מאמרים - אסטרטגיה שיווקית חדשנית, פילוח שיווקי נכון והגיל השני הדפסה מאתר מאמרים

אסטרטגיה שיווקית חדשנית, פילוח שיווקי נכון והגיל השני

נכתב על ידי ד בן שאול

[ הדפסת המאמר ]

'מגה חיים', חיים ארוכים מאד במונחי הזמן המוכרים כיום, כבר כאן. התוצאה התגבשותה של קבוצת גילאים חדשה ופעילה, 'הגיל השני', מובחנת ושונה מקבוצת הגיל שמעליה. למרות שכבר כיום ישנם מוצרי צריכה רבים המיועדים לאנשי מחזור החיים השני, הם טרם אובחנו כשוק צרכנים מבודל. לצערנו, אפילו חברות המחקר השיווקי המובילות בעולם טרם הכירו בשוק עצמאי זה, כיון שהם מתבקשים לתת פיתרונות לטווח קצר יחסית. אולם, כבר בעתיד הקרוב, אסטרטגיה שיווקית נכונה תהיה חייבת לקחת בחשבון שוק בהתהוות זה או במהופך, פילוח שיווקי שיתעלם מהקבוצה המבודלת של 'הגיל השני' יחשב כחסר.
בספרי 'מחזור החיים השני' אני בוחן את השפעת החיים החדשים-הארוכים שרובנו נחייה ואת השינויים הצפויים בעולם הרפואה, במוסד הנישואין, ביחסינו לקריירה באופן בו נבחר מקצוע ובשינוי בייעוץ התעסוקתי המקצועי, בבחירת מקום מגורים ועוד. עניין עסקי אחד מוחמץ כבר כעת: התהוותו של שוק הגיל השני, בעל מאפיינים משל עצמו, ממש כמו שוק הצריכה של הילדים או הצרכנים אנשי 'הגיל השלישי'.
מדוע בעלי המקצוע שוגים בפילוח השיווקי שכבר מתרחש?
כיון שהם מייעצים לטווחי זמן קרובים ומתקשים ומאחרים בהבנת מגמות שלמות שנובעות מתהליכים הדרגתיים, כמו העלייה בתוחלת החיים. לדוגמא, מירב ענקי התרופות דחו מחקרים בנושא האין אונות, רק לפני פחות מעשרים שנה. כיום שוק הויאגרה הוא בעל קצב זיקפה של 'טור הנדסי'. למרבה הפלא, אפילו מוצר מובהק זה, המיועד בעיקרו לבני חמישים פלוס ושכולו נובע מהעליה בתוחלת החיים, טרם אובחן כ'מוצר גיל שני', כי שוק עצמאי זה עדין אינו מובן מאליו.
אולם, חשיבותו של פילוח שיווקי נכון בשווקים עצום לא רק מההיבט העסקי, כיון שהוא עתיד לסחוף אחריו את שוק העבודה.
בקשר בין שווקי העבודה והצריכה העתידיים ישנו, לדעתי, חדשנות רבה. אולם, אינני מחדש דבר בקשר לאפליה כלפי בני החמישים פלוס: החלטת הממשלה לגבי תוכנית ויסקונסין משנה קודמת, שהיה בה ויתור על העסקת מבוגרים מעל גיל 45 והמציאות שבה מצבם נחות אפילו ממוגבלים בעלי נכות חלקית שאיבדו כושר עבודה, שלפחות מטופלים בקשר לתעסוקתם על ידי הביטוח הלאומי - אלה יוצרים מציאות בעייתית בהווה!
בגלל שנכונות ההעסקה נגזרת מחישוב מספר השנים שנותרו עד לפנסיה וששוק העבודה מותאם למערכת החשיבה הישנה - לא די להראות מבוגר בתוכנית נוסח 'הישרדות' כמי שמסוגל לחצות אימוני טירונות. רק שינוי הפילוח השיווקי שבמרכזה ההבנה שהחל מגילאי חמישים פלוס אדם אמנם שייך לקבוצת גילאים חדשה, פעילה ללא חולי חריג והיעדרות חריגה מהעבודה.
במילים אחרות ההכרה בשוק צרכנים ממוקד, לבני 'הגיל השני', בגילאי הפנסיה, שאינו נגזרת של ה'גיל השלישי' או אנשים מתבגרים-מזדקנים במסלול דעיכה מהיר, עתיד למשוך אחריו את שוק העבודה. ההגדרה של הצרכן החדש, הפעיל ובעל היכולת הכספית והזמן העודף יביאו להכרה שקליטת עובד חדש בן 50 תהיה לפרק זמן יצרני, הגבוה באופן ניכר מהתקופה הפרודוקטיבית הצפויה כיום מצעיר בן 30.
על מנת להוכיח ששוק הצרכנים הזה כבר קיים, אך טרם הוגדר, תיארתי בספרי 'מחזור החיים השני', מיזם אפשרי שקראתי לו: 'המרכול השכונתי הראשון לבני המחזור השני'. עבור מרכול זה בדקתי קבוצות מוצרים שכבר קיימים בהצלחה, ומיועדות רק או בעיקר ל'גיל השני': מוצרים במחלקות לנעליים ומכונים אורטופדיים, במחלקת שמיעה, במחלקת שינה וטיפול בגב, במחלקת הראייה, במחלקת השיער, במחלקת תוספי המזון והתרופות הטבעיות, במחלקת הקוסמטיקה, במחלקת 'תרבות הפנאי' ואיזון הנפש.
הקפיצה שאני צופה בתוחלת החיים תביא להתרחבות דרמטית בשוק צריכה זה שלא ניתן יהיה עוד להתעלם ממנו.

אודות הכותב:
יעקב בן שאול, מרצה ויועץ בתחומי ספריו: "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה" (ספרות עכשיו, 2008) ו"למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס, 2007)
אתר המחבר:
http://www.benshaul.co.il
להתקשרות:
benshaul@benshaul.co.il

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il