דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סבילות - הסתגלות הגוף לסם 

מאת    [ 10/03/2011 ]

מילים במאמר: 615   [ נצפה 5199 פעמים ]

תגובות האדם לסם אינה תלויה רק בעוצמתו של הסם ובכמויות שהחדיר האדם לגופו, אלא גם במידת רגישות  המערכות הגופניות שלו לסם הנדון. אין אנו יודעים כיצד מווסת הגוף את רגישותו לחומרים כימיים שונים, אולם קיימת הנחה שמדובר במנגנון שמקורותיו מולדים. מנגנון זה מופעל כנראה שעה שהאורגניזם נחשף לחומר מסוים במשך תקופה ממושכת. חשיפת האורגניזם לסם גורמת בדרך כלל להפחתת רגישות הגוף לסם – תהליך זה נקרא סבילות (Tolerance), המתבטא בפועל בהגדלת כמויות הסם הדרושות לאדם על מנת להשיג את החוויה המצופה.

מנגנון זה מתבטא בתפקודן של שתי מערכות גופניות עיקריות. האחת היא מערכת העצבים המרכזית הקשורה לתופעת הסבילות התפקודית. הסבילות התפקודית מתרחשת כאשר המוח או אזורים מסויימים בו מסתגלים לסם באופן שמפחית את השפעתו. מידת ההסתגלות של מערכת העצבים המרכזית לסמים השונים אינה אחידה. יש סמים שאליהם מסתגלת מערכת העצבים המרכזית במהירות ולאחרים באיטיות, אך בכל מקרה גורמת ההסתגלות לצורך להגדיל את הכמויות על מנת לחוות את ההשפעה המצופה. הסתגלותה של מערכת העצבים המרכזית מועברת, לעתים קרובות, גם לסמים אחרים השייכים לאותה קבוצה פרמקולוגית או שהשפעתם עליה דומה. לתופעה זו קוראים סבילות צולבת תפקודית. למשל, אדם המשתמש באופן קבוע בתרופות שינה או בתרופות הרגעה מפתח סבילות גם למשקאות אלכוהוליים. לכן, עירוב של תרופות שינה ואלכוהול עלול לגרום, לעתים, להרעלה ואף למוות.

 

המערכת האחרת המושפעת על ידי מנגנון זה היא המערכת המטבולית, ובמקרה זה אנו מזהים את הסבילות המבנית. הסם המוחדר לגוף מפורק ולאחר מכן מורחק על ידי מערכות גופניות שונות. תהליך זה קרוי מטבוליזם. בעקבות שימוש חוזר ונשנה בסם, מגבירה המערכת המטבולית את פעילותה, הסם מתפרק במהירות רבה יותר והשפעתו מתקצרת. המשתמש, השואף להאריך את משך ההשפעה של הסם, ייטה או להגדיל את הכמויות הנצרכות או להשתמש בסם לעיתים תכופות יותר, או ינקוט בשני הצעדים כאחד. גם במערכת המטבולית קיימת סבילות צולבת המתרחבת מסם אחד לסמים אחרים בעלי מכניזמים דומים של פעילות; למעשה, פוחתת ההשפעה של כל הסמים מאותה קבוצה, מאחר שהגוף מפרק אותם במהירות רבה יחסית.

 

תופעה חריגה היא הסבילות הנסוגה, המתבטאת בהפחתת כמויות הסם שמחדיר האדם לגופו. ידועה התופעה שלאחר שנים רבות של שימוש כפייתי באלכוהול או בסמים אחרים מפחיתים חלק מהמתמכרים באופן ניכר את כמויות הסם שהם צורכים, ללא קשר לעוצמתה של ההתמכרות וללא מחשבה תחילה וכוונה מודעת. עדיין אין הסבר מניח את הדעת לתופעה זו.

*

"התחלתי להסתובב במועדוני חשפנות ובמועדוני קזינו והפכתי להיות מאוד מופקר. ביקרתי בבית-בושת אחרי בית-בושת ומהר מאוד נחשפתי לסמים אחרים.

"איבדתי את כל הירושה שלי והייתי צריך לעבור למאורת סמים, שם גרתי במשך שנה וראיתי אנשים גוססים, איבדתי את העסק שלי והפכתי לגנב.

"בנובמבר 2003 נעצרתי על ניסיון חטיפה ונכנסתי לכלא.

"פגעתי בכל מי שאהבתי ואיבדתי אותם מאחר שהם ניתקו איתי את הקשר.

"מצאתי את עצמי חסר בית, גר ברחובות וישן בקופסת קרטון ליד תחנת הרכבת, מקבץ נדבות ונאבק למצוא דרכים כדי להשיג את הארוחה הבאה שלי". – פרד

*נלקח מתוך האתר של הרשות למלחמה בסמים

המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

http://il.drugfreeworld.org

http://drugfreeisrael.org

notodrugs.yestodrugs@gmail.com

כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075

© כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- Foundation for a Drug-Free World





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב