מאמרים - חשיבות הפעילות הגופנית לילדים ונוער ADHD הדפסה מאתר מאמרים

חשיבות הפעילות הגופנית לילדים ונוער ADHD

נכתב על ידי יפה בן זאב

[ הדפסת המאמר ]

  חשיבות הפעילות הגופנית לילדים ונוער ADHD


אתם כהורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז וודאי מכירים את ההתפרצויות, יציאה משליטה התקפי זעם, השתוללות ותגובות בעוצמה רבה לגירויים שונים. אולי אתם מנסים להרגיע את ילדכם ע"י טכניקת הרפיה כלשהי, או מנסים לגרום לו להפסיק את ההתנהגות ע"י צעקות. ברוב המקרים זה לא עוזר ואתם מוצאים את עצמכם עצבניים, מתוסכלים ובעיקר חסרי אונים.


במאמר זה אציע לכם גישה אחרת איך להרגיע את הילד שמשתולל, שמאבד שליטה, "בשיטת" – דומה מרפא דומה. איך תוכלו לעזור לו לתעל את האנרגיות שהוא מביא, לטובתו. מתוך ניסיוני האישי מהעבר, אני מבינה את התועלת והתרומה הרבה שתרמה לי הפעילות הגופנית.


הילדים ובני הנוער בימינו "כלואים" רוב שעות היום ללא תנועה. בבי"ס, מול המחשב, מול הטלביזיה ובכלל מול מסכים שונים. הם זקוקים למרחב פעילות תנועתי משחרר כדי להירגע. לא תמיד טכניקת הרפיה היא אפקטיבית עבורם. פעילות גופנית מתונה, ונמרצת שדורשת הרבה כוח היא מאד יעילה והיא אחת מהטיפולים המצליחים ביותר עבור ילדים ונוער עם הפרעת קשב וריכוז.


פעילות גופנית גורמת ל:




    • שחרור עודף אנרגיה.

    • מיקוד וריכוז למטלה הרלוונטית לפעילות.

    • מעודדת שחרור הורמונים מסוימים ונוירו כימיקלים שתורמים להרפיית הגוף.

    • עוררות ועליזות.

    • שיפור במצב הרוח.

    • ילדים ונוער שמצטיינים בפעילות גופנית וספורט חווים הצלחה הגורמת להעלאת הערך והדימוי העצמי, הם זוכים להכרה חברתית.

לחלק מהם יש בעיות קואורדינציה וקשה להם להצליח בספורט, אבל למרות הקושי הם יכולים ליהנות מעצם התנועה והעיסוק בספורט. חשוב מאד!!! להקפיד לבחור ולהתאים את סוג הפעילות הגופנית לילד הספציפי שלכם, פעילות מהנה שמתאימה ליכולותיו, שתהייה מעניינת ומגרה כך יש סיכוי רב שהילד יתמיד בפעילות זו. פעילות טובה היא זו שמספקת הזדמנויות רבות להשתתפות ולהתנסות ומאפשרת לילד להתקדם ולהצליח. חשוב גם ליידע את הילד מראש מהם כללי המשחק ומה מצופה ממנו – ילדים ונוער עם הפרעת קשב וריכוז מתפקדים טוב יותר כשהם יודעים למה לצפות.


להל"ן רשימה  של פעילויות מומלצות:




    • אתלטיקה קלה – מקצועות הריצה, קפיצה וזריקה תורמות לשיפור הקואורדינציה. הפעילות מחזקת את השרירים.

    • ג'ודו ואומנויות לחימה – פעילויות אלו דורשות הרבה קשב וריכוז, שליטה על הגוף והתחשבות באחר. במקצועות אלו יש אלמנטים של למידה, הילד לומד להתארגן ולצפות דברים מראש.

    • טניס שולחן – דורש קואורדינציה של יד ועין, תפישה חזותית ושיתוף פעולה.

    • ריקוד ומחול – זוהי פעילות אירובית, משחררת אנרגיה עודפת, משפרת קואורדינציה ומחזקת קשרים חברתיים.

    • שחייה – משפרת קואורדינציה של הנשימה עם תנועות הידיים, הרגליים והגוף.

    • פעילות אירובית -  ריצה, הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים, מסייעים בשחרור עודף אנרגיה ומעלה סיבולת לב - ריאה.

    • כושר גופני – פעילויות שונות לחיזוק שרירים ושיפור סיבולת לב – ריאה, גמישות וזריזות. אפשר להשיג כושר גופני בדרכים שונות: ריצה, שחייה, רכיבת אופניים ושימוש במכשירים.

לסיכום, תרומת הפעילות הגופנית לילדים ונוער עם הפרעת קשב וריכוז:




    • מוצא לפריקת אנרגיה.

    • הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים.

    • מאפשרת אימון להתמדה בפעילות.

    • מעמיקה תחושה של הישג.

    • מחזקת הערכה ודימוי עצמי.

 


 

אודות הכותב:

יפה בן זאב מומחית לטיפול בילדים ונוער מאותגרי קשב וריכוז


מטפלת ויועצת לבעלי רגישות גבוהה  www.yaffabenzeev.com

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il