מאמרים - הפעלת קהל - כל מה שרצית לדעת על מקצוע מפעיל האירועים החברתיים בישראל. הדפסה מאתר מאמרים

הפעלת קהל - כל מה שרצית לדעת על מקצוע מפעיל האירועים החברתיים בישראל.

נכתב על ידי אורי מורג

[ הדפסת המאמר ]

מהו אירוע תוכן חברתי?......
אילו אירועים יכולים להיכלל בקטגוריה ?.....
ואיך זה שמקצוע הקיים 30 שנה הוא בעצם מקצוע חדש?!!....
מה צריך כדי להיכנס לתחום אירועי ההפעלה?

מהם שערי הכניסה לעולם האירועים?
מהן תכונות האופי והאישיות ההכרחיות (או כמעט והכרחיות) ממפעיל אירועים?


מי מאיתנו וגילו כבר מעל 40 יכול להיזכר במסיבות יום ההולדת של ילדותו.


כיצד נראו אז המסיבות?...האם היה בהם מפעיל מקצועי?...האם מישהו חגג יום הולדת אחרי כיתה א'?....האם היה שם איש מקצוע שהנחה,הפעיל?.....


אני בטוח שרוב מוחלט יענה בשלילה על כל השאלות.


המושג "מפעיל/מנחה מקצועי בשכר" הוא מושג חדש יחסית.


אירוע הפעלה/תוכן חברתי – הינו אירוע בו מתכנסת קבוצת משתתפים בעלת מכנה משותף כל שהוא לצורך פעילות חברתית המונחית ע"י מנחה-מפעיל העושה שימוש בטכניקות הפעלה שונות תוך עיסוק כזה או אחר בתכני פעילות שונים.


הגדרה זאת איננה מדעית כמובן וגם לא תמצא אותה במילון .


אירוע הפעלה/תוכן חברתי הינו מושג שקיים בתודעה שלנו כבר שנים רבות,ניתן להגיד שהוא היה כאן תמיד.


בראשית תקופת ההתיישבות בא"י היו אלה אותם "ג'וקרים" חברותיים שבודאי ידעו לנגן על מפוחית הפה או על האקורדיון,הם היו מובילי השמחה בלילות,
הם הרקידו את החברה מסביב למדורה,הם ארגנו את מסיבות החג של המשק הקיבוצי.


בהמשך היו אלה פעילי ועדות התרבות בקיבוצים,אותה חבורה שהייתה אמונה על הפקת
ופיתוח תכני התרבות והפעלת חברי הקיבוץ באירועי החג השונים.
ועדות התרבות היו אלה שגם המציאו,פיתחו וכתבו את הטקסטים והתכנים לחגי היישוב אשר הפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל (קחו לדוגמא את חגיגת השבועות המסורתית בקיבוצים,חגיגה שאליה נוהרים כיום אלפים,בציפייה לחוות אירוע אותנטי תרבותי ואמיתי).


במקביל קמו בארץ תנועות הנוער אשר הקימו ויסדו כאן מערכת חינוך בלתי פורמאלית,מערכת שעסקה ועוסקת אף כיום בפיתוח תכני הפעלה חברתיים.


כל מי שהיה בתנועת נוער בחייו מכיר את משחקי החברה,משחקי החצר והשכונה,מסיבות החג השונות,ימי ההולדת ,מחנות הקיץ ושאר הפעילויות בהן נטל חלק.


מאז שנות השישים והשבעים קיימת בארץ מערכת הכשרה בתחום החינוך הבלתי פורמאלי,מערכת שמוציאה מתוכה מאות עובדי נוער,רכזי הדרכה,מנהלי מתנס"ים וכיוב'.


חלק מאותם בוגרי /עוזבי המערכת הם אלה שהיוו את כוח החלוץ בהקמת התשתית המקצועית לענף מפעילי אירועי התוכן בישראל.


 


אילו אירועי הפעלה ותוכן יכולים להיכלל תחת הקטגוריה הזאת?......


הקלדת מילות המפתח הבאות באינטרנט: יום הולדת,אירועי תוכן,מפעילים,אירועי חברה,
יום גיבוש,יום כייף,משחקי חברה ועוד...יניבו עבורכם אלפי תוצאות ביניהן מאות עסקים קטנים אשר מוצאים פרנסה כזאת או אחרת בתחום הפעלת אירועי התוכן בישראל.


האם השתתפות בהצגה משמעותה שהשתתפתי באירוע הפעלה/תוכן חברתי?


ובכן ....אם במהלך ההצגה הקהל נדרש לבצע דברים,משימות,אם הוא היה מופעל או היווה חלק פעיל בהצגה אז בודאי שהתשובה תהייה כן,אך מרבית ההצגות הינן אירוע פרונטאלי בו המשתתף אינו נדרש לעשייה אקטיבית ובעצם הוא משתתף פסיבי בלבד.

באירועי הפעלה על המשתתפים להיות פעילים,אקטיביים ומופעלים ע"י מנחה-מפעיל.


מפעילי ימי הולדת,מפעילי סדנאות,מנחים ומפעילים למשחקי חברה,חברות המפעילות מתחמי outdoor  ,מנחים ליוגה צחוק,ליצנים,קוסמים,מנחי ג'אגלינג,מפעילי "מעגלי מתופפים",מפעילים של אירועים המבוססים על ציוד הפעלה כגון: מתקנים מתנפחים,פיינטבול,שולחנות משחק,מפעילי קריוקי ושירה בציבור ועוד...ועוד....


תחום מתפתח המחפש ללא הרף את "השוס" הבא אשר יביא את חווית המשתתף לסף חדש.


השימוש הנרחב באמצעי מולטימדיה,מחשבים וסאונד,ג'יפים,רכבי ספארי ומתחמי גוף ונפש   
רק הולך ומתרחב הולך ומעמיק ככל שתקציבי הרווחה של החברות הולכים וגדלים.


מתי אנשים התחילו לשלם בעבור שירות להנחיה והפעלת קהל?


מפעיל הקהל הוותיק בארץ הוא היום בן למעלה מ-70 ואת תחילת דרכו המקצועית עשה לפני כ – 35 שנה.
תחילת דרכו המקצועית היא בערך תחילת הפעילות המקצועית בענף.
עבודתו המקצועית הייתה פריצת דרך בתחום ומאז ועד היום האיש  ממציא ומפתח תכני הפעלה חדשים.


פורצת דרך נוספת בענף היא אישה המתגוררת כיום באחד מיישובי השרון.
בזכותה ניתן כיום להזמין תוכניות יום הולדת כגון: יום הולדת אינדיאני,אבירים ונסיכות,חייזרים ועוד....
תחום ימי ההולדת הוא תחום דינאמי מאוד ושיעור העוסקים בו הוא הגדול ביותר בענף.


"שוק" ימי ההולדת הוא שוק הכולל מאות עסקים קטנים ומספק פרנסה כזאת או אחרת למאות אנשים.
בתחום ימי ההולדת למבוגרים לעומת זאת יש כיום פחות מעשרה מפעילים מנוסים וזאת הערכה מוגזמת.


ממוצע שנות הניסיון המקצועי שיש ל – 95% מהעוסקים בענף אינו עולה על ארבע שנים.
בארץ יש כיום לא יותר מעשרים מפעילי קהל בעלי 10 שנות ניסיון או יותר.


 


מה צריך כדי להיכנס לתחום אירועי ההפעלה?
מהם שערי הכניסה לעולם האירועים?
מהן תכונות האופי והאישיות ההכרחיות (או כמעט והכרחיות) ממפעיל אירועים?


במבוא לבלוג שפתחתי באתר תפוז חילקתי את ענף האירועים ל – 8 קטגוריות.
כל קטגוריה היא עולם בפני עצמו ו"דלתות הכניסה" לכל קטגוריה שונות באופן מהותי.
בתוך ענף האירועים קיימים סוגי "מסדרונות" המאפשרים במקרים מסוימים מעבר מקצועי
בין קטגוריה אחת לשנייה, לדוגמא: מפעילי אירועים ההופכים עם הזמן למפיקים,אמרגנים
או מרחיבים את תחום העיסוק שלהם לקטגוריית הקד"מ.


יש כאלו שהתחילו את דרכם בתחום דוכני המזון לאירועים קטנים ועם הזמן וההצלחה
החלו לספק שירותי קייטרינג לאירועים.
מאמר זה יתמקד באפשרויות הכניסה לענף האירועים דרך תחום אירועי ההפעלה.


ובכן.....כדי להיכנס לענף אירועי ההפעלה,צריך לבחון בתחילה את ההתאמה שלנו לתחום.
להלן רשימת תכונות האופי הנדרשות והרצויות לעוסקים בתחום.


1 – מראה סביר,רצוי חייכני ולא מאיים.
2 – יכולת ורבאלית גבוהה,רהוט ובעל עוצמת קול חזקה.
3 – בעל יכולת טובה לתקשר עם אנשים.
4 – נחמד במידה הנכונה.
5 – אינטליגנט.
6 – דייקן ולא מאחר.
7 – יכולת ארגונית גבוהה.
8 – בעל ביטחון עצמי.
9 – "עור של פיל" – "רגיש ואדיש" – היכולת לחוש את האחר והיכולת לספוג ביקורת.
10 – מקורי.
11 – כריזמטי.
12 – והתכונה החשובה ביותר – אסרטיבי.


כמובן שלא ניתן למצוא את כל התכונות באדם אחד ולא כולן הכרחיות באופן מוחלט,
אך מפעיל ללא כריזמה,ביטחון עצמי ואסרטיביות לא יוכל לשרוד בתחום.
לאחר שנברר עם עצמנו את תכונות האופי הנדרשות נבחן את אפשרויות הכניסה לתחום העיסוק.
ובכן כדי לעסוק בתחום באופן עצמאי ולהצליח עומדים בפנינו שני "שערי כניסה" עיקריים.


1 – "שער הידע".
2 – "שער הכסף".

כדי לרכוש את הידע הדרוש למפעיל אירועים עליו להתנסות קודם כל בהדרכה ו/או הוראה.
ניתן לעשות זאת באמצעות מס' דרכים:


1 – עבודה כשכיר בארגוני נוער,תנועות נוער,מערכות חינוך בלתי פורמאליות.
2 – עבודה כעוזר למפעיל ימי הולדת,אירועים.
3 – רכישת ניסיון כמדריך בצבא.
4 – רכישת ידע במסגרת לימודים פורמאלית: חינוך בלתי פורמאלי,לימודי הוראה,חינוך גופני וכיוב'...


לעומת זאת יש כאלה שנכנסו לתחום דרך "שער הכסף".
בשער זה ניתן להיכנס ע"י רכישה והשקעה כספית בציוד הפעלה מסוגים שונים:מתקנים מתנפחים,שולחנות משחק,משחקי ענק,משחקי חשיבה,סימולאטורים ועוד.
מפעילים שבחרו בדרך זאת כדי להיכנס למקצוע מוגבלים למדי ביכולות שלהם והם משולים
לנהגים שלמדו לנהוג על רכב אוטומט.
נהגים שאינם יכולים לנהוג ברכב בעל גיר ידני.
במילים אחרות,כאשר הם צריכים לבצע אירוע עם הפעלה והנחייה הם נזקקים לאיש מקצוע מנוסה.
כמובן שהשילוב המוצלח ביותר הוא כניסה משולבת המשלבת רכישת ידע + יכולת השקעה כספית.


 אירועים מוטי מפעיל


קריוקי– כאשר הקריוקי משמש כאמצעי הפעלה תחרותי,או כשמשמש אלמנט הפעלה אחד מתוך כמה באותו אירוע.
רונדו מוסיקלי ומשחקי ריקוד – תנועה בקצב תוך ביצוע משימות,לדוגמא:"לימבו".
משחקי הפעלה וחברה – כל משחקי ההפעלה והחברה המועברים ומופעלים ע"י מנחה.


ערבי נושא – אירוע הפעלה רב משתתפים תחת נושא מרכזי לדוגמא: ערב תאילנדי,60 שנה לישראל,ערב יפני,של מי השורה הזאת?,אנשי השנה,לא נפסיק לשיר ועוד...
סלטרון – טכניקה להפעלת קהל גדול – בנוי כתחרות בין קבוצות.
קרנבל – אירוע הפעלה רב משתתפים,המפעיל מחלק הוראות והמשתתפים מבצעים.
יום ספורט היתולי – משחקי ספורט היתוליים.
ימי הולדת ע"פ נושא – עשרות סוגים: יום הולדת  אינדיאנים,בדואי,חיות,תיאטרון,אבירים ונסיכות,חייזרים ועוד...ועוד...
הפעלות שטח – בישולי שדה,משחקי מנהיגות,משחקי מנהלים,משימות מחנאיות,
מחפשים את המטמון,משחקי חוץ..
משימות ומשחקי תיאטרון – משחקי תפקידים,פנטומימה,הכנת פרסומות והצגתן.
יום וידאו קליפ – הפקת קליפים תוצרת עצמית תוך כדי ביצוע חזרות,צילום והקרנה.
מפעילי out door training - מפעילים של משימות גיבוש ואתגר בשטח.
הפעלת קוסם – הקוסם מפעיל את משתתפי האירוע באופן אקטיבי.
הפעלות קצב – תזמורת בצורת,מעגלי תופים,הפעלות קצב המוניות בשיטת אהרל'ה קמינסקי .


 

אודות הכותב:

הכותב: אורי מורג - מומחה לאירועי הפעלת קהל ובעל ניסיון מצטבר של 25 שנה.
הבעלים של:
מעגלים חוויות בצוותא - www.maagalim-events.co.il


 


 


 


 

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il