דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהיה *גבר* . . . 

מאת    [ 14/10/2011 ]

מילים במאמר: 726   [ נצפה 2861 פעמים ]

תהיה "גבר" . . .

חבורת הילדות והילדים שנתקלתי בהם בטיול עם זואי ולולי פעם, קפצה לי לזיכרון, מיד כשראיתי את הידיעה: Mynet "בן 7 טופל בגלל הרעלת אלכוהול" (11.11.1011) מורן שרף (הקטינים מבקשים להראות את גבריותם ולהוכיח את כוחם. הקטינות מנסות להראות שהן שוות לא פחות מהבנים).

אז, לא "אבחנתי" את "תסמונת ה-תהיה גבר", כשכיום מגיל צעיר נדרשים לא רק נערים, גם ילדים מסתבר, להוכיח שהם "גברים" בצורות שונות ומשונות. אם חושבים על זה בהרבה מאד מקרים מצערים, עליהם דווח בעיתונות, אפשר לראות עקבות ה"תסמונת" הזו.

מאז למדתי לקח, וכשאני עם הכלבים, אני תופסת מרחק מחבורות כאלה ואחרות. בבודדת אף אחד מהם אינו נדרש להוכיח "גבריות", וכשהחברים לא רואים, מה הטעם? באחד על אחד, הם חוזרים לעצמם ולגילם האמיתי בשקט בשקט, והרבה אי נעימויות יכולות להיחסך.

לפעמים, בלית ברירה כשאני רוצה להפסיק התנהגות לא נאותה ופוגענית, אני עושה שימוש בדיוק בזה, שנגדו אני קובלת: "תהיה גבר" כדי להראותם שהתנהגות כזו אינה מתאימה ל"גבר אמיתי"....

אבל לפעמים, אתם יודעים מה? אני לא בטוחה שאפשר לבוא בטענות רק לנוער, כשהם הרי כאלה, בשל מה שהם סופגים מעולם המבוגרים, הם המראה של העולם שלנו, שאנו איננו רואים כבר, רגילים מדי, או לא רוצים לראות.

פרשת כלבי השמירה של חיל האוויר, שעלתה לכותרות לא פעם ראשונה בחודשים האחרונים, גם היא קופצת כאן לזיכרון בעניין זה בדיוק:


ynet" מחאת החיילים: שפרו את חיי הכלבים בצה"ל" (9.10.2011) ארז ארליכמן (61 חיילים וקצינים מבסיס "פלמחים", שלחו מכתב חריף אל מפקד החיל האוויר, בדרישה לשפר לאלתר את תנאי המחייה של כלבי השמירה הקשורים בכבל בבסיס. "אנו עדים למצב בלתי נסבל ובלתי נתפס של התעללות חמורה", הם מחו

nrg מעריב " חיילי חיל האוויר דורשים: די לפגוע בכלבים" (9.10.2011) (בפנייה חסרת תקדים מבקשים כ-60 חיילים המשרתים בפלמחים ממפקד חי"א להפסיק את ההתעללות בכלבים הקשורים לגדרות בבסיסים. "כיצד החיל הגדול החזק מתעלל בחסרי הישע?")


תחשבו על זה, שאנו מצפים מאזרחים שיראו אזרחות טובה ואמיצה, מעורבות אכפתיות, ויתנהגו בהתאם לערכים הומאניים ראויים, קובלים על סטיגמות ונורמות התנהגות שגויות, כמו בידיעה מהעיתון שמראה על נורמות "גבריות" שגויות, אבל מה קורה כשקבוצה מסוימת נוהגת לפי נורמות אלה ממש? שמעידה על אכפתיות, הומניות ואזרחות טובה? משבחים אותם? חלילה, מעמידים אותם למשפט.

ynet" מחאה למען כלבי השמירה: נשפטו עשרות חיילים" (12.10.2011) ארז ארליכמן
[לקישור]
(צה"ל שפט בדין משמעתי עשרות חיילים מבסיס "פלמחים", לאחר שפנו במכתב למפקד חיל האוויר ולשרים בממשלה, בדרישה לשפר את תנאי כלבי השמירה בבסיס. "הבן שלי גאה במעשיו", אומר אביו של חייל שחתם על המכתב. גורמים בצבא טוענים כי החיילים הפרו פקודה)


אם אותם חיילים היו עוברים לסדר היום, ממשיכים לשתוק על העוולות שראו שנעשות לבעלי החיים חסרי הישע, כמו רבים רבים אחרים לפניהם, הם היו נחשבים "גברים"?


הם עשו מה שעשו תוך חריגה קלה מהנהלים הרי לא סתם, מפני שבודאי היו תלונות אין סוף בדרך הרגילה ולראיה שום דבר לא יצא מהם, ושום דבר לא השתנה, לכן לקחו על עצמם את הסיכון, כי היה קשה להם לשאת את מצבם של בעלי החיים המסכנים, עשו מעשה אמיץ ופנו לדרג בכיר יותר, עדיין בתוך הארגון עצמו בתוך הצבא.

כאן המערכת הצבאית הפנתה פניה נגדם ותבעה אותם למשפט. חלילה לא ניסו לברר מדוע ננקט על ידם צעד זה, לא ניסו לשפר את הטעון תיקון, לא שאלו את עצמם מדוע הגיעו הדברים לידי כך – וחשוב מכל – לא העמידו למשפט את האחראים למצב הזה ! לא ! את מי כן העמידו - את החיילים, הקצינים שהתלוננו.

ואח"כ רוצים שילדים צעירים ונוער ינהגו אחרת? למה -
אז מי גבר אמיתי? ומה זה "להיות גבר"?
זה שנוהג כפי שהחברה עצמה מכתיבה על כל שיגיונותיה, אטימותה - ודו פרצופיות שבה? או זה שנוהג בניגוד לכללים אם יש צורך גם אם יאונה לו?

אי אפשר לאחוז את המקל משני הקצוות, ולומר ש"גבר" פעם זה ככה ופעם ככה, ואי אפשר לבוא בטענה לנוער כשאתה עצמך לא בדיוק נוהג אחרת, או בהתאם.

מעבר לדיון במי ומה זה "להיות גבר" בימנו אלה (להבדיל מזכר), כשבעיקרון זו התנהגות ראויה ואמיצה, אני מקווה שמחאת אותם חיילים תישא פרי, והם יצליחו לעזור לכלבים האומללים.

מצבם מעורר החמלה של בעלי החיים האומללים שעושים שירות לאדם ולצבא אינו מצב שגורם לחוש הערכה לממונים עליהם בצבא, שהיו אמורים לדאוג לזה גם בלי תלונות חיילים. וכשבמקום להעמיד לדין את מי שגורם למצב זה, מעמידים לדין את מי שמנסה במחאה אמיצה לשפר את מצבם, בינינו זו לא התנהלות דברים שמעוררת הערכה בלשון המעטה, "גברית" או לא.

עלה במקור כולל תמונות ולינקים נוספים, בבלוג שלי כאן
[לקישור]

התחברות אל בע"ח במקום לשלוט בהם מרוממת אותנו לכוכבים (ברברה קלו הנד) http://cafe.themarker.com/user/114149/        bonbonyetta@walla.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב