דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמקדות כתנועה 

מאת    [ 12/08/2011 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 2699 פעמים ]

אנשים רבים השומעים על כך שיש שיטה הנקראת התמקדות (פוקוסינג), מגיבים אל המילה, כפי שהיא מפורשת בעיניהם. או יותר מדויק, כפי שהיא נתפסת בעיניי החברה (כמושג המוטבע בשפה). לעיתים קרובות אני שומעת תגובות, כגון: "באמת אני צריכה עזרה בפיקוס/מיקוד" או לחילופין, "יש צורך ללמוד קודם טכניקות של ריכוז והרפיה כדי שאוכל להתמקד". ואני מוצאת, שיש במילה "התמקדות" מקום שאינו מצביע במדויק על כוונת המשורר.

  אחד הנושאים שג'נדלין (אבי שיטת ההתמקדות) מדבר עליהם, הוא יצירה מחדש של משמעות למילה ציבורית עבורי. כיצד מילה משומשת ומפורשת, יכולה לקבל ביטוי חדש ורענן מתוך חוויה פנימית. מהמקום הזה אנסה להמחיש את משמעות ההתמקדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בתוך השיטה.

  אחת האיכויות המרכזיות בהתמקדות היא התנועה. ושוב, אין כוונה בהכרח לתנועת איברים בחלל (אם כי זה בהחלט יכול לבוא לידי ביטוי ומימוש מסוג זה). הכוונה לתנועה פנימית, שמתאפשרת מתוך הפניית תשומת לב עדינה מהחוץ אל הפנים.

  תשומת לב זו היא המפתח, המנשא לתהליך ההתמקדות. כאשר אנו לומדים לפתח בתוכנו מיומנות זו, מתרחשת תנועה טבעית שיודעת את כיוונה. מאתנו נדרש להסכים לנוח במצב של אי-ידיעה וסקרנות. אין אנו מורגלים למצב זה. רוב הזמן אנו אוחזים בידוע, וסובבים לו בפרשנויות ובדעות. כאן אנו מתבקשים להניח את הללו. לא לבטל אותן, רק להסכים להניח להן, ולהפנות את הקשב שלנו לתנועה חדשה, ולו הזעירה ביותר, המתרחשת ברגע הנוכחי.

  בתוך תהליך הלמידה של ההתמקדות, אנו מקבלים גלגלי עזר. הדהודים והזמנות שונות, אשר תומכות ביכולת להאט את הקצב, ובשמירה על נוכחות ערה וסקרנית, נטולת אג'נדה. כדי לתת מרחב לכל מה שרוצה לעלות מבפנים, ולהיות עמו בקשר ברגע הנוכחי. אנו מתעניינים בו, כפי שהוא. עם הזמן מצטמצמות ההזמנות, וישנו מרחב בו התנועה פשוט מתרחשת מעצמה, ואנו מתבוננים בה ונמצאים עמה במגע, מתוך קשב רב.

  באופן פרדוקסאלי, מתוך תשומת לב מתרחבת, התנועה הפנימית ממקדת את העניין אותו העלנו. אנסה קצת לתאר ולהמחיש מתוך חוויותיי האישיות:

  בתוך התהליך, אני נמצאת עם מה שיש, כמה חלקים או מרכיבים בתוכי. ואז, באופן טבעי, הדבר כמו מפרק עצמו. חלקים משתנים, ממש נעים במרחב מחוצה לי, סביבי, לידי. משהו שם מתבהר/נפתר/נרגע/מקבל תפקיד, ואז מתפנה מקום, וכמו נהיה זיקוק של מה שהיה בהתחלה. מאזור המרכז, בפנים, עולה משהו ברור וספציפי, שלא היה שם באופן עצמאי. זה כמו עולה ממקום עמוק יותר שהיה מוסתר, אבל בעצם היה חלק ממה שהרגשתי.

לדוגמא:
1. תחושה כוללת של עומס, מועקה, הפכה להיות ספציפית מול היבט מסוים של הנושא. ואז, בפנים זה התנקה, ויכלה להופיע תשובה ברורה לשאלה.
2. מתח ברקע, שהורגש כמו עשן/ערפל, הפך לענן מסביבי, קיבל תפקיד של ספיגה, ריפד אותי. ואז, ממעמקי המרכז עלה כעס מאוד טהור, נטול רגשות נלווים, אפילו עדין, שהביא עמו הקלה. כאילו התהליך מצא את הדרך הייחודית לו לפנות מרחב.

  ייתכן שרבים מאתנו השומעים את המילה "התמקדות" חושבים על:עצירה, מצב סטטי. כמו להניח משהו על הכוונת, ולכוון אליו בצורה מדויקת. לעצור איזושהי התפזרות לתוך מרכוז. כאן ניסיתי להציע אפשרות כמעט הפוכה. להתרחב ככל שניתן, כדי לתת מקום להתרחשות של תנועה, וכמו לעקוב אחריה  בעדינות ובשימת לב, אל המקום אליו היא רוצה להגיע.

 

חן עין-הבר: מנחה מוסמכת להתמקדות, בגישות Inner Realationship F. ו- Whole Body F. מלווה אנשים בתהליכים אישיים, ומנחה קבוצות. מלמדת בבית-הספר לפסיכותרפיה מתקדמת "מגד". מורה מוסמכת ליוגה. מתרגלת יוגה ומדיטציות ממסורות המזרח מזה כעשור. אמא. ביחד עם בן זוגה, יניב, מציעים לימודים מקצועיים והתפתחות אישית, ב"פשטות".  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב