מאמרים - פעילות יתר, ותת פעילות הדפסה מאתר מאמרים

פעילות יתר, ותת פעילות

נכתב על ידי ד''ר רינה מורדו

[ הדפסת המאמר ]

הילד נמצא בפעילות מתמדת , מגיב בתגובה תנועתית לכל גירוי העשוי לעורר אותו לתנועה, גם כשהתנועה לא רצויה או אינה במקומה.


תדירות תנועותיו עוברת את גבול המקובל והוא נראה כמו מי שלא יודע שלווה. קשה להגביל את פעילותו המתמדת על ידי בקשה מילולית, הוא נראה כמו סופת הוריקן בפעולה,שרק מלשהות בנוכחותו אפשר להסתחרר.


ילד בעל פעילות יתר נוטה לקום תכופות ממקומו ולשוטט בחדר. תשומת ליבו אינה ממוקדת בשום משימה ועל כן הוא מפריע בכיתה.יש לו קושי בריסון העצמי, פעילות יתר  לא נובעת מעודף כוחות נפשיים שבהם ניחן הילד,זוהי התוצאה של ליקוי בכושר הריסון העצמי. ולכן הילד זקוק לעזרת המבוגרים שבסביבתו כדי להירגע כי לו עצמו אין את היכולת לרסן את עצמו.


פעילות יתר זו מקשה על הילד מכמה בחינות א. היא מגבילה אותו להתמסר ללימודים או למטלות אחרות הדורשות התמדה. ב. היא מביאה אותו לידי התנגשות עם המורה ועם בני כתתו.


שמתרגמים את התנהגותו כילד חסר משמעת חצוף או שמייחסים לו מניעים בלתי רצויים אחרים, וזה יוצר יחסים מתוחים ומזיקים בין הילד לבין ביה"ס.


יחסים אלה יגבירו את רגשי המפח נפש שלו ויחריפו את כישלונו המביש בלימודים. הילד בעל ליקויי למידה שהתנהגותו מגלה פעילות יתר זקוק לגישה שתתחשב במצבו המיוחד ותנסה לסייע לו להגיע לידי שליטה עצמית טובה יותר.


אם נתכנן את סביבתו החינוכית מבלי להביא בחשבון את חולשותיו, נחטיא את המטרה כליל.


אך לא כל הילדים בעלי ליקויים כאלה מגלים פעילות יתר. נפוצה אצלם גם תופעה הפוכה של תת פעילות. ילד זה יצטייר בעיני הסביבה כחסר חיוניות, אדיש, מסתגר ומעוכב.


שתי התופעות אינן תורמות להסתגלות חברתית תקינה.


הילד הראשון אינו מסוגל לשים סייג לתנועותיו והוא נאלץ להגשים מיד כל מניע המתעורר בו: לנוע ולגעת בחפצים או באנשים שבסביבתו.


הילד השני אינו מונע בכלל ואינו יוצר מגע פעיל עם החברה.


כתוצאה מכך, שניהם כאחד נדחים ע"י החברה. לצערינו ילד עם תת פעילות מצבו חמור יותר, שכן עקב שתיקתו אין הילד בעל תת פעילות זוכה לתשומת לב ונמצא נשכח בקרן זווית. בילד הפעיל מרבים לטפל, כיון שהוא נדחק לראש ומושך תגובות של ביקורת. הסכנה שהילד בעל תת פעילות יוסיף להיכשל ולהסתגר מבלי שנכיר בליקוייו ובהשפעתם על מצבו הנפשי , הריגשי והישגיו הלימודיים ובכלל.


מומלץ על תזונה מתאימה, השלמת חסרים ,פרחי באך ,צמחי מרפא וסוגי תרפיות על מנת לתקן מצב של פעילות יתר או תת פעילות.


יהיה זה פשע להתעלם ולחשוב שהדברים יסתדרו עם הגיל, ילד לקוי למידה שאינו מטופל בטיפול קונבנציונאלי או טיפול ברפואה משלימה מפתח דימוי עצמי שלילי , בל נשכח את העובדה שהילד חווה חוויות משפילות, ביקורת ותסכול ועל רקע זה מתפתחת אישיותו.


נעזור לילד עם הרבה הבנה ואמפטיה לצאת ממעגל קסמים זה.


באהבה


ד"ר רינה מורדו PHD


 

אודות הכותב:

ד"ר רינה מורדו PHD
מאבחנת ומטפלת ריגשית ומתמחה במערכות יחסים
מעבירה הרצאות וסדנאות חויתיות ויצירתיות ברוח היהדות במגוון נושאים: גבולות וסמכות, חלקי האישיות סגנונות תקשורת, מודעות עצמית, העצמה אישית, אמונה ובטחון ,משברים ואתגרים בנישואין ובהורות, רפואה משלימה.
אבחון בציורי ילדים, נר הופי, פלאם רפלקסולוגי תרפי, פרחי באך קוסמטיקה ורוקחות טיבעית, תרגילי מוח  E.F.T לשיפור תיפקודים ולשחרור ריגשי .
מתאים גם לכנסים ימי עיון ,קייטנות מוסדות ופרטיים.
ובנוסף סדנא יחודית להכנת קרמים מחומרים טיבעיים
ליצירת קשר  http://rina-phd.com
rina_phd@walla.com
0506535147 לא בשבת

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il