דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרפורמה האמיתית - לאור כשלון השביתה 

מאת    [ 16/12/2007 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 3108 פעמים ]

כשעשן המאבק של שביתה בת חדשיים מתפזר - כבר ברור כי היא לא הביאה לשום רפורמה בחינוך . הישגה הגדול הוא בהבאת תודעת המצב בחינוך - לכלל הציבור . הישג לא פחות חשוב - היא החדירה לעומק את התודעה הזו אל מקבלי ההחלטות . הצורך להקטין כיתות , להחזיר שעות אבודות לתלמידים, וליצור תשתית הולמת למערכת החינוך - חלחל עמוק .

הרפורמה האמיתית במערכת החינוך מתרחשת - כדרכן של רפורמות אמיתיות - בשקט ובצנעה ב 313 בתי ספר יסודיים, החל מסוף חודש אוקטובר . בבתי ספר אלה חתמו רוב המורים על הסכם שכר חדש , ונכנסה לתוקפה מתכונת חדשה של עבודת המורה . הרפורמה בבתי הספר היסודיים זוכה לביקורת קטלנית מצד רבים בתוך מערכת החינוך - בעיקר משום שמעטים מנסים ללמוד אותה ולרדת לעומקה . על אף שמוקדם מאד להעריך את הנעשה - נראים בשטח ניצני התלהבות ועשייה מחודשת .

מבקרי הרפורמה אינם מתייחסים כלל לעובדה כי לכל בית ספר בגודל ממוצע - נוספו כ 60 - 80 שעות עבודה פרטניות עם תלמידים מתקשים . מורים נעשו זמינים ופנויים יותר למצוקות התלמידים ושמיעת ההורים . ישנם בתי ספר שהשכילו לנצל את השעות שנוספו לעידוד מצוינות , להרכבים מוסיקליים , להקטנת כיתות מקבילות . נוצר דיאלוג יומיומי בתוך חדר המורים בין חברי הצוות שיום עבודתם מסתיים בשעות אחר הצהריים . שינוי מהותי חל במעמד המנהל או המנהלת - שינוי שאת תוצאותיו נראה לדעתי בעתיד הרחוק יותר .

ייתכן שהשכר החדש איננו מרקיע שחקים - אך תלושי השכר החדשים נראים אחרת . עבור מורים חדשים - השינוי הוא דרמטי . לעומת השכר המבזה עד לשנה הזו - כעת יכולים צעירים וצעירות לשקול ביתר רצינות כניסה אל עולם החינוך. בתוך כמה שנים ייווצר בבתי הספר רובד איכותי של מורים ברמת שכר סבירה , עם ראש זקוף, עם גיבוי לתחושת השליחות הנחוצה לכל איש חינוך . המורים הותיקים יותר - יודעים היטב כי מעבר לשעות המשרה שלהם לא תוגמלו עד כה על רוב השעות שהשקיעו בבית הספר. הרפורמה מכסה ומכירה בשעות העבודה הפרטניות , בישיבות הצוות , בשעות השגחה על מבחנים מותאמים, בפגישות עם הורים.

כן . מדובר ביום עבודה שלם יותר , ארוך יותר. מול עלייה משמעותית בשכר - נדרשת עבודה . צריך לשים לב כי רוב העבודה הזו נעשתה קודם לכן על ידי מורים רבים - מבלי שקבלו תמורה עליה . מזה מתעלמים כל מבקרי הרפורמה . עוד מתעלמים המבקרים ממסלול הקידום החדש המדרבן התמקצעות - כמו בכל מקצוע מכובד .

החינוך בישראל שבע בעבר ועדות, הצעות וניסויים. דו"ח ועדת דברת נגנז (לכאורה). ניסויים כגון " עוז לתמורה" ב 5 בתי הספר על יסודיים , וניסוי דברת - ב 170 בתי ספר יסודיים - היו ואינם . יתרונה של תכנית "אופק חדש" הוא בקביעת מסמרות בשטח . מי שנכנס או ייכנס אליה - יימצא בנקודת אל חזור . שום ממשלה לא תוכל להפר הסכם שכר חתום .

אם אכן יקטנו הכיתות ל 30 תלמידים , אם יוחזרו שעות לימוד שקוצצו ואם יושקעו משאבים חדשים באיכות ההוראה - תהיה זו בשורה גדולה לחינוך . החיבור של התביעות האלה עם הרפורמה שהונהגה ביסודיים - עשוי להיות המסגרת הנכונה . באנגליה נעשתה רפורמה כזו בהשקעות עתק , לא בשנה אחת ולא בשנתיים. בנוסף לעליית שכר המורים והמנהלים , נוספו כוחות עזר להוראה והושקעו משאבים במבני מוסדות החינוך. ישראל מצויה כיום בצומת היסטורית עם קונצנזוס חברתי רחב מימדים למען בניית מערכת חינוך חדשה ,איכותית ומתקדמת. רפורמה גדולה תוכל להיות רק בהסכמה מלאה בין משרד החינוך וארגוני המורים, בתוך אקלים חיובי . התשתית , לדעתי , כבר הונחה .
ראש מינהל החינוך בעיריית חולון ,
בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון ,
ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית .
מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה .
מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות ,
בשליחות : שימש כשליח קהילתי בקהילה היהודית של סינסינטי , אוהיו .
וכמנכ"ל בית הספר היהודי "מגן דוד" , מקסיקו - סיטי .
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב