דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הצורך לבדוק רמות הומוציסטאין בבעיות נפשיות ונוירולוגיות 

מאת    [ 17/08/2011 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 4499 פעמים ]

על הצורך לבדוק רמות הומוציסטאין בבעיות נפשיות ונוירולוגיות

 דולב ראובן גילמור, תזונאי R.Nu  

במהלך עשרים השנים האחרונות, הצטרפה רמה גבוהה של הומוציסטאין בדם לרשימה של גורמי הסיכון למחלות לב וכלי הדם, לצד כולסטרול גבוה, עישון, לחץ דם גבוה ועודף משקל. היות שכך, נבדקת רמת ההומוציסטאין כמעט באופן שגרתי בקרב האוכלוסייה הנתונה בסיכון לחלות במחלות אלו. מטרתו של מאמר זה היא לעודד את הרחבת הבדיקה של חומר זה בקרב המאובחנים במחלות רבות אחרות, ובאופן שגרתי, בקרב אנשים מעל גיל חמישים.

 הגדרות

הומוציסטאין: חומצה אמינית הנוצרת בצומת חשוב של חילוף החומרים של הגוף.

הומוציסטאין גבוה: רמה גבוהה מהנורמה של הומוציסטאין בדם. הרמה הנורמלית של הומוציסטאין היא 4-14 מיקרומול לליטר, אך ישנם חוקרים הטוענים שראוי להוריד את הערך העליון של הסקלה עד 9.5, כדי שהמצב יטופל במקרים רבים יותר.

מטבוליט: תוצר כלשהו בתהליך של חילוף חומרים.

מתיל: קבוצה כימית המעורבת בחילוף החומרים של הומוציסטאין.

מתילציה: בביוכימיה, הוספת קבוצת מתיל לתרכובת כלשהי. המתילציה היא בין התהליכים החשובים ביותר בביוכימיה, והיא מעורבת בסינתזה ובחילוף החומרים של תרכובות ביוכימיות רבות. בנוסף, היא מעורבת בפעילות הדנ"א, והיא מהווה את אחת הדרכים לנטרול רעלים.

פולימורפיזם (ריבוי צורות): כל הגנים משותפים לכל בני האדם, אבל ברבים מהגנים ניתן למצוא הבדלים קלים בין אדם לאדם המכונים "פולימורפיזמים". הפולימורפיזם גורם לכך שאנזים מסוים יתפקד באופן אטי יותר, דבר שיש לו השפעה לא מבוטלת על מצב הבריאות.

 

מהו הומוציסטאין?

ההומוציסטאין הוא מטבוליט ביניים בחילוף החומרים של חומצות אמינו (מרכיבים של חלבונים). באופן טבעי, לאחר ייצורו ממתיונין, נוצרת ממנו החומצה האמינית ציסטאין בתהליך התלוי בוויטמין B6, או שהוא חוזר להיות מתיונין, בתהליך התלוי בוויטמין B12 ובחומצה פולית.

 

מה גורם לרמת הומוציסטאין גבוהה?

רמה גבוהה בדם של הומוציסטאין נוצרת כתוצאה מגורמים המתחלקים לשתי קטגוריות: חסרים תזונתיים ושינויים גנטיים (פולימורפיזמים).

קל ביותר להבין איך חסרים תזונתיים גורמים להומוציסטאין גבוה. אם חסר בגוף ויטמין B6, תיפגע מכך ההפיכה של הומוציסטאין לציסטאין, ואם ייווצרו חסרים בוויטמין B12 או בחומצה פולית, תתעכב ההפיכה החוזרת שלו למתיונין.

הקשר הגנטי בהומוציסטאין גבוה קצת יותר מורכב. ישנם מספר פולימורפיזמים שיכולים להשפיע על הכושר של הגוף לסלק עודף הומוציסטאין מהמערכת. החשוב שבהם מופיע באנזים שמקטלז את ייצורה של החומצה הפולית. אחד מתפקידיה של החומצה הפולית הוא להפעיל את ויטמין B12 כדי לפרק את ההומוציסטאין. פגם גנטי באנזים זה עלול להפחית בפעילותו בכדי מחצית, ולפגוע בתפקוד כל המערכות עליהן אנו מדברים.

פגם גנטי כזה אינו נדיר, והוא מעמיד אותנו במצב מעניין עם השלכות נרחבות: במקרים רבים, למרות העובדה שישנן רמות נורמליות של הרכיבים התזונתיים שמסלקים את עודף ההומוציסטאין מהמערכת, ישנו מחסור מעשי ברכיבים אלו, כי רמותיהם המתקבלות מתזונה רגילה אינן מספיקות. אצל אנשים הנושאים את הפגם הגנטי, ישנו צורך מוגבר ברכיבים אלו וצורך מוגבר לקבל אותם ממקור חיצוני - ממזון או מתוספים. במקרים אלו, צריכת תוספים המכילים הרבה מעבר לקצובה היומית המומלצת של רכיבים אלו, תפצה על הפגם הגנטי, תאפשר תפקוד נורמלי של המערכות, ותחזיר חולים רבים למצב בריא יותר. לכן, אנו חייבים לבדוק את רמות ההומוציסטאין בצורה גורפת יותר בקרב אוכלוסיות מסוימות, כדי לגלות את הצורך ברכיבים תזונתיים אלו.

יחד עם רמות ההומוציסטאין, ראוי לבדוק גם את רמות ויטמין B12 והחומצה הפולית, כדי לאפשר טיפול ומעקב מדויקים.

 

איך מטפלים בהומוציסטאין גבוה?

הטיפול בהומוציסטאין גבוה הוא קל, יעיל, בטוח וזול, והוא: האספקה של הרכיבים התזונתיים הטבעיים המעורבים בחילוף החומרים שלו. הזכרנו כבר את הרכיבים העיקריים: ויטמין B12, חומצה פולית וויטמין B6, וישנם עוד כמה חומרים, כולם מבוססים מחקרית.

גורם נוסף לעלייה ברמות ההומוציסטאין הוא הצריכה של קפה, סיגריות ואלכוהול, ולכן ראוי לצמצם בצריכתם.

ההחלטה המעשית בנוגע לרכיבים שיש לתת ולמינונים המתאימים שלהם, תתקבל בתיאום עם מטפל מומחה בנושא התוספים, כי ישנם גורמים רבים המשפיעים על ההחלטה בנושא זה לגבי כל אדם ואדם.

 

באילו מצבים ומחלות, מלבד מחלות לב, קיים צורך לבדוק את רמות ההומוציסטאין?

את המשך המאמר ניתן לקרוא באתר.

דולב גילמור, תזונאי R.Nu, מטפל בתזונה, שיאצו ודמיון מודרך. טיפולים, הרצאות וסדנאות. תזונה אורתומולקולרית, מחבר ספר, ''רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין C'' אתר: http://www.naturalmedicine.co.il/  הרשמו באתר לקבלת טיפים שבועיים. דוא"ל dolev@naturalmedicine.co.il לייעוץ, צור קשר: 0523-794092




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב