דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דוגמנים ודוגמניות מתפשטים בלחיצת מקש 

מאת    [ 24/02/2011 ]

מילים במאמר: 1398   [ נצפה 3724 פעמים ]

אמור לא לסמים      אמור כן לחיים

Foundation for a Drug-Free World

________________________________________________________________

 

כך נראית פרסומת לאלכוהול בישראל...

 דוגמנים ודוגמניות מתפשטים בלחיצת מקש

פרסום אלכוהול אינטראקטיבי ללא גבולות

 

חברה ישראלית הוציאה לאחרונה כרבע מליון שקלים על מסע פרסום לוודקה הפונה לצעירים. הוודקה מכילה בין 37.5% אלכוהול ל-40% אלכוהול. נשאלת השאלה, כמה וודקה בני הנוער והצעירים, שאליהם פונה הפרסום, אמורים לשתות על מנת שהשקעה זו תחזיר את עצמה?

 

בישיבת  ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק "הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים התש"ע-2009" חבר הכנסת דני דנון, מיוזמי החוק, הציג את החוק המוצע-  "הנקודות העיקריות של החוק הן שתיים. נושא אחד הוא שעל כל בקבוק משקה אלכוהולי תהיה תוית אזהרה שתסומן על משקה האלכוהול בנוסח שיוסכם עם המשרדים השונים. הנושא השני בחוק הוא הגבלת הפרסום. מטרת החוק לאפשר פרסום של אלכוהול, אבל לפרסם פרסום של אלכוהול. נקודה. כלומר, בלי החגיגות.......הרעיון, שעומד בבסיס החקיקה, הוא שתהיה פרסומת של מוצר אלכוהול. כלומר, יהיה רשום "וודקה X" או "בירה Y" בלי הכדורגלנים, בלי הסלבריטאים ובלי מפורסמים." בדבריו התייחס דני דנון למסע הפרסום באינטרנט של חברת הוודקה הפונה לצעירים ומופיעים בו "דוגמניות ודוגמנים שאתה יכול להקיש והם מתפשטים." מסע הפרסום מלווה בפרסים בהם גם כמובן בקבוקי וודקה.

 

יוזמי החוק הם חברי-הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אברהם דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה

אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב. החוק עבר במליאה בקריאה מקדמית ב-5 בינואר 2011. נכחו בהצבעה 35 חברי כנסת כאשר כולם, פה אחד, הצביעו בעדו.

 

נציגים מתעשיית היין והבירה הציגו את בקשתם להחריג את היין והבירה מהחוק, כלומר לא לכלול אותם בחוק זה כך שמגבלות הפרסום לא יחולו עליהם. בתשובה לבקשות אלו הציג יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, עמדה נחרצת וחד משמעית נגד החרגות כלשהן. לדבריו "אסור לבלבל את בני-הנוער. המסר חייב להיות מסר חד-משמעי של: אסור לשתות, זה דבר מיותר וזה דבר מזיק". יאיר גלר מוסיף ואומר- "כמות האלכוהול היא בדיוק המרכיב הקובע, וכמות האלכוהול בעניין הזה, גם אם זה 4% או 5% בבירה או 12%-13% ביין או 40% במשקאות החריפים - אין לזה שום משמעות, משום ששתי כוסות של יין זהות או כמעט זהות לצריכת אלכוהול מסוג אחר גם אם זה משקה חריף או לא.....על כן, עמדתנו היא עמדה מאד ברורה וחד-משמעית. אלכוהול זה אלכוהול ללא שום החרגה, וכך אני מבקש הוועדה תנהג."

 

יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, תמך בעמדתו של יאיר גלר- "אני רוצה להצטרף לדברים שכבר נשמעו פה ולומר שאלכוהול זה אלכוהול, ואי-אפשר להעביר מסרים כפולים לבני-הנוער. אי-אפשר לומר להם "אם אני אתפוס אצלכם בקבוק יין - אני אשפוך אותו" - וזה החוק שחוקק לפני כמה חודשים - "ואסור לכם לשתות. לא רצוי שתשתו", ומצד שני לפרסם בפרסום חוצות על גודל בניין של שלוש קומות פרסומת לאלכוהול לגבי כמה זה כיף, כמה זה משחרר וכמה זה יהפוך אותך למקובל.....אי-אפשר למסור מסרים כפולים."

 

כבר במאי 2008 הוצגה לוועדת הכלכלה סקירה משווה של הגבלות הפרסום הקיימות באירופה קנדה וארה"ב, במסמך של הכנסת-מרכז המחקר והמידע - "הגבלות על פרסום משקאות אלכוהוליים". המסמך מציין בין היתר את החלטת האיחוד הארופי, אשר התקבלה בדצמבר 2007. האיחוד הודיע על "דירקטיבת* שירותי התקשורת המשודרת"- Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) שנועדה לעדכן את ההוראות שמטרתן תיאום בין מדינות האיחוד בכל הנוגע להסדרת שירותי תקשורת משודרת (*Directive= צו, דירקטיבה= מעשה חקיקה של האיחוד האירופי). לפי הדירקטיבה, על המדינות החברות באיחוד לוודא כי פרסומות מסחריות למשקאות אלכוהוליים המשודרות על-ידי ספקי שירותי תקשורת שבתחום שיפוטן, לא יעודדו שתייה מופרזת של משקאות אלו ולא יכוונו במיוחד לקטינים.

עוד קובעת הדירקטיבה כי פרסומות למשקאות אלכוהוליים בטלוויזיה ותוכניות המאפשרות רכישה של משקאות כאלה (teleshopping) יעמדו בתנאים האלה:

 

- לא יציגו קטינים שותים משקאות אלו;

- לא יקשרו בין צריכת אלכוהול לבין יכולת פיזית משופרת (enhanced physical performance) או בין צריכת אלכוהול לבין      נהיגה;

- לא ייצרו רושם שצריכת אלכוהול תורמת להצלחה חברתית או מינית;

- לא יטענו כי לאלכוהול יש סגולות רפואיות או שהוא ממריץ, מרגיע או משמש אמצעי לפתרון סכסוכים אישיים;

- לא יעודדו צריכה מופרזת של אלכוהול ולא יציגו באור שלילי הימנעות משתיית אלכוהול או צריכה מתונה;

- לא יציינו תכולה גבוהה של אלכוהול כתכונה חיובית של המשקה

 

שינוי בחשיבה כלפי אלכוהול

ארגון "עולם ללא סמים" פועל על מנת להביא את האמת על סמים ואלכוהול לילדים ונוער באמצעות הרצאות וחלוקת חוברות. ההרצאות, אשר יוצרות שינוי בחשיבה כלפי סמים ואלכוהול, מועברות לילדים, בני נוער ומבוגרים על ידי המרצים המתנדבים של הארגון. בין המתנדבים, ישנם גם נערים ונערות אשר עברו הכשרת מרצים ואשר הירצו בשנה האחרונה למאות ילדים. פעילות זו הופכת אותם למנהיגים, המובילים את החברה שסביבם להימנע משימוש בסמים ואלכוהול.ארגון "עולם ללא סמים" אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה בשנות ה- 80 בלוס אנג'לס, כחלק ממגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהארגון יזם, מקיים את הפעילות הלא ממשלתית הגדולה ביותר בעולם לחינוך ומניעת שימוש בסמים ואלכוהול.

 

קישורים וסימוכין

פרוטוקול מס'  432- ישיבת ועדת הכלכלה- 31 בינואר 2011

http://www.knesset.gov.il/protocols/data/html/kalkala/2011-01-31.html

 

צילום אילוסטרציה – בקבוק וודקה שבור כמשל לחיים הרוסים - מאתר פליקר. תודות ל Rhobinn.

http://www.flickr.com/photos/7422806@N05/2553123506/

 

הצבעת הכנסת- http://www.knesset.gov.il/vote/heb/Vote_Res_Map.asp?vote_id_t=15106

_____________________________________________________________


המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.


http://il.drugfreeworld.org

http://drugfreeisrael.org

notodrugs@drugfreeisrael.org

כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075

©   כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"-        Foundation for a Drug-Free World


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה
התוצאה הסופית -  מאת: נדב ברקאי מומחה
תסמונת מטבולית והקשר לתזונה קטוגנית  -  מאת: אילנה בירקין מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב