דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סרטן, נשים ורפואה סינית 

מאת    [ 21/08/2011 ]

מילים במאמר: 1167   [ נצפה 3578 פעמים ]

במערב השכיחות של סרטן השד באוכלוסיית הנשים הוא אחת לתשע כלומר אחת מכל 9 נשים לוקות  בו. לעומת זאת, רק אחד למליון גברים  1:1,000,000 לוקה בסרטן השד למרות  שהרקמה הממאירה זהה אצל שני המינים! נשים  לוקות בסרטן השחלות והרחם בשכיחות של 1:15, בשעה שגברים לוקים בסרטן האשכים בשכיחות של 1:1,500,000! רק סרטן הערמונית  שכיח יותר אך גם הוא אינו מתקרב כלל לנתוני סרטן הרחם אצל הנשים. לרפואה הסינית יש הסברים ל"אי הצדק" הזה, אך תחילה עלינו  להציג מספר רעיונות מקדימים הנוגעים לדרך מבטה הכללי של הרפואה הסינית בעת טיפולה בבעיות גינקולוגיות. הפסקאות הבאות עשויות להטיל אור על מספר בעיות גינקולוגיות שעבורן לרפואה המודרנית אין כל הסבר, כגון עצבנות, נפיחות וכאבים רחמיים לפני המחזור, אי יכולת להיניק, אי פריון, בחילות הריון ואף על ההבדל בין גברים ונשים בקשר לגישה ליחסי מין.

המחזור החודשי

יש אימרה סינית האומרת: "נשים מתקיימות על דם (YIN) בעוד שגברים מתבססים על אנרגיה (צ'י או YANG)". ביהדות נקרא: "בדמייך חיי!". פירוש הדבר שהווסת היא הציר שעליו סובבים חיי האישה. בנעוריה היא ממתינה למחזור הראשון שיוציא אותה לבגרות, לאחר מכן המחזור מתייצב, אזי מתחילה תקופת הפוריות ולבסוף נוצרת הפסקת הווסת ומנופאוזה. הווסת מזכירה לאישה כל חודש שיש מחזוריות בחייה שלה וכמובן גם את מחזוריות היקום כולו שהיא חלק בלתי נפרד ממנו. המילה  MENSTRUATION שפירושה 'וסת', מורכבת מהמילה MEN שפירושה הלטיני הוא 'ירח'. מחזור הירח הוא בעל 28-29 ימים. הוא מתחיל במספר ימים שבהם הוא חשוך ו"ריק" (דימום), לאחר 14-15 ימים הוא מגיע למילואו (ביוץ) ומשם הוא הולך וקטן עד להיעלמותו. נשים שחיות בטבע או מטיילות שחיות בטבע מספר חודשים מבחינות שמחזור הווסת שלהן משתנה והופך להיות זהה לזה של הירח.

כאשר אישה מגיעה לטיפול במרפאה, המטפל הסיני חייב לעבור בתשאול על פרטים רבים הקשורים למחזור החודשי. זאת מכיוון שבהתאם לגישה הסינית הוסת היא הביטוי החיצוני של בריאות האישה. האישה תישאל על כאבים ומיקומם, צבע הדם והימצאות קרישים, כמות הדם הנובעת לפי ימים, הכתמה לפני או אחרי המחזור ושאלות רבות נוספות. כל חוסר איזון, אם פיזי ואם רגשי, יבוא לידי ביטוי באמצעות הוסת. זו הסיבה לחציה הראשון של האימרה שצוינה בפתיח: "נשים מתקיימות על דם"... החצי השני המדבר על גברים לא יידון כאן. אציין רק שהעובדות מוכיחות שגברים מופיעים לטיפול במרפאה רק כאשר תפקודם משתבש, בעוד נשים מגיעות למרפאה כאשר הן חשות שדבר מה יוצא מאיזון.

זרימת האנרגיה בגוף

הרפואה הסינית גורסת שהאנרגיה זורמת בגוף מבעד לערוצים עיקריים המכונים גם תעלות או מרידיאנים. כל אחד מהמרידיאנים האלה מתחיל באיבר וזורם לעבר הגפיים. נתיבי הזרימה מתועדים בפרוט רב על גבי מפות אקופונקטורה. לאורך הנתיבים נמצאות נקודות הדיקור בהן משתמש המטפל הסיני כדי ליצור איזון מחודש.

האנרגיה הזורמת המרידיאנים מספקת את ההזנה הנדרשת פיזית ורגשית לגוף כולו כדי שיתפקד (בהרמוניה). כאשר הזרימה חופשית, האדם חש חזק ובריא. כאשר יש מצב של חוסר איזון או חולי נוצרות חסימות בזרימת האנרגיה. כאשר אנרגיה זורמת באופן חופשי, אין כאב. כאב הוא תסמין של אנרגיה חסומה. הכאב מתחזק ככל שהחסימה גדולה יותר. לכן, חסימה אנרגטית ניתן לחוש תחילה כנפיחות (כמו לפני המחזור), לאחר מכן ככאב חד או עמום ומאוחר יותר היא יכולה להתפתח להצטברות של קשרירים, מיומות, ציסטות וגידולים שפירים או אף ממאירים.

המרידיאנים החשובים ביותר לבריאות האישה הם אלה של הקיבה והטחול (מערכת העיכול), הכליות (מערכת הרביה, עצמות, שיניים, גב תחתון, זיכרון, ברכיים ושמיעה) וכן מרידיאן הכבד. הכבד הוא איבר חשוב במיוחד על פי המחשבה הסינית. הוא אוגר את הדם ומנפיק אותו לפי הנדרש (לכן הוא האיבר המזוהה ביותר עם המחזור החודשי) וכן הוא אחראי לזרימה החלקה של האנרגיה בגוף כולו. שליטתו של הכבד בתפקודים אלה עשויה להחלש עקב מספר גורמים. אלו הם בעיקר גורמים רגשיים או פסיכולוגיים כגון כעס, טינה, תסכול, מתח ונרגנות. המנגנון הרגשי של האישה פועל כלפי פנים ונוטה לספוג ולבלום הרבה יותר מאשר הגבר (זוכרים את שאלות הטריוויה בפתיח למאמר זה?). גורמים אלה יוצרים תעוקה רגשית, סטרס, מתח וחרדות או במונחים סיניים תעוקה של צ'י הכבד.

ההשפעה הקשה על תפקוד הכבד היא בלתי נמנעת. המניפסטציות הקליניות הן חסימות אנרגטיות לאורך מרידיאן הכבד. מסלולו של מרידיאן זה מתחיל בבוהן הגדולה ברגל, עולה דרך הירך הפנימית אל איברי הרבייה ומסתיים באזור הצלעות. הרחם, השחלות והשדיים הם האיברים העיקריים לאורך מרידיאן הכבד ולכן הם המושפעים העיקריים עקב חסימות אנרגיה במרידיאן זה. בדרך כלל נוכל לראות זאת אצל נשים שסובלות ממתח, תסכול וטינה לאורך שנים רבות. אנחות תכופות (קרכצן), עישון (בדומה לאנחה, הוצאת האוויר בעת העישון משחררת זמנית מעט מתעוקת הכבד). נרגנות, קיטורים, צריכת אלכוהול רבה, תאווה למאכלים מתובלים בחוזקה, התפרצויות כעס, כאבי מחזור עזים וכן מחזור לא סדיר - כל אלה הם סימני אזהרה ראשוניים. נפיחות ממוקדת ומאוחר יותר אף כאב מתחת לצלעות (מיקומו הפיסיולוגי של הכבד) וכן היווצרותן של אבני מרה הם סימנים מובהקים יותר הקוראים למטפל הסיני להציע טיפול מיידי ודחוף יותר.

מניעה

משעה שהסימנים והתסמינים שהוצגו לעיל אובחנו, הרי ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר כך ניתן יהיה למנוע סיבוכים הנובעים מהידרדרות ותסמונות קשות יותר. ברור מהנאמר לעיל שהמפתח למניעה הוא הסדרת זרימתה החלקה של אנרגיית הכבד. לכן רצוי להימנע מכעס, טינה, תסכול, מתח, חרדה ורגשות עצורים. זה לא כל כך קל בחיים המודרניים כפי שהם היום, במיוחד עבור נשים עובדות. עם זאת, חיים עם מודעות, תזונה נכונה וכן תרגול גופני מתון יכולים ליטול חלק נכבד במניעת בעיות הקשורות לתעוקת הכבד. ברור שטיפולים סדירים ברפואה סינית והכוונה לאורח חיים מתון עשויים לזהות את התבנית הבעייתית ולטפל בה באופן שהבלתי נמנע לכאורה אכן יימנע.

הטיפול הטבעי הסיני

הטיפול יכלול, מלבד הנחיות בנושאי תזונה ואורחות חיים שני כלים נוספים. הראשון הוא דיקור, שמטרתו להסדיר את הזרימה החלקה של אנרגיית הכבד ולהפיג מתחים מהגוף. השני הוא צמחי מרפא סיניים, שתפקידו לסייע לוויסות "המטבוליזם הרגשי" ולאפשר לו לזרום בהרמוניה. הצירוף המיוחד של מספר צמחי מרפא סיניים הידוע בשם מרקחת (פורמולה), מונפק ומותאם כמו "חליפה לפי הזמנה" עבור המטופל באופן אישי כדי לענות על מלוא המורכבות של מצבו הבריאותי. המרקחות ניטלות דרך הפה כתה או כגלולות. ניתן למצוא מידע מפורט יותר על נושא זה במבוא לספרו השני של אפי כפיר צמחי מרפא סיניים - מרקחות.

באשר לקשרירים, ציסטות וגידולים, צמחי המרפא הסיניים יכולים לטפל בהם הן כתסמין והן כשורש הבעיה שהיא תעוקת צ'י הכבד. ישנם צמחי מרפא סיניים מיוחדים ונדירים שפועלים באופן ייחודי על גידולים שפירים או ממאירים בהתאם למיקומם. הצמחים יכולים לפעול במקביל לטיפול או לתרופות המערביות מבלי חשש לסתירה או לתופעות לוואי. 

חשוב לציין שבמקרים של גידולים ממאירים או שפירים על הטיפול הסיני להשתלב תוך כדי שיתוף פעולה עם הטיפול המערבי כדי להביא לתוצאות אופטימליות. המטפל ברפואה הסינית אינו מתיימר לקחת את מקומה של הרפואה האלופאטית בתחום הטיפול בסרטן אלא לסייע לה במקביל למה שמוצע ברפואה זו. לכן, כאשר הגידול הוא שפיר ונתגלה מוקדם יש מספיק זמן כדי לעבוד על הפחתתו או סילוקו תוך שימוש בלעדי זהיר ומבוקר ברפואה סינית. כאשר הגידול ממאיר עדיף לבצע כריתה בגלל החשש להתפתחות מהירה של גרורות. במקביל רצוי לטפל באמצעות הרפואה הסינית כדי לחזק את התשתית שנפגעה, לזרז את ההחלמה, לאזן את תופעות הלוואי הקשות של הטיפולים הכימותרפיים וההקרנות וכן כדי למנוע פריצה מחודשת של המחלה באמצעות הטיפול בשורש.

לסיכום, הגדולה של הטיפול הגינקולוגי ברפואה סינית היא בכך שהיא מונעת ועונה על בעיות שנשים "למדו לחיות איתן" כגון: כאבי מחזור, מיגרנות, מחזור לא סדיר, אי פריון, מיומות, ציסטות וגידולים. הרפואה הסינית אינה רואה אפשרות להפריד בין הגוף לנפש. אין טעם לחכות בחרדות לפריצת הגידול בשעה שניתן למנוע אותו בתחזוקה נכונה ובאבחנה סינית מוקדמת.

אפי כפיר L.Ac מומחה בינלאומי לרפואה סינית  אתר הבית: www.kfir.net 
מטפל מזה יותר מעשרים וחמש שנה. המרפאה ממוקמת ליד בית החולים איכילוב במרכז תל אביב. הטיפולים אישיים ופרטניים ומבוצעים בידי אפי כפיר L.Ac בלבד. 
לקביעת תור יש להתקשר ולקבוע מראש בטלפון  054-4804538.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב