מאמרים - מהיכן אנו נעים ? בדיקת תנועה כדרך לשיפור תוצאות גופניות הדפסה מאתר מאמרים

מהיכן אנו נעים ? בדיקת תנועה כדרך לשיפור תוצאות גופניות

נכתב על ידי ארז אלון

[ הדפסת המאמר ]

התנסות –


 נעצום  את העיניים וננסה להרים לאט , 5 ס"מ בלבד את רגלנו הימנית(מצב המוצא אינו חשוב ), נשמוט אותה , וננסה לעשות זאת מספר פעמים תוך שאנו שואלים את עצמנו שאלה פשוטה :


" מהיכן מתחילה התנועה " ? – מה הדבר הראשון שקורה על מנת שהרגל תתרומם  ?


שאלה מנחה זו מופיעה כנושא בשיעור הראשון  בכל שנת תנועה הנפתחת על ידי .


יש לה חשיבות עצומה כפתח לשיפור המודעות הגופנית ,שיפור תוצאות גופניות בכל תחום גופני וחקר התנועה העצמי.


מה חשיבותה ?


מן הבחינה הפיזיולוגית הפשוטה ניתן לומר : שריר הקואדרצפט  (4 ראשי ) וכ"ו אך ננסה לרדת יותר לעומק – לא שריר מסוים  אלא תחושתית מהו הסיב הנקודה הראשונית ביותר .


כאשר אנו מחדדים  את השאלה ניתן למצוא תשובה אישית מאד כמעט לגבי כל תנועה קוית שאנו מבצעים (על ההבדלים בין תנועה קוית ומעגלית ומשמעותם נעמוד במאמר אחר ).


מתברר ,כי אנו יודעים טוב מאד מהי הנקודה הראשונה בה הופכת הפקודה החשמלית מהעצב לפעולת סיב שריר . בעצם אנו "חכמים " ביותר גם אם אנו לא יודעים את המינוח המקצועי לשם השריר . אנו מודעים היטב לכל פעילות גופנית החל מסיב השריר הראשון אך ידע זה לרוב אינו מנוצל  ולכן "נעלם" .


בהשגת תשובות קטנות אלו אנו מבצעים צעד גדול בשכלול המודעות הגופנית תנועתית ממנה נובע מהשלב הבא-


                                 "מהיכן ניתן להתחיל את התנועה,בצורה מכוונת ? "


נקח לדוגמא קימה ממצב ישיבה :


האם אנו מתרוממים  משרירי רגליים ?דחיפת ידיים על המשענות ? שרירי הגב ? 


ומכאן קצרה הדרך ליישום מעשי: אם יש לי בעיות גב ,למשל, אנסה לקום תוך שימוש מקסימלי בשרירי ידיים  ורגליים ללא אימוץ שרירי גב , אם הבעיה שלי היא ברכיים , אוכל לזהות את  תחיל תהכאב ולהעביר את המאמץ למקומות אחרים .


נוכל לכוון את  הגוף להפעיל קבוצות שרירים חלשות לחזק ולאזן אותן .למשל- מצב של עקמת בגב .כך נוכל לשפר את  התנועה.


ומכאן לשלב השלישי – שיפור תהליכי תנועה 


                                  "איך התנועה מתפתחת ועוברת  לשרירים אחרים ?"


כמעט כל תנועה בגוף אינה מתרחשת בקבוצת סיבי שריר אחת ורובן מערבות שיתוף של מספר שרירים שונים  לחלוטין ונפרדים


לאחר שהשתנה היחס לתחילת התנועה, לאחר שלמדנו לכוון את התנועה לשימוש בשרירים מועדפים , ניתן לשכלל את המודעות ולמעשה לנתח כל תהליך שאנו עוברים – יוםיום, התעמלות  או מחול ולשכלל אותו על פי קוים אלו .


זהו תהליך מורכב הדורש הכוונה גם מצד מדריך מומחה אך הוא יכול להיות כלי יעיל ביותר לשיפור התנועה  בכל תחום.


שלב זה מקרב אותנו מאד לתהליכים הנחקרים בתחום הביומכני ומשמשים ספורטאים לשיפור תוצאות השגיות . אך להבדיל, פה מדובר על מהלך פנימי ועצמאי.


יתרון נוסף נעוץ בהפיכת כל תנועה ,תהיה פשוטה לגמרי ,למענינת ומרתקת,זהו יתרון עצום לספורטאים ורקדנים מקצועיים המבצעים פעילות גופנית באופן מסיבי ,לאורך זמן רב במעגלי חייהם .


                                                          היתרון  הבריאותי.


כולנו חוששים ממצב של תאונה גופנית מקומית – "נתפס לי פתאום  הגב כשקמתי ..."


ברגע שהכנסתי , כהרגל ,את השאלה הקטנה של "מהיכן אני נע ? " כהקדמה לתנועה , ניתן לומר כי הקטנתי כמעט לאפס את סכנת הפגיעות מסוג זה .


                                                  ברמה המנטלית והפילוסופית.


מה המשמעות המנטלית לביצוע נכון של התנועה ?


הפעולה הראשונה ביותר כדי להרים רגל מתרחשת כמובן במוחנו.


ידוע היום שיש זמן קצר בו אנו יודעים  לתנועה שאנו מבצעים אך הפקודה החשמלית להפעלת השריר כבר נשלחה . המשמעות-אין ביכולתנו בשלב זה, להפסיק את התנועה גם אם נרצה !


מנגד ,אנו עושים ביכולת זו שימוש כבר כיום בהחזרת תנועה לקטועי גפיים על ידי קישור אלקטרוני בין מרכזי הפעלה במוח לתותבות מכניות


על אף שכל פעולה גופנית מתחילה בחשיבה במוח איננו יודעים כמה ניתן לשפר את התנועה על ידי חשיבה מקדימה משוכללת יותר.


חיות קרובות לאדם במבנן כגון קופים ניחנות ביכולות פיזיות רבות יותר מאיתנו. קוף שימפנזה ,ללא נפח שרירים גדול  בגובה מטר ועשרים בלבד חזק הרבה יותר מאדם ממוצע.יתכן והסיבה היא  יכולת מנטלית "נקייה " ונכונה יותר לתנועה 


יתכן כי בעתיד, בעזרת כיווני חשיבה אלו נוכל לשכלל הרבה יותר את התוצאות הגופניות ממערכת השריר שלד שלנו . הן בתחום הטיפולי והן בתחום הספורטיווי.


"מודעות גופנית "נתפסת לעיתים קרובות כביטוי חסר משמעות שלא ניתן ליישמו באופן ברור . במאמר זה נתתי דוגמא לתהליך ישים ( גם אם דורש עזרה ) המדגים  מהי מודעות גופנית הלכה למעשה .


3 שאלות אלו :


-מהיכן מתחילה התנועה ?


                   - מהיכן ניתן לכוון את תחילת התנועה ?


                                                          - איך התנועה ממשיכה ?


                                                                           יכולות ליצור שיפור עצום בהרגלי התנועה ,ההתעמלות והחיים שלנו .

אודות הכותב:

ארז אלון מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ . בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה . עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה  http://www.erezalon.com 050-4532312

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il