מאמרים - בית כנסת ו-או בית מדרש הדפסה מאתר מאמרים

בית כנסת ו-או בית מדרש

נכתב על ידי ד''ר יחיאל שרמן

[ הדפסת המאמר ]

בפרשת תצוה כתוב כי עלינו לקחת שמן זית זך...להעלות נר תמיד.רש"י מדגיש את הכתוב במסכת שבת-עד שתהא שלהבת עולה מאליה.צריך לתרום , לתת צדקה לבניין בית הכנסת לבניית קודש הקודשים,ארון, כיור,רצפה ומושבים,הרש"ר הירש מציין בנחרצות כי הטבת הנרות מסמלת לדורי דורות את לימוד התורה וידיעתה כמצוה ראשונה במעלה.לכן "תצוה אותם", מיד ולדורות.במיוחד מדגיש הרש"ר הירש וביתר תוקף את חובת קיום המצוה בהקרבת נכסים חומריים למען מטרות רוחניות.
לימוד התורה יהא עניינה הכללי של האומה כולה ולא רק של כת הכוהנים. אספקת צורכי המאור יום יום והדאגה למצבם התקין של הנרות כדי שיאירו באור בהיר וצלול - זה תפקידם של הכוהנים,הגבאים-שליחי הציבור של היום,עליהם לבנות ,ליצור,ליזום,לגרום ביוזמתם הברוכה להעלות נר תמיד אך כדי...כדי שילמדו תורה.זה היעד העיקרי ,זוהי מטרת העל-לימוד תורה.בניית "אוהל מועד" הוא המקום המיוחד לגילוי השכינה בישראל,אבל על ידי קבלת התורה וההתמסרות אליה בהשפעת המקדש.
המקדש=בית הכנסת הוא מקור האור,מקום התפילה אשר תפקידו העיקרי הוא יוזמה ללימוד תורה.התורה ניצחית,עלידי התורה האדם מפתח את הכרתו ושכלו,ללא שינויים ותיקונים.
בגדי הכהן,בגדים המציינים את האדם הלובש בהם כמו שמשרת בקודש,צריכים להיות לכבוד ולתפארת.בית הכנסת צריך להיות מכובד ומפואר , מהודר ומקושט כדי להרבות חכמה בינה ודעת.
תז"ל מדגישים מאוד חשיבות הנתינה , הצדקה,העזרה לזולת,רק מי שנותן ותורם עולה למניין.הוא זוכה למעמד בקרב הבריות.מי שחש חובה לתת הוא קונה חלק מן הכלל.הסכום הממשי לא חשוב,אלא הביטוי הסימלי של תודעת ההתחייבות לכלל.הנותן עולה למניין לפני הקב"ה.נתינת מחצית השקל כתרומה לבניין מקום המקדש,מחדירה באדם תחושה של יחד,השלמות נוצרת כאשר כל אחד נותן מחצית השקל,כדי שפעולתו תהא שלמה יש צורך בהתמסרות של חברו במידה שווה.לא עליך המלאכה לגמור.תרומת כולם יוצרת את האחדות המושלמת בהקמת בית כנסת.
מדגיש הרש"ר הירש,נדבות אלו הם לא רק לבניין הבית ,אלא חייבים לשלב בהם כל הצורך ללימוד תורה,תשלום לתלמידי החכמים המלמדין,למגיהי הספרים,כולם נוטלים שכרם מתרומת הלישכה.
באופן חד משמעי - אנו לומדים כי תרומת האנשים מיועדת לבניין,לבדק הבית וללימוד תורה.
בפרשת כי תשא-כתוב-ובלב כל חכם -לב נתתי חכמה.מכאן למדו את שכתוב בדניאל."אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה".החכמה מוענקת למי שמפתח את הכישרון הטמון בו,החכמה נקנית נרכשת בהתמדה ובשקידה ואז הקב"ה מוסיף להם חכמה.
נציגי הציבור גבאים וראשי הקהילה צריכים להעמיד בראש מעייניהם פיתוח האינטלקטואליות התורנית ,לא די לבנות בית כנסת לתפארת חובה עלינו להפוך את בית הכנסת לבית מדרש.
המקום צריך להית בית לימוד תורה,ליזום , לטפח,וליצור חוגים תורניים להגברת תורה והאדרתה,זה תפקידם העיקרי של שלוחי הציבור.התרומות צריכות להיות מיועדות לשני היעדים בנייה ותורה.לבניין הפיזי ולבניית תשתית רוחנית תורנית וערכית,דף יומי ,הלכה יומית,משנה יומית,מחשבת ישראל , הרמב"ם, לימודי תנ"ך, מדרשה לנשים,אף ספריה תורנית למבוגרים וכמובן לנוער.
הרב עמיטל כותב בספרו "והארץ נתן לבני אדם" כי אחד היסודות המרכזיים בחינוכנו הוא להביא את האדם למדרגת "עובד ד " וזאת דוקא בדור שלנו,דור של השכלה כללית מפותחת מאוד -דור אינטלקטואלי .עבודת ד נקבעת לדבריו על פי ההדגשים המרכזיים הרלוונטיים לאותה תקופה ולאותו אדם.
הרב קוק כותב כי עלינו להכיר את איפיוני הדור ולהכין את הכלים המתאימים לאותו דור. לכן דוקא בדורנו שלנו יש חשיבות שאדם ימשיך בלימוד עיוני במשך כל חייו.זו עבודת ד במלוא עוצמתה.יש צורך בהגברת תורה בכל בית כנסת ולהופכו לבית מדרש גם ובעיקר לאנשים העמלים בעולם ההישג י והחכם,עלינו מוטלת המשימה הקדושה לכוון,להדריך ןלייעד תקציב לכך. להקצות חשיבה ומעוף כדי שבית הכנסת לא יישאר רק כמקום תפילה ,אלא שתשרור בו לימוד תורה כל הזמן.אל לנו להשאיר את עומק החשיבה רק לצורך הקריירה,חובה עלינו לעגן במוחנו מקום איתן ללימוד תורה.הרמב"ם מדגיש מאוד חשיבות התורה בעולמו של האדם, של כולנו , גם של הנשים, הנשים פטורות בחלק מן המצוות אך בזמננו הן חייבות בלימוד תורה.אכן מוצאים אנו מדרשות לתפארת בהן לומדות נשים . ידוע כי בשנים האחרונות 57% מקרב האקדמיים הן נשים,קיים צורך חיוני שחכמות אלו תהיינה גם תלמידות חכמים בתורה.
עידוד ויצירת תשתית תורנית בבית הכנסת שהוא בית מדרש עבור הנשים אף הוא מוטל על שליחי הציבור "הגבאים",נושאי השררה התורנית.
נציגי הציבור,נבחרי העם ברשויות ובבתי הכנסת צריכים לשאול עצמם מדי יום -"במה הגברתי תורה בקהילתי?" יש לנו אנשים נפלאים -תרומתם צריכה להיות לבניין מוחשי ולבניין תורני לדורות.

אודות הכותב:
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il