מאמרים - עיצוב בהתאמה לקהל יעד הדפסה מאתר מאמרים

עיצוב בהתאמה לקהל יעד

נכתב על ידי אלן רובין

[ הדפסת המאמר ]

 


 


עיצוב בהתאמה לקהל יעד / אלן רובין


 


עיצוב לקהל יעד הוא סוג של מערכת יחסים בין המעצב ללקוח המיועד. בהתאם לכך שפת העיצוב בה ידבר המוצר שלנו תהיה שונה מלקוח ללקוח.


עיצוב לקהל יעד מסוים מתחיל ראשית בהגדרה של קהל היעד אליו פונה המוצר או השירות אותו אנו מוכרים. הגדרת פלח השוק או הקבוצה לה מיועד המוצר תקרב אותנו ללקוח ותעלה את סיכוייו של המוצר להצליח ולספק את הלקוח שלנו.


הקריטריונים המקובלים  להגדרת קהל יעד הם: גיל, מין, מצב חברתי/משפחתי, מצב כלכלי, השכלה, סביבת מגורים, מוצא, דת וכו'. בהתאם לכך, מוצר שעוצב עבור ילדים יהיה בהכרח שונה מאותו מוצר המיועד לקשישים.


יותר מהגדרת קריטריונים כלליים, ניתן באמצעות מחקר אודות הלקוח, אף להעמיק ולנתח את הרגלי הצריכה וסגנון החיים שלו. מה תעסוקתו, איזה רכב יש לו, מה התחביבים שלו, איזה ספורט הוא אוהב וכו'. כלומר ניתוח  ואפיון מקיף של קהל היעד מאפשר ללמוד אודות הפרופיל ההתנהגותי של הלקוח ובכך לענות באופן מדויק יותר על צרכיו והרגלי הקנייה שלו.


 


בנוסף יש לעשות הבחנה בין "הצרכן" (המשתמש במוצר) לבין "הקונה" (מי שבפועל מבצע את הרכישה). לעיתים יש זהות בין המושגים ולעיתים לא. למשל ילד והורה, או כלב ובעליו. מי הלקוח לו אנו מעצבים? ובמי כדאי להשקיע בקונה או בצרכן? אין לכך תשובה חד משמעית אולם לעיתים ניתן לשלב בין השניים ע"מ למקסם את סיכויי הרכישה.


 


באופן כללי, ניתן להבחין בשלושה סוגים של יחסי מעצב-לקוח:


 


1.      עיצוב אישי. המעצב עובד באופן עצמאי בהתאם לתפיסתו הפרטית. מוצר זה מופץ בשוק ולמעשה מושך אליו קהל יעד המזוהה עם תפיסת העיצוב של המעצב.


היתרון: חופש עבודה למעצב


החיסרון: אי ודאות לגבי יכולת המכירה של המוצר ובנוסף סיכון ההשקעה.


 


2.      עיצוב ללקוח פרטי. המעצב מתכנן ובונה את המוצר בכפוף להזמנה ובהתאמה לצרכים ולסגנון האישי של הלקוח.


היתרון: אין סיכון השקעה שכן המוצר מוזמן מראש.


החיסרון: עבודת המעצב נעשית בכפוף לתכתיב הלקוח, כלומר פחות חופש עשייה למעצב.


 


3.      עיצוב לקהל יעד מוגדר מראש. המעצב מגדיר מראש את פלח השוק אליו הוא מעוניין לפנות, ומעצב את המוצר במקסימום התאמה לקהל זה. המוצר מופץ בשוק ונמכר בקרב הצרכנים שלו.


היתרון: העלאת הסיכויים "לפגוע" באופן מדויק יותר לטעמו של הלקוח.


החיסרון: סיכון ההשקעה הכספית.


 


-          אם המטרה היא להגיע לכל האוכלוסייה, או למרב האוכלוסייה האפשרית, אזי צריך לפנות אל המכנה המשותף הרחב ביותר. לדוגמה לעצב טי שירט לבנה. כאשר רוצים לעצב מוצר מסחרי והמוני, יש לקחת בחשבון שיהיו לנו הרבה מתחרים המתחרים על אותו נתח שוק. בנוסף יש לציין שבמקרה זה עבודת המעצב היא מינורית והשיקולים הם מסחריים בלבד. הצלחת מוצר מסוג זה תהיה בזכות עבודת שיווק נכונה, יותר מאשר עבודת עיצוב.


 


לסכום, יתרונו של העיצוב לקהל יעד מוגדר הוא כאמור במיקוד ובהעלאת סיכוייו של המוצר להימכר. מצד שני, הוא פונה מראש לקהל קטן יחסית ומפספס נתחים נוספים בשוק.


 


 


 

אודות הכותב:

אלן רובין


Ellen Ruben


www.ellenruben.blogspot.com

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il