דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיש, קנאביס וטרור בגבולות ישראל 

מאת    [ 24/02/2011 ]

מילים במאמר: 860   [ נצפה 3989 פעמים ]

 

חשיש, קנאביס וטרור בגבולות ישראל

סמים וטרור בגבולות ישראל - על פי "הקשר בין סמים לטרור והמאמצים למנוע הברחות גבול "- הכנסת, מרכז המחקר והמידע.

סמים וטרור בישראל

הברחות סמים לישראל מתנהלות לאורך גבולותיה: בצפון – בגבול לבנון ובגבול סוריה, במזרח – בגבול ירדן ובמערב – בגבול מצרים. 

גבול ישראל-לבנון

בגבול ישראל-לבנון מוברח חשיש, המופק מקנאביס שמגדלים בכמויות גדולות בעמק הבקעא. לפי ההערכות שטחי הגידול משתרעים על 50,000 דונם, ומפיקים מהם כ-250 טונות חשיש; רק מיעוטו מגיע לישראל. אזור עמק הבקעא נתון בשליטת החיזבאללה, ולכן אפשר להניח כי כספי הסמים מסייעים במימון פעילות הטרור של החיזבאללה. אף שארה"ב ניסתה לעודד חקלאות שאיננה קשורה בסמים באזור, גם כיום הוא כר גידול פורה לקנאביס.  החיזבאללה עוסק גם בהברחת קוקאין מאמריקה הלטינית לאירופה ולמזרח-התיכון, ובעבר עסק בגידול סמים אופיאטיים ובהברחתם מעמק הבקעא. 

כיוון שהפיקוח על גבול הלבנון הדוק למדי עקב המצב הביטחוני, המבריחים באזור מעדיפים להבריח בעיקר חשיש. כך, ההפסד במקרה של תפיסה קטן מן ההפסד על סמים יקרים דוגמת קוקאין והרואין. ההערכה היא שמוברחים 18-10 טונות חשיש בשנה, כמה עשרות קילוגרמים של קוקאין ומאות קילוגרמים של הרואין.

גבול ישראל-ירדן

גבול ישראל-ירדן אורכו כ-500 קילומטר. הוא מתאפיין בהיקף הברחות גדול משום שהוא גבול שלום, ארוך ופרוץ. ההברחות נעשות בעיקר במקטע הדרומי של הגבול (אזור הערבה), אך גם באזור הצפוני. הערכה של היקף הסמים המוברחים דרך גבול ישראל-ירדן בשנה: שניים-שלושה טונות חשיש, כשני טונות הרואין ומאות קילוגרמים של קוקאין. ירדן איננה מגדלת סמים אלא משמשת מדינת מעבר של סמים.

אומנם אפשר להבריח אמצעי לחימה ופעילי טרור בנתיבים ובתשתיות המשמשים להברחת סמים, אך אין כיום עדויות רבות לשימוש בגבול ירדן לפעילות טרור או לקשר בין פעילות טרור לפעילות בתחום הסמים. 

גבול ישראל-מצרים

גבול ישראל-מצרים אורכו כ-230 קילומטר, מכרם-שלום ועד אילת. הגבול מתאפיין בפעילות הברחה נרחבת של אנשים, סמים (בעיקר מריחואנה), אמצעי לחימה וטובין עקב היותו גבול שלום (חוץ מהאזור שבו גובלת כיום רצועת עזה בישראל), ארוך ופרוץ. שלא כמו גבול ירדן, שבו החל להתפתח שיתוף פעולה בין הרשויות, בגבול מצרים שיתוף הפעולה המוגבל מקשה עוד יותר את לכידתם של המבריחים, הסחורות, אמצעי הלחימה והאנשים המוברחים. 

על גבי הפלטפורמה הפלילית התפתחה באזור פעילות חבלנית עוינת הכוללת העברת אמצעי לחימה ומחבלים. תת-אלוף אפי עידן, מפקד אוגדה 80 לשעבר, תיאר מעין אבולוציה של פעילות בגבול, מהברחות סמים להברחות של נערות ליווי, עובדים זרים, טבק וסיגריות, ומאז שנת 2004 גם העברת כמויות גדולות של אמצעי לחימה.   קצין המבצעים של פיקוד דרום, סגן אלוף יונתן ברנסקי, ציין בדיון של הוועדה למאבק בנגע הסמים כי בגבול גם נעשות חדירות של מחבלים ואמצעי לחימה דרך "ציר החית", דהיינו יציאה מרצועת עזה למצרים וכניסה לישראל דרך סיני. 

אזור ג'באל הילאל, השוכן כ-30 קילומטר מגבול ישראל-מצרים, וכן העיר אל-עריש, המרוחקת כ-50 קילומטר מהגבול, נחשבים לאזורים הנתונים בשליטה של ארגון הטרור אל-קאעידה. כפי הנראה הארגון קשור לפיגועים שהתרחשו בחופי טאבה, שארם וסיני, וכן לפיגוע בדהב.  לנוכח המעורבות הרבה של הבדואים תושבי האזור בגידול סמים ובהברחתם נראה כי יש קשר בין פעילות הסמים לפעילות הטרור באזור.  

מריחואנה -- הרקע שלה

צמח הקנביס ההודי (שממנו מייצרים סמי קנביס כגון מריחואנה וחשיש) גודל במקור לשימוש כחומר הגורם להזיות לפני יותר מ-2,000 שנה.

 


 

למרות שהקנביס מכיל יותר מ-400 כימיקלים שונים, המרכיב העיקרי שמשפיע על המיינד הוא ה-THC. כמות ה-THC שבצמח הקנביס (hemp) קובע את חוזקו של הסם. מזג האוויר, האדמה וגורמים אחרים קובעים את אחוז ה-THC שנמצא בצמח. אבל באמצעים טכניים של חקלאות מודרנית, מגדלי הקנביס פיתחו סוגים של קנביס שיש בהם רמות הרבה יותר גבוהות של THC מאשר בעבר. רמת ה-THC בשנת 1974 היתה בממוצע 1% ובשנת 1994 4%. בשנת 2008, הרמות הגיעו ל-9.6%, הרמה הכי גבוהה מאז שניתוח הסם החל בשנות ה-70.

אחת הצורות של הקנביס, נקראת Sinsemilla (בספרדית "ללא זרעים"), יש בה רמות THC החל מ-7.5% ועד 24%.

סימוכין

- הכנסת, מרכז המחקר והמידע-" הקשר בין סמים לטרור והמאמצים למנוע הברחות גבול " -10 ביולי 2006- כתיבה: רועי גולדשמידט


המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.
http://il.drugfreeworld.org http://drugfreeisrael.org notodrugs@drugfreeisrael.org כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075 ©   כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"-        Foundation for a Drug-Free World




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב