דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החשיבה היא חלק מהעניין 

מאת    [ 21/10/2007 ]

מילים במאמר: 499   [ נצפה 3388 פעמים ]

השבוע חוזרים התלמידים הביתה עם התעודות . התעודה , תעודת סוף שנה , היא ברובה אוסף מקובל של ציונים או הערכות במקצועות המוכרים . כן , ויש גם בתחומים ייחודיים , אמנותיים ועוד. מה שאין בה - אין בה כדי להעיד על כושר החשיבה והיצירתיות של התלמיד . וזה נובע משתי סיבות - האחת , הסגידה לציון , להישגיות במובן הכמותי של המלה . השניה , היעדר מסורת של הערכת האינטילגנציה בקרב התלמידים . במילים אחרות - קשה לנו , המורים, לתת ציון או אפילו הערה על התפתחות כושר החשיבה אצל התלמיד . על המקוריות או אי המקוריות שלו . התוצאה היא שרוב ההורים וילדיהם רואים בציון המסכם בספרות או מתימטיקה ביטוי לידע נצבר . מצב נתון שאפשר או להתפאר בו או נקודת מוצא ל"תיקון ציון" .
כושר חשיבה אפשר לטפח . אינטיליגנציה איננה מצב נתון . כל חוקרי החינוך בשנים האחרונות תמימי דעים שכל אדם , וילדים על אחת כמה וכמה - יכולים לטפח את כושר החשיבה , הניתוח והיצירה שלהם . הגדילו לעשות חוקרים כמו ראובן פוירשטיין , הארווארד גארדנר ואדוארד דה בונו אשר ממש סללו בפני בית הספר את הדרך לטפח חשיבה . הם אפילו הציעו כלים מעשיים למורה בכתה . מורים שהתנסו בכך - מדווחים על תוצאות מפתיעות . במו אזני שמעתי מורות מדווחות על שיעור בתנ"ך בעניין "משל יותם " , שיעור שהתנהל בטכניקת " רשימות בעד ונגד " או שיעור על הערך "כבוד" בטכניקת " סיעור מוחות " . ברגע שהיעד הוא הלמידה דרך חשיבה ולא " הספק החומר "- התלמיד מתעורר לחיים . גם במדעים ומתימטיקה התפיסה הזו תקיפה . תארו לעצמכם צוות תלמידים מתכנן ומכין ניסוי בתסיסת חומרים - ולא רק מבצע על פי הוראות נתונות . את משפט פיתגורס צריך לא רק לשנן וליישם - אלא לעסוק גם באיש , במשנתו , בצד האסטטי של המתימטיקה .

אלא שאליה וקוץ בה . תכנית הלימודים הישראלית ( ואולי לא רק הישראלית ) בנויה בשיטת משפך של זרימת היוזמות . רוב הפיתוחים המעניינים והמאתגרים של לימוד יצירתי ופתוח יותר מצויים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים . ככל שמתקרבים לתיכון הגישה נעשית יותר ויותר נוקשה , שמרנית ובעיקר - מתועלת לעיבוד של כמויות חומר נתונות . בכל מקום תשמעו ש"תיכון זה עסק רציני " , שמכין לבגרות , ולכן - " מספיק עם כל המשחקים " . לשון אחר : תכנית התיכון מבוססת ברובה על היבט אחד בתהליך הלמידה - חומר נתון , עיבוד , שינון וזכרון. מתוך 25 עד 33 יחידות לבגרות אפשר לציין יחידה אחת , הבחינה בחיבור עברי , המבוססת על מקוריות ועצמאות אינטלקטאולית של התלמיד. עוד כמה אחוזים של בחינת חשיבה אפשר לזהות בתכנית החדשה באזרחות , בחלק מבחינת המתימטיקה ברמות הגבוהות , ובפרוייקטים האישיים . בס"ה לא יותר מ - 10% מהדרישות מכל תלמיד מתייחסות אל כושר החשיבה והמקוריות שלו . שימו לב - אנו עוסקים בתלמידי יא' ויב' - המצויים בשיא הפריחה האינטלקטאולית שלהם .


ואז נכנסת הבחינה הפסיכומטרית - 50% ( ! ) משקלול סכוייו של בוגר תיכון להיכנס לאוניברסיטה. למנסחי הבחינה הזו יש יומרה לאבחן את כושר הלמידה והאינטילגנציה של הצעירים . בפועל - עוד ועוד שינון של מושגים ומילים . מעט מאד בחינת כושר אנליטי .
בשלב הזה של הלמידה בתיכון נעוץ הסיכוי לשינוי . כאשר ישתנו סדרי העדיפויות ויעדי הבגרות - יהיו לנו תלמידים חושבים יותר . גם במצב הנוכחי איננו רשאים לקבל הכל כמובן מאליו .עם כל המגבלות אפשר לעשות הרבה , ולהפוך כל שיעור לבמה לטיפוח החשיבה .
ראש מינהל החינוך בעיריית חולון ,
בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון ,
ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית .
מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה .
מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות ,
בשליחות : שימש כשליח קהילתי בקהילה היהודית של סינסינטי , אוהיו .
וכמנכ"ל בית הספר היהודי "מגן דוד" , מקסיקו - סיטי .
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב