דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוער ואלכוהול 

מאת    [ 15/03/2011 ]

מילים במאמר: 649   [ נצפה 4572 פעמים ]

כאמור, צריכת אלכוהול על-ידי קטינים אינה עבירה על החוק. סעיף 193 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שכותרתו "שכרות", אוסר מכירת משקאות משכרים לקטין – ואינו אוסר צריכת אלכוהול. סימן א' לחוק קובע כי "המעודד או משדל אדם שלא מלאו לו 18 שנים לשתות משקה משכר, דינו מאסר שלושה חודשים". בשנת 2004 נוסף לחוק סימן א'(1), ולפיו "המוכר משקה משכר לאדם שלא מלאו לו 18 שנים, דינו מאסר שישה חודשים". עוד קבוע בסעיף איסור על בעל עסק או מי שעובד בעסק שמוכרים בו משקאות משכרים לשם שתייה במקום, להגיש משקה משכר לקטין.

לנוכח התגברות תופעת האלימות בעקבות צריכת אלכוהול בקרב קטינים הונחו על שולחן הכנסת ה-18 כמה הצעות חוק שמטרתן להיאבק בתופעה באמצעות הטלת הגבלות נוספות על צריכת אלכוהול בקרב קטינים.

לדוגמה, בהצעת חוק העונשין (תיקון – איסור רכישת משקה משכר עבור קטין), התשס"ט-2009, מוצע לאסור רכישת משקה משכר בעבור מי שטרם מלאו לו 18 שנים. בחוק המוצע העונש בגין עבירה על איסור זה הוא שלושה חודשי מאסר. על-פי דברי ההסבר להצעת החוק, החוק המוצע נועד למנוע את התופעה שבה בני נוער שאין באפשרותם לרכוש משקאות משכרים בעצמם, בשל האיסור החוקי הקיים, מבקשים ממבוגר שירכוש משקאות בעבורם. הצעת חוק זו התקבלה בקריאה טרומית ב-14 באוקטובר 2009.

הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור שתיית משקה משכר על-ידי קטין), התשס"ט-2009, נועדה למנוע שתיית משקאות משכרים על-ידי קטינים במקומות ציבוריים. בהצעת חוק זו מוצע לתת סמכות להחרים את המשקאות המשכרים נוסף על האפשרות להטיל קנס על המוכר. הצעת חוק זו הונחה לדיון מוקדם ואושרה על-ידי ועדת השרים לחקיקה ב-18 באוקטובר 2009.

מדינות רבות קבעו בחקיקה הגבלות שונות שנועדו לצמצם את התוצאות השליליות של שתיית אלכוהול. ההגבלות הרווחות הן העלאת מחירי האלכוהול והמס עליו, קביעת גיל מינימום לצריכת אלכוהול (שנע בין גיל 16 בדנמרק לגיל 21 בארה"ב) והגבלת הזמינות של משקאות אלכוהוליים (הגבלות על מקום המכירה, על שעות המכירה וכדומה). כך, למשל, שבדיה, נורבגיה ופינלנד מתירות מכירת אלכוהול רק בחנויות מורשות לממכר אלכוהול, שכולן בבעלות המדינה. מחקרים מראים כי במדינות שבהן נקבעו בחקיקה הגבלות כאלה צומצמו במידה ניכרת צריכת האלכוהול והתופעות הנלוות לה.

יצוין כי לפני כחודשיים פורסמה בכלי התקשורת תוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לצמצום האלימות בחברה הישראלית. ראש הממשלה הביע את כוונתו לקדם במסגרת תוכנית זו שינויי חקיקה שיביאו לצמצום מכירת אלכוהול בישראל, ובכלל זה למנוע מפיצוציות ומתחנות דלק למכור אלכוהול ולהגביל את שעות מכירת האלכוהול בחנויות עד השעה 21:00.

*

תכולת אלכוהול

משקאות שעוברים תסיסה בלבד, כמו בירה ויין, מכילים 2%-20% אלכוהול. משקאות העוברים זיקוק מכילים מ-40% עד 50% אלכוהול או יותר. תכולת האלכוהול הרגילה של כל משקה היא:

בירה 2%-6% אלכוהול
סיידר 4%-8% אלכוהול
יין 8%-20% אלכוהול
טקילה 40% אלכוהול
רום 40% אלכוהול או יותר
ברנדי 40% אלכוהול או יותר
ג'ין 40%-47% אלכוהול
וויסקי 40%-50% אלכוהול
וודקה 40%-50% אלכוהול
ליקרים 15%-60% אלכוהול
באשר להשפעתו על המיינד, הדרך הטובה ביותר להבין אותו היא כסם שמפחית את יכולתו של האדם לחשוב באופן רציונלי ומעוות את כושר השיפוט שלו.

*נלקח ממרכז מחקר ומידע של הכנסת

 

המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

http://il.drugfreeworld.org

http://drugfreeisrael.org

notodrugs.yestolife@gmail.com

כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075

כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- © Foundation for a Drug-Free World

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב