מאמרים - הנתונים מאחורי מכירות יינות ברשתות השיווק הדפסה מאתר מאמרים

הנתונים מאחורי מכירות יינות ברשתות השיווק

נכתב על ידי אלון גונן

[ הדפסת המאמר ]

הנתונים מאחורי מכירות יינות ברשתות השיווק


 ראש השנה בפתח, וכל היקבים המסחריים אוטוטו מתחילים במבצעים, בפרסומות ובמאבק המכירות של מאות אלפי בקבוקי יין לחג, שנמשך כמעט חודש – ראש השנה, סוכות, שמחת תורה. רשתות השיווק הגדולות בישראל מגלגלות יחד 32 מיליארד שקל בשנה (שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, אושר עד, חצי חינם, טיב טעם, ועוד), כשמתוך זה כ- 850 מיליון שקל של שוק היין ברשתות השיווק, על פי נתונים שהצלבנו ממספר מקורות. ראש השנה ופסח אלו החגים בהם מוכרים היקבים יין להמוני ישראל. בשוק הברקוד – רשתות השיווק, הכל ממוספר, ואפשר לדעת בדיוק איזה יקב עלה במכירות ואיזה יקב לא. אם אנחנו מסתמכים – גם אבל לא רק, על נתוני סטורנקסט, החברה הגדולה והוותיקה בישראל בתחום המסחר האלקטרוני, שסוקרת טרנזקציות  המבטאות היקפי סחר של עשרות מיליארדי שקלים בשנה בענף הקמעונאות, אז אפשר להבין מה קורה ביקבים הגדולים. הנתונים שמהם ניתחנו את המידע הם לתקופת פסח האחרון.


יקב תבור: הנפגע הגדול – היקב יצא במסע פרסום בעלות של יותר מ- 3 מיליון שקלים, החליף מיתוג, החליף תוויות, ואף את הלוגו "למי קראת ינשוף". המכירות ירדו בכמעט 24%, והיקב ספג מכה קשה. במהלך החודשים האחרונים תבור התאושש, ולאט לאט הוא מחזיר לעצמו את נתח השוק שהפסיד.


 יקב טפרברג – הנהנה מירידת תבור – היקב נהנה מירידת המכירות של יקב תבור, והראה צמיחה של יותר מ- 9%, אבל ירידה משמעותית בכל הקשור למותג אפרת שלו. רוב המכירות של היקב הן ברשת שופרסל. בשאר הרשתות המגמה הייתה בירידה.


יקב כרמל: עלייה במכירות אבל פחות בכסף – היקב הצליח להתברג יפה עם המיתוג החדש שלו, והציבור אהב לשלוח ידיים למדפים ולרכוש את יינות כרמל: מעל 12% עלייה במכירות לעומת שנה שעברה. תמחור היין על המדפים לא ממש משאיר בשר לרווח, והסבר בהמשך.


 יקב רמת הגולן: עלייה דרמטית במכירות – המכירות גדלו ב- 27%. גם כאן עניין המחיר השפיע באופן ישיר על המכירה.


 יקב הרי גליל: יינות שנחטפו – עלייה של קצת יותר מ- 16%. יינות אלה ואלון נחטפו מהמדפים, וכך גם הרוזה.


 יבוא יין כשר:  גדל ב- 28% – המגמה אצל חברת הכרם וישרקו-טיב טעם הייתה ירידה במכירות לעומת שנה שעברה. לעומת זאת,  חברת המגש שקד (שבבעלותה חנויות דרך היין) שלטה בשוק היבוא, והמכירות שלה עלו באחוזים רבים.


הבהרה: אחוזי מכירות גבוהים לא קשורים בהכרח לתזרים כספי גבוה שהיקב נהנה ממנו. אם נחשב את עלות ייצור בקבוק יין שנמכר בסופר (קילו וחצי ענבים, בקבוק, תווית, פקק, קפסולה, שכר עבודה, אריזה, הובלה, אחוזי רווח של רשת השיווק בין 15% ל- 25%), נגיע במקרה הטוב למחיר של קצת יותר מ- 20 שקלים. אם נסתכל על המחירים בהם נמכרים היינות בחגים במבצעים, נגלה שהיקבים גוזרים מעט מאוד שקלים עבור כל בקבוק יין, ורובם אף לא מרוויחים כלל. הסיבה היחידה שהם שם, היא כי הם חייבים לפנות מקום במחסנים שלהם. די אם תציצו בתמונות במחירי היינות שמופיעים, ותוכלו לעשות לבד את החשבון, האם היקבים שמתהדרים בעלייה באחוזי המכירות גם הרוויחו כסף.

אודות הכותב:

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il