מאמרים - הדפסה מאתר מאמרים

נכתב על ידי

[ הדפסת המאמר ]

ע"פ מחקרים פחד קהל הוא הפחד הנפוץ ביותר אחרי פחד מוות , הידעת -
האמת היא שלמרבית האנשים יש פחד קהל בעוצמה זו או אחרת ,  החוכמה היא להתמודד עם פחד זה ולהצליח להסב את האנרגיה של הפחד לעוצמה. איך עושים זאת ? 
הפחדים והחששות שלנו הם החסמים והבלמים העיקריים בחיינו, בכל תחום. פחד נובע מתוך חוסר ביטחון, חוסר ודאות, וחשש מהבלתי ידוע, וגם מהחשש פן לא נדע להגיב נכון ותתרחש קטסטרופה. לכן, כשאנחנו רוצים לטפל בפחד, עדיף להתמקד בחיזוק אותם יכולות וכישורים שבהם ניחנו, ולהאמין בעצמנו וביכולות שלנו להתמודד ולהצליח. אלה ימנעו, לפחות יפחיתו את הפחד.
 
מהו פחד קהל?
פחד קהל / במה נובע על פי רוב מהחשש פן ניקלע ל'בלק אאוט', למצב שבו נשכחת את הטקסט, לא נדע מה לעשות ומה לומר, ונעמוד נבוכים ומבוישים מול הקהל שלנו.
פחד במה יכול להתבטא בתופעות פיזיות - תחושות שונות בגוף כמו חולשה ברגליים, נשימות לא סדירות, אי שקט ותנועתיות יתר, הזעה, אדמומיות בפנים, 'פרפרים בבטן', בלוק בבטן, תחושה של מחנק, שיתוק. אלו הן תופעות טבעיות, שניתן לטפל בהן בכמה מישורים:
במישור הגופני – במקרים שבהם אצורה בגוף אנרגיה עודפת, ניתן לערוך תרגילים של קפיצות וריצות, לשחרר את האנרגיה בצורה של צעקות, או לעשות תרגילי נשימות לריכוז והתרגעות.
גם במצב שבו אנחנו משותקים וחסרי אנרגיה, נעשה פעילות גופנית כמו קפיצות, רצה במקום, כדי למלא את המצברים באנרגיה.
 
שחקנים מנוסים וותיקים מספרים על פחד במה שלא השתחררו ממנו גם אחרי 30 שנה של הופעה מוצלחת, אך הם יודעים כיצד להתמודד איתו בכל פעם לפני שהם עולים על הבמה. הם למדו כיצד לקחת את האנרגיה של הפחד ולעשות לה הסבה לעוצמה על הבמה. אנחנו מאמצים את הכלי, הזה ולומדים להשתמש בחוכמה. . עלינו לרכוש את היכולת להופיע על הבמה, ליהנות מעצם ההופעה ומהדיאלוג עם הקהל, ולאהוב את הבמה, את זרימת האדרנלין בגוף, ואת מחיאות הכפיים שהן מחוות התודה של הקהל. 
כל אלה נלמדים בקורס להופעה כובשת. אחד התרגולים החשובים , הוא התנסות ב'פאשלות'. אנחנו מתרגלים עלייה על במה, ביצוע פאשלה, וכיצד ניתן להפוך את הכישלון שגרם לנו לביזיון, לסיטואציה הומוריסטית, ובזכותה לצאת עוד יותר 'גדולים' על הבמה. לצמוח מהפאשלה. הצלחה בתרגול כזה נותנת מכת מוות למפלצת הפחד.
 
'לעמוד על פי תהום' ולצאת מזה בשלום
פרק חשוב בקורס מאפשר למשתתפים את חוויית הלמידה העוצמתית: המשתתף מקבל משימה לא צפויה ולא מוכרת. עליו להתמודד עם בעיה כשהוא ניצב בפני קהל המשתתפים, כשעליו מוטלת המשימה למצוא את הפתרון באופן מידי, ספונטני ויצירתי, שאם לא כן 'יפול'.
הוא מתחיל במשימה, ולעתים נתקף גם בפאניקה, אבל מתחיל 'לעבוד'. בשלב זה, שאדם מוצא עצמו עומד בפני מצב של סכנה, על פי התהום, הוא מגייס את כל הכוחות היצירתיים שבו כדי למצוא פתרון. ברגע כזה עולים בו כל הרעיונות המפתיעים, והוא מצליח להפתיע גם את עצמו. הוא מעלה לפתע רעיונות ודרכי פעולה חדשות, שאפילו הוא לא ידע כלל שקיימות בו, ולמה הוא מסוגל...
תרגיל כזה מאפשר לתלמיד להבין שמצבי סיכון ולחץ עשויים להוציא מתוכו את  היצירתיות ברמה הגבוהה ביותר. רעיונות שהגיע אליהם במצבים כאלה, לא היו צצים לעולם במצבים שבהם הוא נינוח. בנוסף, מתחזקת בו תחושת הביטחון העצמי ביכולותיו לעמוד במצבי משבר, והוא כבר אינו חושש ומפחד מפני מצבים של עמידה על פי תהום, כי יש לו ניסיון בכך. עצם העובדה שהצליח לצאת ממצב כזה מבססת אצלו את התחושה שרק דברים טובים יכולים לצאת לו מזה, גם אם ייקלע למצב בעייתי, וכי יש לו את הכוחות והיכולות לא ליפול. בשלב הבא התלמידים אף מתאהבים במצב הזה, ושואפים לעוד הזדמנויות כאלה.
 
אם נאמין, ויהיו בידנו הכלים, כדי שנצא מנצחים מכל סיטואציה, בזכות יכולת האלתור, מהירות התגובה, האותנטיות, המקוריות וההפתעה – נהייה חסינים מפחד במה.

 

אודות הכותב:

בתיה בנדל מנהלת stage- הבמה בית ספר למשחק ומנהיגות לפיתוח כישורי תקשורת , כריזמה ופרזנטציה. http://www.stage-habama.co.il/ 1-599-577777

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il