מאמרים - התהליך השיווקי וסוגי הלקוחות הדפסה מאתר מאמרים

התהליך השיווקי וסוגי הלקוחות

נכתב על ידי אלירן דורון

[ הדפסת המאמר ]

כחלק מהתהליך הארגוני והשיווקי, עלינו לדעת כיצד להתנהל מול הגורמים השונים בהם אנו תלויים, כך למשל, התנהלות מול הספקים השונים, המפיצים והלקוחות. על פי המודל של פורטר, ניתן ללמוד על דרכה של התנהלות החברה.


העבודה מול הספקים: הספקים הן אותן החברות שמספקות לנו את חומרי הגלם מהם אנו מייצרים את המוצרים שאנו מוכרים. השאיפה היא תמיד לעבוד עם מספר רב של ספקים על מנת לפזר את הסיכונים בצורה הטובה ביותר. קיימת תלות בספק ולכן ההתנהלות מולו חשובה במיוחד. על כל ספק עלינו לחשוב, עד כמה החברה תלויה בו? יתכן מצב בו קיים ספק יחיד שיכל לספק לנו את חומרי הגלם ההכרחיים לייצור המוצרים. מערכת היחסים בין החברה לספק משתנה ונרקמת לאורך השנים. ככל שהתלות בספק נמוכה וקיימות תחלופות לאותו הספק, כך החברה תלויה פחות באותו הספק והספק יהיה מוכן להתפשר במחיריו. מומלץ תמיד לעבוד עם ספק לאורך השנים והמטרה היא כמובן ללכת אחד לקראת השני. ככל שהחברה מייצרת מוצרים איכותיים יותר, כך כמות הספקים שיתאפשר לה לעבוד מולם נמוכה ותסונן לרשימת הספקים המספקים מוצרים איכותיים במיוחד שיכולים לעמוד בדרישות המחמירות של היצרן. לכן, לא כל ספק מתאים.


העבודה מול המפיצים: בבניית המודל של פורטר, התייחס פורטר ליצרן ולמפיץ כמקשה אחת. כיום, זמנים השתנו, וברוב המקרים למפיץ יש כוח רב. החיבור בין יצרן, צרכן ומפיץ נע סביב גורם אחד – "המותג". במקרה בו המותג חזק, ידו של היצרן היא העליונה והמפיץ יסכים לרכוש כמות גדולה מאותו המוצר מתוך אמונה שיצליח למכור אותה. לעיתים מציב המפיץ תנאים בפני היצרן שמתבטאים בעיקר בהורדת מחירים, אחוזים ממכירת המוצרים או הסכמים לגבי החזר סחורה.


העבודה מול הלקוחות: על החברה להכיר היטב את סוג הלקוחות שלה ולדעת כיצד לנהוג עם כל אחד מפלחי הלקוחות השונים. לפני כל מחקר או סקר שהחברה תערוך עליה לפלח היטב את קהל היעד על מנת שהממצאים יהיו רלוונטיים וישקפו את המציאות. עלינו להכיר את עוצמת הלקוחות וחשיבותם כלפי החברה. לאחר שנערוך ניתוח פנימי של הפלחים נוכל להכיר היטב את כוח הקנייה שלהם. קיימים מגוון סוגי לקוחות:




    • לקוחות פרטיים – רוכשים מוצרים לצורך שימוש אישי.

    • לקוחות מוסדיים – בתי מרקחת ומוסדות שונים שרוכשים כמויות גדולות על מנת למכור לקהל הרחב.

    • לקוחות תעשייתיים – חברות שזקוקות למוצרים של החברה בכדי לייצר מוצר משלהם.

    • לקוחות ממשלתיים – גופים ממשלתיים שרוכשים מוצרים במטרה לחלקם לעם הרחב.

    • לקוחות בינלאומיים – יכל להיות כל אחד מסוגי הלקוחות השונים.

חשוב לציין, ההתנהלות לכל פלח אוכלוסייה היא שונה. ככל שהלקוח רוכש יותר מוצרים כך כוח הקנייה שלו חזק יותר והיחס אליו יהיה בהתאם.

אודות הכותב:

קידום אתרים - מיתוג עסקים - קידום עסקים ברשתwww.seoman.co.il | 0545369468 | elirandoron@gmail.com

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il