מאמרים - לימוד כלי הקשה בבית ספר כמתודה חינוכית הדפסה מאתר מאמרים

לימוד כלי הקשה בבית ספר כמתודה חינוכית

נכתב על ידי אבירם גזית

[ הדפסת המאמר ]

 


כל אחד יכול להרגיש את הקצב זורם בתוכו


כל מה שצריך זה ללמוד להקשיב לו ,לא סתם אלוהים ברא לנו שתי אוזניים ופה אחד


זה כדי שנקשיב כפליים ממה שאנחנו מדברים.


בעזרת התופים אפשר לטפח את הרעיון הזה .ליצור דינאמיקה קבוצתית ודיאלוג


הקצב עוזר לנו להקשיב ולהגיב.


 


 


 


בקבוצה שלנו נהיה קשובים לקצב ,הפעמה תוביל אותנו


  נלמד אך יוצרים קצב ,אך סופרים אותו ואך בונים מקצבים


נהפוך את הגוף שלנו לכלי הקשה ונקיש עליו תבניות קצב מגניבות,


ניצור קשרים חברתיים ועבודת צוות משותפת,


נלמד לדרבק על הדרבוקה מקצבים שונים שמגיעים אלינו ממצרים 


הקדומה שבאפריקה .נלמד גם להקיש על כלים לא קונבנציונלים כמו:מקלות ,דליים,פחים וכו 


בקיצור נלמד שפה חדשה, נשפר את יכולת ההקשבה והתקשורת


נוכל להרגיש חופשי עם גופנו ,להפיק ממנו את המיטב


ולהתחבר לקצב הפנימי שלנו 


 


תוכנית עבודה:


 


אז כשלומדים שפה חדשה מתחילים מה א' ב'


גם על הגוף וגם על הדרבוקה נלמד את סוגיי המכות ואך מכים


בצורה נכונה, סאונד וטכניקה הם כלים חשובים לשלבים הבאים.


לאט ובטוח נתחיל לחבר משפטים ריתמים קצרים ובססיים


שיפתחו לנו את הקורדינציה ואת רמת ההקשבה והריכוז


בהמשך הדרך נתחיל ללמוד מקצבים פופולריים שמנגנים על דרבוקה


כמו:באלדי, מסמודי מלפופ וכו'


אולי... וזה תלוי בקבוצה,נעבור גם על מקצבים אפריקאים ונכניס את הדג'מבה


לעבודה, אם נרחיק לכת נעבור גם למקצבים אפרו -לטינים על קונגס ובונגוס


על הדליים נלמד מקצבי רוק ופאנק ומעברים ריתמים 


נלמד אך לדבר באמצעות כלי הקשה,אך לשיר עם הקצב


שירים שמחים. 


 


בשלבים הבאים נלמד מחרוזות קצב ונעלה בדרגת הקושי בהתאם


ליכולות הקבוצה


 


מבנה השיעור יתחיל קודם בחימום וכמה תרגיליי גוף/תיפוף גוף


לאחר מכן כמה תרגילים ומשחקי קצב על הדרבוקה או על דליים ומקלות,


עבודה על דיאלוגים וסיגנלים ריתמים ,מובנים


בניית מקצבים ויכולת אילתור  


לקראת הסוף עבודה מובנת על מחרוזות.


 


הצבת יעדים:


 


מאמין שתוך שלושה חודשים ידעו המשתתפים קצב מהו.


ינגנו שניים שלושה מקצבים בצורה טובה  


ואף יצליחו לנגן מחרוזת ראשונה.


הפעילות כמובן תיצור דינאמיקה קבוצתית 


והעצמה אישית,גיבוש


ויכולת ההבעה בנפרד ובקבוצה אצל כל אחד מבין המשתתפים


לאחר חצי שנה ינגנו כמה מקצבים פופולריים שמתאימים לשירים בני זמננו


ינגנו וישירו ביחד ויהיו לקבוצה יוצרת ויצירתית


ינגנו 2-3 מחרוזות כתובות. 


 


כולי תקווה ואמונה שאכן יש דברים בגו


ושנוכל לבנות  קבוצות הומוגניות שיוכלו לנגן יחד 


ולהופיע בטקסים של בית ספר/מתנ"ס/מרכזים קהילתיים,בימי חג ומועדים שמחים אחרים


 


 


לסיכומו של עניין.. שתהיה לנו שנה טובה ופוריה מלאה במוסיקה


ובתלמידים מוכשרים


 

אודות הכותב:

אבירם גזית

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il