דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לנהל באופן רוחני 

מאת    [ 29/07/2007 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 4387 פעמים ]

האם שאלתם את עצמכם בתקופה האחרונה "האם אני מנהלת באופן הראוי ביותר?" כיצד ניתן לבדוק את עצמנו כמנהלים או כאחראים על אנשים בעבודה? האם יש לכם מחויבות לתת לעובדים משהו מעבר לתמריצים חומריים ותנאי עבודה רגילים? האם יש לכם שאר רוח בעבודה?
או במילים אחרות: האם אתם מנהלים רוחניים?

במרוצת השנים האחרונות, מאז כניסתו של המילניום החדש, החלה הרוח (תרתי משמע) הנושבת בארגונים ובעולם העבודה להשתנות. אנשים רוצים ממקום העבודה יותר מאשר כסף, תגמולים חומריים, תנאים וצ'ופרים. הם מצפים מן הממונים עליהם להוביל אותם למקומות בהם ימצאו סיפוק והגשמה עצמית, שביטוייה הם מעבר למה שנראה בעולם החיצוני. אולם מהם מקומות אלה?

רוחניות בעבודה איננו מושג שמשמעו שכל אחד יהיה כל היום ב"שאנטי" או "ירחף", ואין זה אומר גם שכולנו חייבים להיות דתיים (להיפך - אין קשר חד-ערכי בין רוחניות לדת!) או שעלינו לוותר על המשימות הנדרשות בעבודה ולהיות כל היום במדיטציה. רוחניות גם אינה אומרת שהכל "חארטה" ואף אחד לא לוקח אחריות על הנושאים הבוערים ולא ממלא את תפקידו...

להיות מנהלים רוחניים, פירושו שאנחנו, כמנהיגים, כאחראים על אנשים ועל התוצאות שעליהם להביא לארגון, יכולים להיות "מחוברים" לחלקים אחרים שלנו. הנה כמה הגדרות לגבי הניהול הרוחני:

- ניהול רוחני פירושו לראות את תפקידנו כמנהיגים, ולא רק כמנהלים. כלומר, לראות את חובתנו להוביל את הכפיפים באמצעות חזון והשראה - במקום בשיטות כמו שכר, עונש או הפחדה. לתקשר את החזון באופן תדיר ולהעביר מסרים חיוביים המבוססים על חזון כדי להזכיר לעובדים את הדרך יום יום מחדש.

- מנהל רוחני מבין כי אין סתירה בין "שורה תחתונה", רווחים ויעילות לבין ערכים חשובים כמו מימוש עצמי, יצירתיות ושלווה בעבודה. אלה הם חלקים משלימים היוצרים הרמוניה, ולאו דווקא מנוגדים זה לזה. נושא האיזון בין הצדדים השונים הוא סוגיה מרכזית בניהול הרוחני.

- מנהל רוחני מבין כי לארגון יש "נשמה", וכן לעובדים בו. הוא מעמיד את המימוש העצמי של המנהלים ושל כפיפיהם בראש סולם העדיפויות שלו ושל הארגון. המנהל הרוחני מחייב את עצמו להיות "נאה דורש ונאה מקיים".

- מנהל רוחני מחפש - ומוצא דרכים לחבר בין המשמעות הרוחנית של היעוד הארגוני (ה"נשמה") לבין הצרכים השונים של עובדיו, והוא עושה זאת מתוך תפיסה של הרמוניה ושיתוף.

- תפקיד הניהול הרוחני הוא לתרגם את מטלות העבודה למונחים של מסע ארגוני אל הרוחניות של העובדים, לסייע להם למצוא משמעות בעבודתם ובמטלות המצופות מהם. הדגש על איזון בין עבודה למשפחה הוא אחת הדרכים לעשות זאת בניהול רוחני.

- מנהל רוחני שוקד על יצירת אוירה המאפשרת ליצור שמחה, אושר, והרמוניה במקום ביקורת, לחצים ושחיקה. בכך הוא מצליח לעזור לאנשים להתחבר אל "האני האמיתי" שלהם ולהגיע לאפשרות של צמיחה, מעורר חשיבה יצירתית ומגביר את הפרודוקטיביות.

- מנהל רוחני שואל וחוקר מדוע הגיעו העובדים לארגון? ומדוע הם עושים את מה שהם עושים? הוא מנסה לאתר דרכים להפיק משמעות ממה שהם עושים.

- מנהל רוחני יודע להגדיר את הערך המוסף שמקום העבודה מעניק לעובד: יחס אנושי, מסירות, אהבה, משמעות, ריגושים, ביטוי חופשי של רגשות, מימוש היעוד.

- מנהל רוחני יודע ליצור גישה הרמונית בתהליך העבודה ופתוח לשינוי תמידי. הוא מתנהל תוך צניעות, פתיחות ללמידה, מוכנות לתרום.

- מנהל רוחני פועל מתוך ערכי מוסר ברורים, המחייבים את המנהלים ואת סביבתם. הוא מודע לעובדה שהמנהלים משמשים כמודל לחיקוי לכל עובדיהם ולאחרים בארגון, ולכן עליהם לפעול במצב של מימוש עצמי תמידי.

נסו להפעיל עקרונות פשוטים והגיוניים אלה במקום העבודה שלכם ושימו לב לתוצאות המדהימות שתוכלו לייצר תוך כמה זבועות ספורים בלבד!
ד"ר מירה חניק,
יועצת אירגונית ויועצת לניהול ולפיתוח מנהיגות. מאמנת אישית בגישה הוליסטית
המתמחה בהעצמה והגשמה עצמית
mira@jenik.com 09-7461728
מנהלת אתר "הדרך למעלה" להעצמת נשים www.haderech.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב