מאמרים - הקשר בין מתח נפשי לשלפוחית בלתי יציבה ותסמונת המעי הרגיז: טיפים יישומיים לטיפול ולהקלה על התסמינים הדפסה מאתר מאמרים

הקשר בין מתח נפשי לשלפוחית בלתי יציבה ותסמונת המעי הרגיז: טיפים יישומיים לטיפול ולהקלה על התסמינים

נכתב על ידי יעל שטינפלד

[ הדפסת המאמר ]

מתח נפשי, חרדות ודיכאון הם תסמינים יותר ויותר שכיחים בקצב החיים במאה ה-21. מחקרים רבים מראים קשר הדוק בין מתח נפשי לבין שלפוחית בלתי יציבה ותסמונת המעי הרגיז. חברות תרופות מציעות מגוון תרופות לטיפול בתסמינים אלו, עם זאת, קיימות דרכים יישומיות ופשוטות לטיפול בנושא. שילוב של טיפול התנהגותי, שינוי תזונתי מתאים, פעילות גופנית ספציפית ושיטות להורדת מתח נפשי יובילו להקלה משמעותית בתסמינים ובמקרים רבים להיעלמותם.


טיפול התנהגותי ושיקום רצפת אגן


המונח "טיפול התנהגותי" בא לתאר תהליך חינוכי והתנהגותי למטות שליטה על הסוגרים. טיפול זה מערב בתוכו זיהוי הגורמים ההתנהגותיים המשפיעים על הליקוי ברצפת האגן והחלפתם עם התנהגויות/הרגלים נכונים. התנאי להצלחת טיפול זה הוא יכולת קוגניטיבית טובה ומוטיבציה גבוהה של המטופלת לבצע שינוי בחייה. מטרת הטיפול ההתנהגותי היא להגדיל את מרווחי הזמן בין הטלת שתן אחת לשנייה במטרה להעלות את היענות השלפוחית לנפח גדל של השתן ללא תחושת דחיפות ודליפת שתן. כמו כן, יש להימנע מ"הטלות יזומות".


להלן כמה דגשים לטיפול התנהגותי:




    • חשיבה חיובית והסחת הדעת מהצורך לתת שתן.

    • מילוי טופס מאזן נוזלים: יש למדוד את כמות השתייה / השתנה למשך יומיים כולל בלילה. על פי הממצאים יש לנסות להגדיל את מרווחי ההליכה לשירותים על ידי התאפקות של מספר דקות בכל פעם. יש להתאים את הרגלי השתייה- כמות וסוג השתייה.

    • טכניקת הדחייה:  טכניקה של כיווץ רצפת האגן בעוצמת כיווץ מאד נמוכה- כיווץ כ"קריצה". טכניקה זו מפעילה רפלקס שעוצר את השלפוחית מלהתכווץ באופן בלתי רצוני.

    • הרגלי התרוקנות נכונים: יש להימנע מהפעלת לחץ תוך בטני במהלך היציאות. כמו כן, יש להימנע מהתלות יזומות, דבר המוביל להקטנה של הקיבולת של נפח השלפוחית.

ייעוץ תזונתי בראי הרפואה הסינית


הרפואה הסינית מציעה מזה דורות רבים צורות טבעיות לטיפול במצבים נפשיים ורגשיים כאשר הם בשלביהם המתונים ואז ניתן להשיג אפקט מאזן. לבניית תפריט מותאם ומאוזן, יש תפקיד מאד משמעותי בתגובות רגשיות ומנטליות. האיזון הכימי הנוצר מאוכל מאוזן תורם באופן משמעותי להפרשות מאוזנות במוח. בנוסף ישנם כמה תוספים אותם יש להתאים לכל מקרה לפי הצורך ובשילוב עם התזונה להשיג תוצאות משמעותיות בשיפור חרדות, חוסר שקט, עצבנות קשה, מחשבות אובססיביות, קשיי שינה, דאגנות יתר ועוד קשיים בצורות וברמות שונות.


להלן כמה שיטות פשוטות ויעילות למצבי סטרס או חרדה קלים:




    • אכילת פחמימות מורכבות- הפחמימות מעלות את רמות הרגיעה במוח. עדיף לאכול הכל מקמח מלא כדי שהפירוק של הפחמימות יהיה איטי יותר ויעבוד לאורך זמן רב יותר.

    • שתיית מים מרובה. המים עוזרים לשטוף את הגוף מהחומרים שמופרשים מהמתח.

    • להימנע מקפה, הוא מעלה מתח. כמו כן, להימנע ממשקאות קלים או מיצים מתוקים. מים הם הטובים ביותר.  לשיפור יכולת המים, רצוי להוסיף להם לימון סחוט שמרגיע את הגוף מאד.

    • הכנסת הרבה מינרלים לגוף. מינרלים מרגיעים את הגוף, בעיקר כמה מהם כמו מגנזיום למשל. יש כמה מאכלים המכילים כמות גדולה של מינרלים והם מומלצים מאד לאכילה לאורך כל היום:  כרוב לבן, סלרי, שומר, עשבי תיבול עמו פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, טחינה, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, שקדים טבעיים, גרעיני דלעת וחמנייה ללא קלייה, וכן שאר עולם הירקות.

פעילות גופנית ספציפית


פעילות גופנית אירובית כגון הליכה, אופניים וקרוסטריינר, תורמים מאד להרגעה על ידי שיחרור הורמונים כמו אנדורפינים ואנקפלינים שהם בעלי אפקט הרגעה. שחייה פחות מומלצת בגלל שלעיתים המים הקרים בעלי אפקט של עידוד שלפוחית בלתי יציבה לעבוד יותר באופן לא רצוני.


יוגה תרפיה ונשימות סרעתיות


הקפדה על נשימות עמוקות וחשיבה חיובית חיוניים לאורך כל היום.  מומלץ להקפיד מדי שעה לבצע שלוש נשימות עמוקות באופן יזום ולא לחכות לתחושת הלחץ או דפיקות הלב שעולות. במצבים של לחץ אנו נוטים לנשום פחות והנשימות נהיות שטחיות. מצב כזה מוריד את רמת החמצן בדם וגורם לעליית הורמוני הלחץ במוח. את הנשימות ניתן לבצע בכל תנוחה ובכל מצב .


רפלקסולוגיה


לחץ נפשי, פחד וחרדות יוצרים בתוכנו חוסר תנועה. הכליות אשר אמורות לסנן את הנוזלים דרך השתן ולהוציא את הפסולת מהגוף, אוספות לתוכן את החרדות ואת הפחדים. ומכאן, שלפוחית השתן קשורה לפחדים, לחרדות ולמתחים. כאשר הפחדים מקרקעים את התנועה הסדירה של הכליות והשתן, הרפלקסולוגיה יוצרת גירוי לפעולה בכליות, שעוזר להפריש את עודפי הנוזלים החוצה מהגוף ולשמור על מאזן נוזלים ולחץ דם תקין .כמו כן , לא ניתן להתבונן במערכת הכליות והשתן לבדה בכל הקשור לטיפול הוליסטי משלים.


 


לסיכום, לטיפול נכון ויעיל בשורש הגורם לשלפוחית להיות בלתי יציבה, יש לשלב מגוון שיטות. פיזיותרפיה לרצפת אגן, טיפול התנהגותי, ייעוץ תזונתי, פעילות גופנית, יוגה ורפלקסולוגיה הם רק חלק מהשיטות היעילות לטיפול בבעיה. בדרך כלל, כל אחד/אחת מגיב טוב יותר לשיטות שונות. המסקנה הברורה היא שיש קשר חזק בין מתח נפשי לבין תסמונת של שלפוחית בלתי יציבה. אי לכך, איזון רגשי ושימוש בטכניקות להורדת רמות מתח, חשובים מאד לטיפול בשורש הבעיה ויובילו לפתרונה ולאיכות חיים מיטבית.


 


הכתבה באדיבות יעל שטינפלד, בעלת תואר שני בפיזיותרפיה (MScPT) מטעם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, סיימה את לימודיה לשני התארים בהצטיינות. מומחית לביומכאניקה, טיפולים אורטופדיים, פציעות ספורט וטיפולים אורוגניקולוגיים (שיקום רצפת אגן). בעלת וותק של מעל 10 שנים בפיזיותרפיה. עבדה בעבר בבית-חולים מאיר ובמכון של קופת חולים מכבי. כיום, מנכ"לית של מרפאת מעגלים ומרצה באוניברסיטת ת"א ובמוסדות פרטיים בארץ ובחו"ל.


 

אודות הכותב:

  בברכה, יעל שטינפלד, MScPT מנהלת מקצועית, מרפאת מעגלים    

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il