקף הפיקדון, וזאת תמורת הגדלת אחוז השחיקה, או הגדלת התשלום של דמי האחזקה. החישוב המדוייק נעשה באופן פרטי מול כל דייר המבקש זאת.

שיעור השחיקה (חילוט): אחוז המוגדר מראש המופחת מדי שנה מהפיקדון, למשך תקופה מסוכמת כמפורט בחוזה ההתקשרות. בתום התקופה המוסכמת נפסקת השחיקה, גם אם הדייר ממשיך להתגורר בבית. רובו של הפיקדון מוחזר לדייר או לשאריו לאחר סיום שהותו של הדייר בבית.

תקופת ניסיון: ניתנת למי שמעוניין לבחון מקרוב הצטרפותו לבית. בתקופת הניסיון (בדרך כלל כשבוע עד שבועיים) ניתן להתרשם מכל הנעשה בבית, להכיר דיירים, לעמוד על טיב השירות ו"לנשום" את האווירה המאפיינת את המקום. תקופת הניסיון כרוכה בדרך כלל בתשלום מסויים, המוחזר ללקוח עם חתימת החוזה.
בעל תואר שני במינהל עסקים ובחינוך. עוסק במתן ייעוץ אסטרטגי ושיווקי.
בעל התמחות מיוחדת בשיווק ובתפעול דיור מוגן,ובסוגיות איכות החיים בגיל הזהב.
מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית נתניה.
מפרסם בקביעות מאמרים, שירים, פליטונים וסיפורים.
מחבר הרומן "מריונטות".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב